Forskningsprocessen idealt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om uppsatsskrivande Föreläsning 17/2 C-kursen VT 2015.
Advertisements

Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Kvalitativa metoder Annika Brorsson, allmänläkare och med dr Eva Lena Strandberg, socionom och med dr.
Lena Manderstedt Forskningsområden- och intressen.
Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Exklusive nyanlända elever
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Solna stad Skolundersökning 2015
K 80 – Föreläsning 7: Fördjupning kring analys av data
Självständigt arbete 1 för gymnasielärare
Forskningsprocessen idealt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Forskningsprocessen idealt
Forskningsprocessen idealt
Riktlinjer för betygssättning
Forskningsprocessen idealt
Gymnasiearbete 100 p.
Granska läromedel.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Regiongemensam elevenkät 2016
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Elev- och Föräldraenkät
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Forskningsprocessen idealt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Forskningsprocessen idealt
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Akademikerförbundet SSR
Regiongemensam elevenkät 2016
Bedömning för lärande 31/10
Användarupplevelse - undersökning, tester, utveckling & förbättring
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Enkät i gymnasieskolan
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Regiongemensam elevenkät 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gymnasiearbete 100 p.
Enkät i gymnasieskolan
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Struktur i modellen, 5 steg
Ledning och förståelse
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Forskningsprocessen idealt En god men diffus idé problematiseras Litteraturgenomgång Syftesformulering Val av metod (och undersökningsgrupp) Insamling och bearbetning Rapportering inkl återkoppling

Den svåra trattprocessen Ämnesval (den goda idén) Problematisering Syfte Frågeställningar Frågor

Vetenskapliga synsätt Naturvetenskap – Humaniora Positivism  – Hermeneutik, Objektivitet – Subjektivitet Förklara, förutsäga – Tolka, förstå Kvantitativ – Kvalitativ Pedagogiken (utbildningsvetenskap)?

Rapportens vanliga struktur Titelsida Abstract (Förord) Innehållsförteckning 1. Inledning och problemområde (alt Syfte) 1-3 2. Litteraturgenomgång och teorianknytning 8-15 3. Preciserat syfte (och frågeställningar) 1 4. Metod 3-5 5. Resultat 5-8 6. Diskussion och slutsatser 5-8 Referenser 23-40 (Bilagor)

Abstract Titel: Sexuell men ändå professionell? – Fyra manliga lärarstuderandes upplevelser av sexuell attraktion till sina elever. Författare: Per Sahlström Typ av arbete: Examensarbete (15 hp) Handledare: Staffan Stukát, Examinator: Anita Franke Program/Kurs: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Datum: Maj 2004 (Rapportnummer: 2004:105) Nyckelord: Sexuell attraktion, lärares yrkesetik, könsroller, lärarprofession.   Syfte Studiens syfte var att undersöka hur blivande manliga gymnasielärare resonerar och tänker kring upplevelser av sexuell attraktion till sina elever. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre frågeställningar som i tur och ordning berör i vilken grad upplevelser av sexuell attraktion förekommer, hur denna attraktion upplevs och i vilken utsträckning den påverkar lärarens yrkesutövning. Metod En kvalitativ metod i form av intervjuer användes och totalt djupintervjuades fyra manliga lärarstuderande. De intervjuade, som alla hade inriktning mot gymnasielärare, läste sista terminen på Göteborgs universitet och var i åldrarna 28 till 34 år. Resultat Tre av de fyra lärarstuderandena upplever att de känner sexuell attraktion till sina elever men hur de förhåller sig till upplevelsen av dessa känslor varierar. Den stora skiljelinjen ligger i förmågan att hantera och erkänna känslorna utifrån privatpersonen och yrkesrollen. En lärarstuderande menar att han inte upplever sexuell attraktion. Beträffande hur attraktionen upplevs så varierar det beroende på vad de själva lägger i begreppet sexuell attraktion, vilken delaktighet man anser att eleven har och svårigheter med att separera sexuella känslor från andra typer av känslor. Ingen av lärarstuderandena har uppfattningen att deras sexuella attraktion påverkar yrkesutövandet så till vida att betygssättning eller andra former av bedömningssituationer påverkas. Resultatet visar också att upplevelser och känslor av sexuell karaktär är närvarande och existerande i relationen mellan lärare och elev. Relaterat till de teoretiska utgångspunkterna styrker resultatet därmed tankarna om att sexualiteten i skolan verkligen spelar en aktiv roll trots att skolan inte har utvecklat redskap för att handskas med frågor kring sexualitet.

Innehållsförteckning 1 Bakgrund och problemområde     1 2 Teoretisk inramning      3      2.1 Tidigare forskning      3      2.2 Begreppet sexualitet      7      2.3 Regelverket om sexualitet och relationer i skolan     8 3 Syfte och frågeställningar      9      3.1 Studiens syfte      9      3.2 Förtydligande av frågeställningarna      10 4 Tillvägagångssätt      11      4.1 Förhållningssätt      11      4.2 Val av metod      12      4.3 Urval av intervjupersoner      14      4.4 Genomförandet av intervjuerna      15      4.5 Bearbetningen av data      16      4.6 Studiens tillförlitlighet      17 5 Resultat      19      5.1 Beskrivning av undersökningsgruppen      19      5.2 Den sexuella attraktionens förekomst      20      5.3 Inverkan på yrkesutövningen      24 6 Diskussion och avslutande reflektioner      25      6.1 Resultat i förhållande till tidigare forskning      25      6.2 Relevans för läraryrket      27      6.3 Förslag till fortsatt forskning      29      6.4 Avslutande ord      30 Referenser Bilaga A: Intervjuguide

Litteraturgenomgång och teorianknytning Kunskapsläget? Anknytning till det egna problemområdet?

Litteratursökning jätteviktig start Examensarbeten och doktorsavhandlingar: t ex gupea, uppsatser.se, google.scholar.se Facktidskrifter Utbildningens styrdokument Bokförlagens kataloger (t ex Studentlitteratur, Liber) SOU (statens offentliga utredningar) Nationalencyklopedin (inkl de tre ordböckerna) Uppslagsverk inom utbildningsvetenskap Databaser t ex Gunda (Göteborgs universitet), Libris (nationell katalog inkl dokt.avhandl.), Eric (internationell pedagogisk forskning), Skoldatanätet, Artikelsök, Mediearkivet (SvD, GP), Presstext (DN, Expressen), Allmän internetsökning.

Exempel på facktidskrifter Educational Journal of Research in Mathematical Education European Journal of Special Needs Education Idrottsforskaren Internationell Journal of Early Years Education Journal of Research in Science Teaching Language & Education Nämnaren (ma-undervisning) Lingua Moderna språk Teaching and Teacher Education Pedagogisk Forskning i Sverige Pedagogiska Magasinet (Lärarförbundet) + många, många fler!

Exempel på några specialpedagogiska tidskrifter i Göteborgs universitetsbiblioteks databas (ub.gu.se) European Journal of Special Needs Education Exceptional Children Journal of Learning Disabilities British Journal of Special Education International Journal of Special Education Journal for Vocational Special Needs Education Journal of Special Education Journal of Special Education Technology Topics in Early Childhood Special Education Remedial and Special Education Annals of Dyslexia Lika värde Vår skola Specialundervisning Dyslexi DHB-dialog + många fler!

Metod (Tillvägagångsätt) Diskussion av olika ansatser och olika metoder (studiens design) Val av undersökningsgrupp Själva genomförandet Undersökningens tillförlitlighet (reliabilitet, validitet och generaliserbarhet) Etiska aspekter (se Vetenskapsrådet Forskningsetiska principer (17 sid) alt Vetenskapsrådet (2011) God forskningssed (131 s)

Metod för datainsamling Intervju Enkät Observation Prov (test) Text- (dokument-) analyser Experiment

Resultat

Diskussion