KFK Riksnavträning 2016-04-23 /Anders Tr
Disposition Deltagarlista och loggers Startfält tider Inställda värden i PFCM Så här går det till Din briefing och pappersarbete
Startfält:
Väder: METAR 230350Z AUTO 29004KT 9999 SCT061/// 01/M01 Q1009= LHP Område 2a,3a,3b,3c: I början av perioden sikt över 8km, lokalt 3000-5000m i dis. Molnbas över 2000ft. I mitten och mot slutet av perioden sikt över 8km regnskurar, lokalt 3000-5000m i hagelbyar med åska. Molnbas över 2000ft, lokalt 1500-2000ft. ISOL CB. Vind vid marken: Område 2a,2b,3a,3b: NV/5 knop. Vind och temperatur 2000ft: I hela området: 340/10kt +1, efterhand 340/10kt +0
Prel inställda värden i PFCM:
Att delta i riksnav med Kristianstads flygklubb, så här går det till: Du får info om navigeringsuppgiften av Anders ca 1 timme före tävlings/träningsstart. Jobba koncentrerat så att Du hinner preparera din erhållna karta med minutstrecksmall, ange heading och klockslag, torrflyg banan, ställ in ditt armandsur på sekunden, glöm ej ta med och sätta igång och starta din logger som kan ligga i planet (gärna framme på instrumentpanelen så att den ”ser” satelliterna) , genomför flygningen med tidsprecision. Efter hemkomst stoppar du loggningen, evt spara loggspåret, samt lämnar till/sänd till anders.tronnberg@gmail.com. Ditt resultat bearbetas av Anders i dator i efterhand. Du får penalties med ca 2½ poäng för varje sekund fel till ett antal punkter. Vidare får du penalties om du ligger utanför en korridor om +/- 1 Nm kring resp ben (1/2 Nm för den som deltagit i SM). Anders kan även rapportera in resultatet till KSAK så att du kommer med i riksrankningen.
Du förbereder: Ställ ditt armbandsur med referenstid som jag delar ut . Du måste ha samma tidsreferens som min dator där jag senare bearbetar din track. Jag föredrar att använda min gps-tid som du kan läsa av vid altandörren (GPSmap486) Se till att din mobil har uppdaterad tid, finns på GPS- masterklockan (detta behövs bara om du använder den som logger) Ange till Anders helst någon dag i förväg på adr anders.tronnberg@gmail.com Önskad TAS (jag rek 75-80 kt då du måste kunna korrigera upp/ned v.b. för att komma till TP TurningPoints i rätt tid). Din e-adress Önskat flygplan beteckning.
Din briefing och pappersarbete: Karta på rundan (exempelbild nedan). Obs att detta är karta från kartex, evt utan luftrum markerade. Det ska inte betyda något då turen går i okontrollerad luft så du behöver ej kommunicera aktivt på radio. Du har ju fullt upp med tummen i kartan och koll minst en gång i minuten på ditt armbandsur. Rek höjd kring 1000 ft ovan ground. Du får se upp så att du vet någorlunda var du är och ej flyger in i R-områden, eller C-luft av misstag. Din personliga Competitors flight plan (exempelbild nedan). Detta är info beräknad av datorn i förhållande till vind och din önskade TAS. Där använder du True Heading för varje ben. Ground Speed pr ben använder du för preparering av kartbladet med hjälp av: Minutmall (exempelbild nedan). Finns i 4 varianter beroende på vilken fart du valt. I regel täcks alla dina olika groundspeeds i en minutmall, men hamnar din fart utanför mallen så printar vi en minutmall till.
Karta på rundan (exempelbild):
Din personliga Competitors flight plan (exempelbild):
Minutstrecksmall (exempelbild):
En bra pilot tränar alltid ATr 2016-04-23