Sammanfattning av innehåll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till Falkenbergs kommun!.
Advertisements

Samhällsutvecklingsrapport
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
EKONOMI -Bidrag kommunen - Fonder -Näringslivet i Oxelösund -Eget arbete.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Lerums vision Att vara Sveriges ledande miljökommun om 11 år.
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Konsten att leda sig själv
Välkomna till Helsingborg!
Oximalkvantalisatorn!
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Västsvenska paketet.
Vi vill Att fler åker kollektivt Att färre använder bil i tjänsten Styrning med hjälp av POLICY Om vi ska få effekter måste vi visa och bevisa!
Styrgrupp Främlingsfientlighet Miljölobbying Fritidsgårdar/Aktiviteter Skolsamarbete Kollektivtrafiken Utveckla Södertälje Mohamed.
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Bildfabriken kan ställas in på olika sätt - se några exempel
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Sex frågor om Södra staden Resultat av medborgardialog 1 december till 15 februari.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
Årets raket 2006  År  År  År 2007 ? Målet var och är att klättra platser per år.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Ett öppet och levande Motala ResultatmålStatusNyckeltal 01 Företagsmiljö i toppklass + 69 arbetsställen 02 Meningsfull sysselsättning Ökad sysselsättning.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Vision 2030 Resultat från medborgardialog. En vision i sitt sammanhang (schematisk) Vision 2030 Prioriterat område 1 Prioriterat område 3 Prioriterat.
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
Medborgarundersökning Vision och mål Genomförande Vision och mål Systematiskt kvalitetsarbete i Leksands kommun.
ENKELT AVHJÄLPT – ENKELT HJÄLPT. Tillgänglighetsfrågor handlar om allas rätt till ett fysiskt aktivt liv 9/25/20162.
Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.
Näringslivslunch 8 november.
Vårdsamverkan Valdemarsvik
X 4.3 Sträcka, tid och hastighet
Arbetsområde: Utvecklande av ett miljövänligt vägtrafiksystem.
Fokusområden BRÅ
Välkommen till Värnamo - den mänskliga tillväxtkommunen, invånare 2035
Samrådsförslag.
Vision Vi skall vara det självklara valet när det gäller fotboll för barn och ungdomar boende i vårt närområde och en erkänd plantskola för fotbollsspelare.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Välkommen till skärgården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
STÄDDAG! Dags för årets sista städdag! Söndagen den 16 oktober kl är det dags att ta itu med de återstående uppgifterna inför vintern. Samling sker.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kurs Hållbart resande i samhällsplaneringen hemuppgift 4/12 Li Hagström & Emma Sjögren, tekniska förvaltningen.
Föreningen bildades 2013 och är en sammanslagning av de tidigare föräldraföreningarna på Västra skolan och Parkskolan.
/X Är du trafiksmart?.
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
För föräldrar till barn 6-12 år
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Verktyget Utmärkelsen….
I huvudet på en cykelplanerare
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Presentationens avskrift:

Sammanfattning av innehåll Trafikprogram 2016- 2021 Sammanfattning av innehåll

Tillsammans – goda möten förverkligar visionen I Hjo arbetar vi tillsammans för att utveckla Hjo och göra vår vision verklig. Vi satsar medvetet på goda möten mellan människor, gott samarbete i näringslivet och god samverkan mellan Hjo och andra kommuner. Vi är kända som det enkla, lättillgängliga och välkomnande Hjo där vi låter hjärtat vara med.

Vision och mål kopplat till trafikprogrammet Boende- Lätt och gott att leva Hjo ska vara en attraktiv boendekommun med positiv befolkningstillväxt   I Hjo ska medborgarna vara nöjda med kommunaktionerna, GC-vägar, biltransporter och kollektivtrafik Levande Hjo- Händelser året runt Hjo ska ha ett levande centrum med positiv handelsutveckling Hållbarhet och natur- Resurssnålt med hög livskvalité I Hjo ska det vara enkelt att leva miljövänligt Besökare- Gäster som längtar tillbaka Hjo ska få fler besökare

Utgångspunkter i programmet Minska genomfartstrafiken i de centrala delarna av staden Cykla mer! Anpassa hastighetsbegränsningar Bättre parkeringsmöjligheter Bättre trafiksäkerhet och tillgänglighet Minskad miljöpåverkan

Förslag till åtgärder

Minska genomfartstrafiken i de centrala delarna av staden Utökning av gångfartsområdet Stora torget Förändringar i korsning Idrottsgatan- Jönköpingsvägen Förändringar i korsningen Vasagatan- Bangatan Lars i Knäpplans väg knyts samman med Orkestervägen och Falköpingsvägen Sveavägen förlängs ut till väg 195

Gång- och cykelväg utmed Skolgatan 2017 Cykla mer! Gång- och cykelväg utmed Skolgatan 2017 Gång- och cykelväg utmed Jönköpingsvägen 2019 Gång- och cykelväg utmed Bangatan 2021 Förlängning av gång- och cykelvägen på Skövdevägen 2023

Anpassa hastighetsbegränsningar Från 50/ 70 till 40/ 60 och på vissa ställen 30 Åtgärder och anpassningar av gator och vägar för att dämpa hastigheten

30 km/h 40 km/h 60 km/h

Bättre parkeringsmöjligheter Tydligare skyltning och hänvisning Nya parkeringsplatser utmed staden gator? Hög nivå på parkeringsövervakning Är det möjligt att låta bilen stå hemma och ta cykeln till stan?

Bättre trafiksäkerhet och tillgänglighet Hastighetsdämpning Information till alla och trafiksäkerhetsutbildning i skolor Det ska vara lätt för alla resa kollektivt Tillgänglighetsanpassa gångstråk

Trafikmätning Plats Hastighetsbegränsning km/h Medelhastighet V85 km/h Vmax km/h ÅDT Falköpingsvägen 50 45 54 93 2 807 Hamnbacken 50 (Rek 30) 28 34 82 4 677 Idrottsgatan 33 41 69 672 Långgatan 26 78 1 632 Jönköpingsvägen 35 46 101 2 001 Lars i Knäpplans väg Borrbäck 43 65 506 Lars i Knäpplans väg Tennishallen 47 56 112 641 Bangatan 42 102 2 560 Strömsdalsvägen Hjo mek 40 52 88 617 Vasagatan 49 116 3 672 Karlsborgsvägen 53 94 1 063 Torggatan 25 2 345 Skövdevägen 44 72 3 980 Ringvägen 30 76 1 275

Minskad miljöpåverkan Vi ser över vårt eget resande Miljökrav på fordon Laddstationer för elbilar Information och inställning Gå, cykla och resa kollektivt

Diskussionsfrågor Tre viktigaste åtgärderna- varför? Mindre bra åtgärder- varför? Övriga tankar och funderingar

Vad händer sen…… Vi sammanställer Vi publicerar på sammanställningen på hemsidan Vi redovisar på Tekniska utskottet