Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 19 oktober 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
God man för ensamkommande barn
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Brukarfokus i biståndshandläggning
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Samverkan socialtjänst, skola och förskola
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Mottagningsgruppen / Familjeavdelningen
Vård och omsorg 1 Lagstiftning.
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Vad innebär ett barnperspektiv
Barn som far illa My Stein.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Familjehemsenheten Angered
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Ensamkommande flyktingbarn
Utgångspunkter vid biståndsbedömning
Barn som far illa Region Skåne
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Socialtjänstlagen, SoL
Orosanmälan - anmälningsplikt enligt kap 14 1 § Socialtjänstlagen
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
SOCIALTJÄNSTEN - SKYDDANDE AV PERSONSUPPGIFTER
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 27 maj 2015
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 13 oktober 2015
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Hur kan barn bli mer delaktiga genom praktiskt vardagligt socialt arbete?
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 6 F ÖRÄ Ld RAR OCH b ARN KAPITEL 6 F ÖRÄ Ld RAR OCH b ARN.
Personas Att använda vid PCP – personcentrerad processkartläggning.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Barnrätt Docent Anna Singer Uppsala universitet. Doc. Anna Singer, Juridiska fakulteten, Uppsala universitet, socionomutbildningen, mars 2011 Barnrätt.
Barnrätt Professor Anna Singer Uppsala universitet.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Barn- och ungdomsenheten Anmälningsskyldigheten När anmäler vi? Osäkerhet vid anmälan? Vad händer vid en anmälan? Frivillighet och tvångsvård.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Dokumentation enligt HSL §2g Barns behov av information, råd och stöd ska särskilt beaktas av hälso- och sjukvården om barnets förälder eller någon annan.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Barnkonventionen i förskolan
Maria N Tafuri, SDF Västra Hisingen Annika Björkhem , SDF Östra Gbg
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Annika Björkhem och Nina Sunnerfjell, SDF Östra Gbg
Integritet läroplansanalys.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Barn som närstående.
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
Barnkonventionen.
God Man till ensamkommande barn
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Barnkonventionen svensk lag – vad innebär det?
De nya svenskarnas röst !
Flyktingbarnmottagningen Göteborg
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Presentationens avskrift:

Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 19 oktober 2016 Minna Torkkola, barnsekreterare minna.torkkola@vastrahisingen.goteborg.se

Vad är barnperspektiv?

Vuxnas barnperspektiv Den kunskap om barn som vuxna utgår från när de avser göra något utifrån barnets bästa.

Barnets eget perspektiv Vad barnet själv ser, hör, upplever och känner – det som är hennes eller hans verklighet.

Barnrättsperspektivet Att samhällsföreträdare beaktar varje barns rätt att leva och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och behov. Det ska göras vid all planering och alla beslut som rör barn. Barn ska alltså kunna komma till tals vid alla beslut som rör dem och varje barns intressen ska uppmärksammas och övervägas. Det ska avsättas tillräckliga resurser, finansiella och andra resurser. Dessutom ska föräldrar ha förutsättningar att utöva sin föräldraroll och sitt föräldraansvar för barnets bästa.

Barnkonventionen Alla barns lika värde och rättigheter. Barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barnet. Varje barns rätt till liv, överlevnad och utveckling. Barnets rätt att bilda och uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör honom eller henne.

Funktionshinderkonventionen Barn kan behöva stöd anpassat till funktionsnedsättning och ålder för att utöva rätten att uttrycka sina åsikter.

SoL och LVU 1 kap. 2 § SoL - Vid åtgärder som rör barn ska barnets bästa särskilt beaktas. Vid beslut eller andra åtgärder som rör vård- eller behandlingsinsatser för barn ska vad som är bäst för barnet vara avgörande. Med barn avses varje människa under 18 år. 1 § sista stycket LVU

SoL och LVU 11 kap. 10 § SoL - När en åtgärd rör ett barn ska barnet få relevant information. Ett barn ska ges möjlighet att framföra sina åsikter i frågor som rör barnet. Om barnet inte framför sina åsikter, ska hans eller hennes inställning så långt det är möjligt klarläggas på annat sätt. Barnets åsikter och inställning ska tillmätas betydelse i förhållande till hans eller hennes ålder och mognad. 36 § LVU

LSS 6 a § LSS - När åtgärder rör barn ska barnets bästa särskilt beaktas. 8 § andra stycket LSS - När en insats rör ett barn ska barnet få relevant information och ges möjlighet att framföra sina åsikter. Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad.

Föräldrabalken 6 kap. 2 a § FB - Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid - risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och - barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.

Vad säger lagen? Barnets bästa avgörande Information Delaktighet

Anmälningsplikten 14 kap 1 § SoL - skyldiga att genast anmäla myndigheter vars verksamhet berör barn och ungdom andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten, Kriminalvården, Polismyndigheten och Säkerhetspolisen verksamhet som berör barn och unga

Uppmaning till anmälan 14 kap. 1 c § SoL Var och en som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta till socialnämnden.

Utredningen Hur syns barnperspektivet i utredningen?

Utgångspunkt i barnets utredning ska vara att barnet är huvudperson i sin egen utredning, att benämna utifrån barnet ger fokus på barnet. Mohameds mamma/läkare/lärare etc. I den vuxnas utredning ska barnperspektivet beaktas om ansökan berör barn dvs. om den vuxne ansöker som förälder.

Utredningsmetod Hur har barnet fått information och gjorts delaktig? Barnet/den unge har bidragit med information till utredningen (BBIC) Vårdnadshavare har lämnat sitt samtycke till att socialtjänsten samtalar enskilt med barnet (BBIC) Socialtjänsten har fullgjort sina skyldigheter enligt 11 kap 10 § första stycket SoL (BBIC)

Uppgifter/synpunkter från den enskilde/från andra Barnets egen röst i utredningen. Exempel: ”Jag gillar fotboll och att cykla! Jag skulle vilja ha en cykel såsom mina kompisar har.” Exempel: ”Möjlighet för utredande socialsekreterare att kommunicera med eller tolka Oscar saknas. Hans nätverk har därför fått lämna uppgifter.” Exempel: ”Oscars mamma uppger att Oscar älskar att cykla men har ingen cykel hos henne. Oscar skulle vilja ha en cykel så att de kunde göra cykelutflykter tillsammans.”

Barnperspektiv Utifrån ett barnperspektiv skall beaktas hur barnet och/eller dess syskon påverkas vid beviljande eller avslag av den begärda insatsen/ansökt bistånd. Även i vuxenärenden när den vuxne ansöker som förälder. Gör en bedömning av hur barnet/barnen berörs vid beviljande eller avslag.

LSS ”Aisha är 13 år och hennes föräldrar har ansökt om läger för henne. Utredningen har visat att Aisha saknar fritidsaktiviteter och jämnåriga kamrater. Aisha har berättat att hon vill åka på läger. Genom beviljande av insatsen skulle Aisha få större möjlighet till umgänge med jämnåriga, mer aktivitet på fritiden och kunna göra en aktivitet utan att förälder är med. Utan beviljande av insatsen skulle Aisha ändå ha gott stöd av sina föräldrar men detta kan inte ersätta kontakten med jämnåriga eller stötta i frigörelsen från föräldrar. Beviljande av läger skulle även ge hennes lillasyster tid själv med föräldrarna.”

UMGÄNGE ”Genom beviljande av bistånd till cykel skulle Elisabeth få möjlighet att göra cykelutflykter med sonen som säger att han älskar att cykla och det skulle höja kvaliteten på umgängen. Elisabeth skulle också få möjlighet att göra en vardaglig aktivitet med sitt barn såsom andra föräldrar. Att inte beviljas biståndet påverkar inte Elisabeths möjligheter att träffa sin son men hon måste hitta på andra saker att göra med sin son när de träffas vid umgängen.”

BOENDE ”Kevin är 13 år och berättar att han är orolig och tänker mycket på vad som ska hända. Kommer de ha något hem? Hur blir det med skolan? Genom beviljande av bistånd till boende tillförsäkras barnen en skälig levnadsnivå och det bedöms vara barnens bästa - att ha en trygg plats att bo på och gå kvar på sin skola. - att inte behöva oroa sig för var de ska bo den närmaste tiden. Att inte beviljas biståndet skulle innebära att barnen riskerar att stå utan tak över huvudet vilket kan komma att skada barnens hälsa och utveckling.”

Bedömning av barnets bästa Barnets perspektiv Vuxnas barnperspektiv Vetenskap Beprövad erfarenhet

Hur kan vi…? stärka barnets delaktighet när vi utreder och följer upp deras insatser?

Vuxnas möte Skilj på vuxenmöte och barnets möte.

”det är bra att lyssna, men det är också bra att vuxna bestämmer ”det är bra att lyssna, men det är också bra att vuxna bestämmer.” (pojke 8 år)

Barnets möte Platsen Tiden Fika Observation

Barnets möte ”vet du vem jag är och varför jag är här?” ”är det något du vill fråga/prata om idag?” ”vad har vi pratat om idag?” ”vad pratade vi om sist?”

Hur kan vi…? låta barn komma till tals även på annat sätt än att samtala?

Barnets kommunikation Anpassa information så barnet förstår – fråga! Använd barnets egen kommunikation http://dart-gbg.org

Resurskarta Ett sätt att ta del av barnets upplevelse av sin vardag med familj, kompisar, skola och fritid.

Veckoschema måndag tisdag onsdag torsdag fredag lördag söndag Skola inkl. fritids 8-16 Taxi dit och hem Assistans 16-20 Gymnastik Somnar 20 Assistans 16-20 Simmar Varannan vecka Korttids till torsdag varannan vecka Assistans 10-18 Ofta Eldorado Är med mamma, pappa, lillebror

Nallekort

Tejping Att visuellt gestalta t.ex sitt nätverk eller sin livssituation. Utvecklad av den norske psykologen Martin Soltvedt. www.bof-tejping.com

Lycka till! Du är viktig för mig – ge mig tid Fråga mig och bry dig om vilken hjälp jag vill ha