Studierektorsutbildning 2016 SPUR Studierektorsutbildning 2016
SPUR Inspektionsverksamhet där professionen granskar kvaliteten på vårdgivarnas AT- och ST-utbildning Lipus AB samordnar och sköter administrationen runt inspektionerna som bygger på ett nära samarbete med specialitetsföreningarnas SPUR-samordnare
Hur går det till? En inspektion tar vanligtvis 1 ½ dag (½ dag för vårdcentraler) Inför besöket: Kontaktperson utses i verksamheten (oftast ST-studierektor/ utbildningssekreterare) Verksamheten går igenom checklistan och åtgärdar uppenbara brister Digitaliserad enkätundersökning som sänds till alla ST-läkare, handledare, samt studierektor och verksamhetschef Enkäterna sammanställs av Lipus och resultaten skickas till inspektörsteamet som skall besöka utbildningsenheten
Under besöket: Kontroll att de formella kraven uppfylls Bedömning av patientunderlagets sammansättning och bredd Bedömning av ämnesspecifika metoder samt av kompetensen på utbildande läkare på arbetsplatsen. Diskussion med de olika svarandegrupperna var för sig Avslutande samsynsdiskussion kring enkätsvaren som inkommit
Efter besöket: Resultaten sammanfattas i en skriftlig rapport från inspektörerna Innan slutrapporten publiceras skickas den för påseende till utbildningsenheten
Sammanfattande bedömning Gradering A Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd följs. Övriga kvalitetskriterier är uppfyllda, men enstaka undantag kan förekomma B Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd följs C Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd följs i väsentliga delar men brister förekommer D Flera allvarliga brister har påvisats vad gäller följsamheten till Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd Exempel på rapport (Medicinkliniken ViN)