Etiska regler för press, radio och tv
Pressetiska regler Etik = sed 1920-talet: Internationella Journalistfederationen – yrkesregler. 1960-talet: Svenska Journalistförbundet – yrkeskodex. Pressetiska reglerna: hänsyn till enskilda människor + mediernas anseende.
Pressetiska regler Överenskommelse mellan: Svenska Journalistförbundet Publicistklubben Sveriges Tidsskrifter Tidningsutgivarna Tre huvudgrupper: publicitetsregler, yrkesregler och riktlinjer mot textreklam.
Publicitetsregler Ge korrekta nyheter. Var generös med bemötanden. Respektera den personliga integriteten. Var varsam med bilder. Hör båda sidor. Var försiktig med namn.
Yrkesregler Journalistens integritet. Anskaffning av material.
Riktlinjer mot textreklam Förslag som kräver en motprestation. Löften om publicering. Information från myndigheter, forskare, PR-byråer, lobbyister, företag och organisationer. Jämförelse av produkter. Artiklar om t.ex. organisationer. Försäljning av egna varor + samarrangemang.
PO och PON Allmänhetens Pressombudsman (PO). Pressens Opinionsnämnd (PON). Exempel på fall: Hot från störande elev Felaktigt utpekad som åtalad Bild på barn