Etiska regler för press, radio och tv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Advertisements

Media Lagar och regler.
Case: Helhetslösning för kodning och distribution samt publicering av kortfilmer via Internet Kund: Ungdomsstyrelsen Projekt: Netdays Workhops runt.
Torsgatan 3b, 1 vån Göteborg Mediekritiskt nätverk Räkna med kvinnor! Nyhetsgranskning ur ett medborgarperspektiv.
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Lär känna media. Lund den 9 april 2014.
”Den tredje statsmakten”
MASSMEDIA Lagar och Regler.
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
TPB blir MTM.
MASSMEDIERNA omkring oss
Journalisten - Den tredje stadsmakten Barbro Alving Bob Woodward
Massmedia och reklam.
Medievanor.
”Det finns inga säkra läkemedel” Ewa Lundborg Chefredaktör Läkemedelsvärlden.
Medievanor.
Att umgås med media Medieutbildning den 16 november 2010
Teknisk rapportskrivning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
WEB - landingsite med bokningsbara produkter WEB - landingsite med bokningsbara produkter SOCIALA MEDIER – facebook, twitter.
Hur lagar kommer till. Kap1
Bättre Mediekontakter PRIORITERA MEDIA *Visa öppenhet *Var korrekt *Var snabb *Var ärlig *Var nåbar *Var proaktiv *Anpassa budskapet.
Individens rätt till integritet Etisk handbok för samverkan med tredje sektorn inom äldreomsorgen i Kust-Österbottens samkommun för social- och primärhälsovård.
Hot mot målet för nykter trafik Gabriel Romanus, Tylösand 3 sept 2012.
Domstolar i Sverige.
Reseproduktion och försäljning
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Nyheter & Källkritik.
Marknadskommunikation och mediaval
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Försiktighetens pris… …och klimatets Christian Munthe Filosofiska institutionen
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
Marknadsföring och försäljning
Mätt och belåten Stockholm juni Att utkräva ansvar av medier Stockholm juni 2008 Torbjörn von Krogh.
Etik och ledarskap.
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Propaganda.
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
Offentlighet i Sverige Helena Bengtsson Databasredaktör Sveriges Television.
Personuppgiftslagen.
Lag och rätt. Vad är…  Regler När använder vi dem? Exempel?  NormVad är normer? Exempel?  LagNär används lagen? Exempel?
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
1 Forskningsetik Claes Corlin. 2 Etiska dimensioner FORSKARETIK Forskarens egen moral Hederlighet Ej plagiat Öppenhet Redovisa källor Andra kan pröva.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Ett kontrakt har sitt pris
Kommunikation.
Massmedia.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Hur pratar du med ditt barn om social medier?
Integritet läroplansanalys.
Yttandefrihet och Tryckfrihet
APL/praktik Riksgymnasiet Tullängsgymnasiet
Riksdag och regering 2 lektioner
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
En lättläst sajt om politik
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Har du som förälder koll?
Rättigheter = s. 20.
Olika publikationstyper
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Våra medier.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Våra medier.
Riktlinjer sociala kanaler 2018
En skolpeng höljd i dunkel?
Presentationens avskrift:

Etiska regler för press, radio och tv

Pressetiska regler Etik = sed 1920-talet: Internationella Journalistfederationen – yrkesregler. 1960-talet: Svenska Journalistförbundet – yrkeskodex. Pressetiska reglerna: hänsyn till enskilda människor + mediernas anseende.

Pressetiska regler Överenskommelse mellan: Svenska Journalistförbundet Publicistklubben Sveriges Tidsskrifter Tidningsutgivarna Tre huvudgrupper: publicitetsregler, yrkesregler och riktlinjer mot textreklam.

Publicitetsregler Ge korrekta nyheter. Var generös med bemötanden. Respektera den personliga integriteten. Var varsam med bilder. Hör båda sidor. Var försiktig med namn.

Yrkesregler Journalistens integritet. Anskaffning av material.

Riktlinjer mot textreklam Förslag som kräver en motprestation. Löften om publicering. Information från myndigheter, forskare, PR-byråer, lobbyister, företag och organisationer. Jämförelse av produkter. Artiklar om t.ex. organisationer. Försäljning av egna varor + samarrangemang.

PO och PON Allmänhetens Pressombudsman (PO). Pressens Opinionsnämnd (PON). Exempel på fall: Hot från störande elev Felaktigt utpekad som åtalad Bild på barn