Djuren möter ungdomskulturen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Välkomna till slöjden! Startuppgift ht 2013.
BETYG I ÅRSKURS 6.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
DITT BOENDE.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Kursplanens kommentarmaterial om slöjdämnets syfte:
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Centrala innehåll och kunskapskrav
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Bedömningskriterier för åk 6
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Ett arbetsområde om poesi
Bedömning.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Nya samlade läroplaner
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
Kunskapskrav SLÖJD.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Interaktion Bild klass 8.
ÅRSKURS 5.
Mönster och uttryck.
ÅRSKURS 4.
Instruktioner Hur man skriver.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Textilarbete Alice Höök.
Betyg årskurs 6.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Fritt Broderi.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
Mot utanförskap.
Rädda klassrummet.
Frihet Åk 8 hösten 2015.
Förskolan 2.0.
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Mot utanförskap.
Djuren möter ungdomskulturen
Uttryck i slöjd Centralt innehåll:
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
Av Elin Alm, Adolf Fredriks Musikklasser
Djuren möter ungdomskulturen
Presentationens avskrift:

Djuren möter ungdomskulturen Slöjd åk 6

Uppgift Er uppgift blir att formge och framställa ett djurhuvud som har en tydlig koppling till en ungdomskultur. Du skall redovisa din valda ungdomskultur med bilder i en moodboard/collage och din idé med hjälp av olika skisser Du kommer att sätta ord på vilken ungdomskultur du valt samt ge exempel på olika element som är betydelsefulla för just den kulturen du valt. Du skall dokumentera ditt arbete i en film/bildspel och kunna redovisa muntligt om ditt slöjdföremål efter avslutat arbete.

Förmågor i slöjd Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker, Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter, Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Kunskapskrav 1 Förmågan att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. Exempel: Svårighetsgrad på ert hantverkstekniken Hur väl ni utför era hantverkstekniker Om ni gör om (bearbetar) mönstret eller tar bara ett färdigt Hur du använder slöjdord

Kunskapskrav 2 Förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter Exempel: Hur du beskriver dina val av material, tekniker, färger mm. Ditt sätt att tänka på miljön när du tillverkar ett slöjdföremål.

Kunskapskrav 3 Förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter Exempel: Hur du kommer på dina idéer Din skiss bilder på din tolkning av din valda ungdomskultur

Kunskapskrav 4 Förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter Exempel: Hur du tar reda på vad nästa steg är - självständighet Hur du frågar om hjälp

Kunskapskrav 5 Förmågan att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp Exempel: Hur du förklarar hur du gjort och varför det blev som det blev – utvärderar och ger omdömmen

Kunskapskrav 6 Förmågan att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck Exempel: Hur du sätter ord på din tolkning av din ungdomskultur som är kopplad till dit djurproträtt. - Resonerar

Arbetsgång

Idéutveckling Välj vilken kultur ditt djur skall utstråla och tillverka ett collage med bilder över de viktiaste elementen ur din kultur.

Formgivning Gör flera skisser av ditt djur ur olika vinklar, fundera på vilka tyger som passar till din valda kulturen, vilka acessoarer behövs och vilka tekniker vill du arbeta med. Glöm inte att skissen skall vara tydlig!

Gör ett mönster Konstruera eller förändra en pappersmodell av ditt djur i rätt storlek.

Framställa Klipp isär pappersmodellen och använd delarna som mönster till din figur. Klipp ut alla delarna, glöm en sömsmån. Börja dekorera ditt djur med hjälp av dina valda tekniker. Sy ihopa djurhuvudet. Glöm inte att göra olika assosiarer i olika material som förstärker din valda kultur.

Tolka Tillverka en bottenplatta som förstärker uttrycket av din valda kultur. Använd valfria håra material med valfria ytbehandlingar.

Lycka till....