Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Vetenskaplig Metod.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Att arbeta praktiskt.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kommunikationsplanens delar
The Why ? Korpkvalitet betyder att vi uppfyller våra medlemmars behov och förväntningar och att vi tillsammans med våra medlemmar kontinuerligt jobbar.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Att tillsammans påverka!
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
Samhällsvetenskapliga metoder
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Hur kan vi förstå begreppet?
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Utgångspunkter A) Undersökningens syfte * Vad skall undersökas? * Vilka frågeställningar skall besvaras med hjälp.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Studentspegeln 2007 ”Studentspegeln är en undersökning om olika kvalitetsaspekter inom den grundutbildningen. Den.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
UTVÄRDERING OCH KVALITET Metod för utvärderingen viktig för utvärderingens status. En utvärdering utifrån ett vetenskapligt arbetssätt ger andra möjlighet.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kvalitet - vad är det? (Lao-tsi, ”Tao-te-ching, 500-talet f.Kr) Kinesiskt dikt med tidlöst budskap år Den kvalitet som kan definieras Är icke.
Workshop 1 Kvalitet vad är det? (Lao-tsi, ”Tao-te-ching, 500-talet f.Kr) Kinesiskt dikt med tidlöst budskap år Den kvalitet som kan definieras.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Brukarundersökning HS 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Navigating uncertainty
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
på personer i behov av hjälp
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
[Förbättringsprojekt]
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Undersök och analysera
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Workshop 2 - Kvalitetsutveckling

Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete som kan beskrivas i tre olika faser: Kvalitetssäkring (före) Kvalitetsstyrning (under) Kvalitetskontroll (efter)

Vad innebär det för dig och din förening? Kvalitetssäkring Kvalitetssäkring (före) Förutsättningar: organisationens struktur vem ansvarar och vilka rutiner finns erbjuder efterfrågade erbjudanden rätt kompetens Vad innebär det för dig och din förening?

Vad innebär det för dig och din förening? Kvalitetsstyrning Kvalitetsstyrning (Under) Här och nu Vad innebär det för dig och din förening?

- Kvalitetskontroll (efter) Följa upp Analysera och värderar Förbättringsarbete

Distrikt                                                              Paketering av… Aktivitetskvalitet (produktkvalitet) Ledarkvalitet (tjänstekvalitet) Marknadsföring av detta paket = totala kvalitén.

Källa: Grönroos modell för upplevd tjänstekvalitet Kvalitetsanalys TOTAL KVALITET IMAGE Vad? Hur? Källa: Grönroos modell för upplevd tjänstekvalitet

Sju viktiga kvalitetskriterier… Professionalism och skicklighet Attityder och beteende Tillgänglighet och flexibilitet Tillförlitlighet och pålitlighet Rättelse/vidta åtgärder när något går galet Tjänstelandskapet/fysiska omgivningen Rykte och trovärdighet Källa: B.Berman och B.Klefsjö, Kvalitet från behov till användning

Små skillnader mellan allmänheten och Korpen- deltagare Tillgänglighet, prisvärdhet, kvalitet och glädje anses vara viktigast bland allmänheten Små skillnader mellan allmänheten och Korpen- deltagare Vad är då viktigt för människor som tränar? Oavsett om dom tränar med oss eller inte? Frågan är: Hur viktigt är följande för dig när du ska välja aktör för motionsidrott? Skala 1-7 där 7 är mest viktigt! Vissa saker kommer igen men inte allt! Prisvärdhet är viktig och det tycker vi att vi har men tillgänglighet och kvalitet är också viktigt det behöver vi jobba med

Förbättringscykeln DMAIC Används i flera olika mätmodeller D = Define (definiera) M = Measure (mät) A = Analyse (analysera) I = Implement (förbättra) C = Control (övervaka)

Olika metoder för att mäta Observationer Intervjuer Dokumentanalys Enkäter Valet av metod beror på vad du vill veta.

Observationer När du efter givna kriterier observerar en aktivitet och ger ditt omdöme

Intervjuer Intervjuer sker med ett antal utvalda personer utifrån strukturerade frågor Att tänka på… Öppna eller slutna frågor Objektiva frågor Hur dokumenterar du?

Dokumentanalys Analys av specifika dokument utifrån givna förutsättningar

När ska du använda enkät som metod? Om du vill generalisera sina resultat. Om problemområdet är väl undersökt tidigare. Om du vill undersöka giltigheten i teorier och/eller har hypoteser som ska prövas

Fördelar med enkäter Kostnaden Större urval Kan göras inom ett större geografiskt område Lugn och ro för respondenten Standardiserade frågeformuleringar Ingen intervjuareffekt Lättare att besvara ”känsliga frågor”

Att tänka på när du ställer frågor i en enkät Exempel på enkätverktyg: Questback Google Doc Olika svarsalternativ - Öppna: Kvalitativ data - Stängda: Kvantitativ data Olika typer av frågor - Bakgrunds: kön, ålder, utbildning. Frågorna ska vara relevanta för studien - Rangordningsfrågor - Matrisfrågor

Olika mätinstrument TQS Lean Sex Sigma SERVQUAL SERVPERF ISO 9 000: 2000 Balanced Scorecard

Användbar litteratur Nyfiken – läs mer! Litteratur inom kvalitetsutveckling Kvalitetsstyrning med totalkvalitet, 2008 av Lennart Sandholm Kvalitet, från behov till användning, 2012 av Bo Bergman och Bengt Klefsjö Riva pyramiderna, 1985 (pocket 2009) av Jan Carlzon Här skriver man in berättarmanuset