Stellan Arvidson 1948: ”Arbetssätt behöver underkastas vetenskaplig analys. [---] Under sådana förhållanden måste principen om en fortskridande skolreform.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Vetenskaplig Metod.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Det vetenskapliga arbetets plats i lärarutbildningen
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Förordningstext Speciallärarexamen
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Nämndplan 2015.
Nationer, ideologier och folkmord genom
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Magnus Henrekson 19 september 2017
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Ämnesdidaktisk och omsorgsetisk kompetens?
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Varför just ämnet fysik?
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet: får lärarstudenterna förutsättningar att lyda lagen…?

Stellan Arvidson 1948: ”Arbetssätt behöver underkastas vetenskaplig analys. [---] Under sådana förhållanden måste principen om en fortskridande skolreform innebära, att samtliga stadgor, planer och anvisningar inom skolväsendet görs lätt reviderbara, så att det kan modifieras i enlighet med vad kommande forskningsresultat och praktisk erfarenhet visar vara önskvärt”.

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet har länge varit centrala perspektiv för politiker och skolreformatorer (VG och BE) Presentation består av följande delar Några historiska nedslag gällande perspektiv på vetenskaplig grund och undervisning Presentation och diskussion om statens perspektiv på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i relation till disciplinära perspektiv inom historia En reflekterande och översiktlig diskussion om vi i Karlstad ger lärarstudenterna förutsättningar att följa skollagen.

Vad är Vetenskaplig grund enligt staten? Vetenskaplig grund antas innehålla två delar enligt Skolverk och Skolforskningsinstitutet. Dels ska innehållet i undervisningen vara vetenskapligt ”grundat” (vi ska t ex utgå från att andra världskriget slutade 1945 och att jordbruk varit det absolut dominerande sättet att försörja sig fram till åtminstone sekelskiftet 18/1900-t ) (Vi kallar det led 1; VG1)

Dels ska själva metoderna som undervisningen bedrivs på vara vetenskapligt utprövade och effektiva (Minten, 2017; Adamson, 2017; Persson & Persson, 2017). (Vi kallar det led 2, VG2) Beprövad erfarenhet är, enligt Skolverket, kollegialt utvärderade och sammanställda erfarenheter från undervisning (Minten, 2017).

Beprövad erfarenhet Enligt Skolverket kollegialt utvärderade och sammanställda erfarenheter från undervisning ”För att en erfarenhet ska vara beprövad måste den användas av ett större flertal, vara delad och prövad i ett kollegialt sammanhang och den måste vara dokumenterad” (Skolverket). Notera att snarlika skrivningar finns inom andra sektorer också!

Ytterligar begrepp (som vi inte närmare behandlar här) är Forskningsbaserat arbetssätt (FBA) Att arbeta forskningsbaserat handlar om att integrera både den vetenskapliga grunden, klassiskt framtagen empiri, med beprövad erfarenhet, annan systematiskt framtagen kunskap, det vill säga arbeta med bästa tillgängliga kunskap, evidens (Skolverket; 2017) Ett vetenskapligt förhållningssätt (VF) Ett vetenskapligt, kritiskt förhållningssätt betyder i praktiken att man ”vänder och vrider på saker”. (Skolforskningsinstitutet, 2017)

Evidensinformerad praktik/undervisning Evidensinformerad undervisning kräver ett ”bottom up”-perspektiv, där läraren väver samman den ”bästa” forskningsbaserade kunskapen med sin egen erfarenhetsbaserade kunskap, men också med barnens och elevernas synpunkter, behov och val.

Historiska nedslag 1940-t De stora skolreformerna som påbörjades efter 1940-talet kom att växa fram i nära samverkan med en vetenskapligt grundad försöksverksamhet. Psykologer, sociologer och pedagogik kom i nära samarbete med politiker och skolbyråkrater att utpröva olika sätt att organisera undervisningen. Framförallt handlade det om undervisning kunde bedrivas i homogena eller heterogena klasser. (Lindensjö & Lundgren, 2006; Askling, 2006).

Försöksverksamhet skulle lägga grunden för en vetenskapligt uppbyggd skola. Även om försöksverksamheten utgick från undervisningen så var det inte främst kopplat till olika praktiska undervisningsmetoder. Den vetenskapliga grunden kom i detta fall snarare handla om organiseringen av undervisningen och differentieringsfrågor (Lindblad, 1994).

En viktig aktör i detta sammanhang var uppbyggandet av Statens psykologisk-pedagogiska institut. Tanken med institutet var att främja samverkan mellan teoretisk och praktisk pedagogik (Lundahl, 2016). Det bör noteras att historikern Sven Grauers som också var ordförande för historielärarnas förening var institutets chef

Generellt sett låg vetenskaplig grund främst på organisering av skolan (differentiering eller ej). Vetenskaplig grund handlade också i hög grad om effektiva metoder (alltså led två i dagens syn på vetenskaplig grund) Få diskussioner fördes explicit om på vad sätt själva innehållet i undervisningen i t ex historia skulle vara vetenskaplig (avsaknad av diskussion om VG1)

Försök pågick även senare för att utpröva olika sätt att undervisa , t ex i det s.k ”MUT-projektet” på 70-talet som skulle pröva målstyrd undervisning (VG2) 2010/11 skrivs det VG + BE in i skollagen

Vad skulle då enligt dagens definition av vetenskaplig grund i historia vara ?(led ett)   Den första aspekten, innehållet ska vara vetenskapligt grundat, tolkar vi här på följande vis. Historisk kunskap består av flera delar. Till dessa faktakunskaper kan vi också koppla på mer komplexa kunskaper med ambitionen att förstå och förklara vad som t ex orsakade Berlinmurens fall. Det handlar t ex om ”faktakunskaper” som relativt enkelt kan verifieras eller falsifieras. T ex Berlinmuren föll 1989.

”Det handlar givetvis bland annat om ämnesinnehållet; vad säger den senaste forskningen inom det ämnesområde jag undervisar?” (Skolfi, 2017) Vad handlar det om? Innehåll + historiografi/teori (VG1a och VG1b)

Men historisk kunskap består också av disciplinära perspektiv på vad historisk kunskap är. T ex: Hur nås historisk kunskap Vad är sanning inom historisk kunskap och hur har begreppet diskuterats T ex Evans vs Jenkins Vilka är de centrala begreppen och perspektiven inom disciplinen historia? T ex Jenkins kritik av second order concepts (varför inte t ex centrum periferi, vad är en orsak) Hur har synen på kunskap utvecklats inom historieämnet?

Vi ser också att historiedidaktiska utgångspunkter är centrala i detta sammanhang, T ex: Mötet mellan historiekulturella föreställningar och vetenskapens förståelse av historia Kritiska aspekter av historisk kunskap

Hur ser det ut på lärarutbildningen? Exempel på kursskrivningar Historia med didaktisk inriktning 1, Delkurs 2, Den långa medeltiden, 7,5 hp. - redogöra för orsaker till och konsekvenser av övergången från den feodala staten till ett handelskapitalistiskt system, (VG1a)

Delkurs 3, Staten och kapitalet, 7,5 hp redogöra för olika historiska förklaringar till industrialiseringen och dess konsekvenser för olika samhällsgruppers levnadsvillkor, redogöra för teoretiska tolkningar av världskrigens samt kalla krigets orsaker och globala konsekvenser, Historiografiska inslag/vad historia som vetenskap VG1b)

Didaktiska inslag redogöra för och tolka kursplaner och betygskriterier för skolämnet historia. beskriva på vilka sätt historieläraren kan bidra till att utveckla elevers förmåga att med hjälp av historien orientera sig i förhållande till nutid och framtid, tillämpa och analysera digital informationsteknologi för att söka och förmedla kunskaper inom det historievetenskapliga fältet. Tveksamt om det dockar mot VG

Historia III med didaktisk inriktning Delkurs 1, Historisk teori och metod, 7,5 hp Efter genomgången kurs ska studenten kunna: 1. tillämpa fördjupade ämnesteoretiska och metodologiska kunskaper, 2. redogöra för historieforskningens kontextbundenhet i ett internationellt perspektiv och 3. värdera skilda ämnesteoretiska traditioner i ett internationellt perspektiv. (VG1b)

VFU planera, leda, genomföra och utvärdera längre perioders undervisning i den egna ämneskombinationen, med utgångspunkt i skolans styrdokument och teoretiskt förankrat i ämneskunskap och ämnesdidaktik, (VG1ab BE, delvis)

Sammantaget Förutsättningar för VG gällande innehåll och perspektiv Delvis Beprövad erfarenhet Delvis Vetenskapligt förhållningssätt och Forskningsbaserat arbetssätt (FBA) Tveksamt om det ges förutsättningar för Vetenskaplig grund gällande metod

Överrensstämmelse vs Grund Kan vara grundat på perspektiv som är rätt men får fel i framtiden.. och är då inte överenstämmelse med vetenskapen (Jmfr Persson & Persson 2017) Skinner Dewey Rüsen 2025…

Examensmål /UKÄ/HSV "visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen."