TRACKIT på Högskolan Väst

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
38 minuter med tåget från Göteborg!
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bakgrund till följeforskning: •Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Samhällsråd T. Innehåll Vi ansluter till den nationella ANDT-strategin De 7 länsmålen bygger på länets folkhälsoplan, regionalt program för social välfärd.
Länets kommuner i samverkan
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Välkommen till ESF:s seminarium
Välkomna till en dag om eArkiv
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Anläggningsbranschen
Framtidens Yrkeshögskola inom teknik och tillverkning Anders Axelsson (Region Skåne) Johan Ståhl (Teknikcollege Skåne ) Teknikcollege rikskonferens Uppsala.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Minnesanteckningar: Informations- och planeringsmöte med studenter Möte med programråd Pol Kand
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Inga förändringar påkallade av ändrad HF Uppföljning och förstudie med syfte att analysera nuläge och se över möjliga modeller att ge bättre möjligheter.
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Så har det gått för oss piloter Erfarenheter från produktionssättning av Ladok
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Samhällsorientering för nyanlända. Förordning om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare (SFS 2010:1138) 11 § Länsstyrelserna ska främja och.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
1 Projektet Study Destination Sweden. 2 Vad är Study Destination Sweden (SDS)? Ett projekt som drivs av Svenska institutet och 31 universitet och högskolor.
På väg mot Linnéuniversitetet
37 minuter med tåget från Göteborg!
Två avtal Avtal om lokala Avtal om omställning omställningsmedel.
Bo-anders jönsson, lunds universitet
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Verksamhetsplan FSV 2016.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Alumnrelationer vid LNU
37 minuter med tåget från Göteborg!
Anläggningsbranschens kompetensdag
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Arbetsrehabilitering - ökad utslussning
Planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
METOD Strategisk kompetensförsörjning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Workshop inför eventuell projektansökan till ESF
Presentationens avskrift:

TRACKIT på Högskolan Väst 2015-2017

HÖGSKOLAN VÄST Grundad 1990 Brett utbildningsutbud – högt söktryck Ca 11 000 studenter (69 % kvinnor) Ca 4 600 HST Profil: samverkan och AIL 3 prioriterade forskningsområden Högst andel fr studieovan bakgrund Hög etablering på arbetsmarknaden

Varför TRACKIT? Strategisk diskussion i ledningen om att öka engagemanget i BR/BD-frågor Bred rekrytering – men hur såg studentens tid hos oss ut? 100 blommor blommade men överblick & systematik saknades Ganska omfattande avhopp på flera utbildningar Bra timing

Fas I: Kartläggning Institutionernas ansvar Förvaltningens ansvar Före InWest Arbets mark nadsdag Externt examens arbete Karriär väg ledning HV Rekry tering Uppföljning Kurs värde ring Program uppfölj ning Tidig reten tion Gäst föreläsare/AIL kurs Ad hoc tema karriär Programutvärde ring Examens högtid Program intro SI/ student mentor COOP Tidig rekry tering Intro duk tions kurs Uppföljning avhopp Ladok QlikView Studentportalen Nyckel tal DisCo HV intro Studenttorg: studiefrämjande- och stödjande aktiviteter Väl komst enkät Studie vägled ning Väl komst brev Port folio VFU/ AIL Alumn uppföljning Alumn arbete Institutionernas ansvar Förvaltningens ansvar Spärrar/ uppföljning Institutions aktivitet Gemensam aktivitet Förslag till ny aktivitet Före Under Efter 4 Fas I: Kartläggning

om studenter- na och alumnerna Fas I: Kartläggning förslag till prioritering Långsiktig rekrytering FÖRE Introduk- tionen Student torg UNDER EFTER Mer kunskap om studenter- na och alumnerna Stöd vid övergång till arbetslivet* MER KUNSKAP OM STUDENTERNA och ALUMNERNA: NYCKELTAL, UPPFÖLJNING OCH KURSVÄRDERING/ENKÄTER/FOKUSGRUPPER/PROGRAMRÅD

Fas II: Vad har vi gjort? Styrgrupp - möten 2-3 ggr/termin Seminarium 1 g/termin Utvecklingsarbete och projektinitiering

Fas II: Vad har vi gjort? Långsiktigt projekt för ökad övergång till högre utbildning i regionen Fyrbodal Effektstudie 2015-16 Uppstartsarbete för samverkansarena HV + 14 kommuner 2015-16 Kommunbesök x 2 Prioriterat samverkansområde: ökad högskoleövergång i Fyrbodal Avtal & gemensam projektorganisation under formering nu

Fas II: Vad har vi gjort? Välkomstperioden (inkl. basåret) Studenttorg – Servicecenter SI-mentorutbildning Enkätprojekt Avhoppsanalys Studentmedarbetarprojekt Karriärvägledningsfrågorna Högskolepedagogiken

Fas III: resultat? Brist på helhetsgrepp och systematik Brist på uppföljning Engagemang & samsyn Ökad medvetenhet Studentens lärande i centrum Överbryggande insatser värdefulla

TRACKIT in i framtiden….? Kvalitetssystemet Levande intern diskussion – hur? Högskolepedagogiken Samverkansperspektivet: Högskoleövergång Etablering i arbetslivet Alumnuppföljning

Frågor framåt Vilka insatser får effekt? Vilka insatser följer vi upp – och hur? Helhetsgrepp på nationell nivå om inriktning/uppföljning för vissa frågor/insatser? Fortsatt arbete för gemensamt bättre kunskap om arbetet med BR/BD?

Tack! Lena Lindhé Högskolan Väst lena.lindhe@hv.se