Naturvetenskap och teknik i vardagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Kemi.
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
»Ämnen har egenskaper Lukt Smak surt beskt salt sött.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Stensbers förskola / Teknikcentrum │ Barn och ungdomsförvaltningen Adress Ståthållaregatan 35, Kalmar Tel , ,
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Från knattelag till årskullsverksamhet SvFF BSK P-00 Spelaren.
KEMI Blandningar, lösningar och aggregationsformer
Grundkurs i Energi För att förklara teorin inom olika ämnen använder vi oss av olika begrepp. Energi är ett ord som används mycket i olika sammanhang,
Fysik 2 100p Obligatorisk på inriktning Naturvetenskap Valbar på teknikprogrammet.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Arbetsområde Fysik Krafter. Vad är krafter för något? Fysiken och vardagslivet  Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Obligatorisk på inriktning Naturvetenskap
En hållbar organisation
Religion - vad är det?.
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
KEMI Vad är det egentligen?.
Allt som lever Vad är biologi?.
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Vetenskap och utveckling
Mekanik och elektronik
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
De fyra elementen.
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Allt omkring oss består av materia.
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Religion och vetenskap
Iris Rosengren Larsson
Biologiperiod dag 1.
Regiongemensam elevenkät 2016
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv.
Religion.
- Geografi - Att studera helheten.
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Strategier för att förstå det vi läser
Att dela in livet Vi söker efter sätt att organisera vår värld.
Kurs mindfulness Studenthälsan
ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET?
Välkomna! Lärarens namn.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kemi – första terminen.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Fysik Materia Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
Eftisklubb på finska för ettor vid Vasa övningsskola
Gymnasiearbete 100 p.
Johan Karlsson, Pilängskolan, Lomma –
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Naturvetenskap och teknik i vardagen Annica Gillblad försteförskollärare

Vad är naturvetenskap och teknik i vardagen i förskolan? Fysik i vardagen? Kemi i vardagen? Biologi i vardagen? Teknik i vardagen?

Fysik (från grekiska φυσικός /physikos som har betydelsen "naturlig" eller från latinets phyisica som betyder "läran om naturen") är vetenskapen om hur naturen fungerar på den mest fundamentala nivån. Fysikens resultat används inom alla fält i naturvetenskapen eftersom den beskriver de grundläggande lagarna för naturen, naturlagarna, till exempel lagen om energins bevarande. Kemi (arabiska: كيمياء latin: chem (kēme), som betyder vetenskap, är en naturvetenskap som studerar materia, och dess sammansättning, uppträdande, struktur och egenskaper, såväl som de ändringar den genomgår vid kemiska reaktioner.[1] Kemin undersöker olika typer av atomer, joner, molekyler, kristaller och andra tillstånd av materia, antingen för sig eller i kombination, vilka involverar begreppen energi och entropi i relation till spontaniteten hos kemiska processer Biologi är den naturvetenskap som berör läran om livet, levande organismer och livets processer, inklusive dess struktur, funktion, tillväxt, ursprung, evolution, utspridning och taxonomi. Teknik, från grekiska téchnē (τέχνη) som betyder "konst", "skicklighet" eller "hantverk", är metoder att minska behovet av fysisk eller psykisk belastning och öka levnadsstandarden i vid mening.[källa behövs] Detta görs oftast genom att utnyttja och omvandla naturens resurser till produkter, processer, anläggningar. Nyttjande av teknik innebär alltid en överföring av energi. Fysikaliska fenomen: Det som är! Naturvetenskapliga lagar, grundämnet är det samma t.ex H2O. Kemiska processer: Något som blir ett annat ämne

Hur ser jag som pedagog naturvetenskapen och teknik i vardagen? På vilket vis är jag som pedagog delaktig i barnens upptäckarglädje?

Den består alltid av 7 färger i en speciell ordning, Ett äpple faller Att äpplen faller från en gren ner till marken vet de flesta, men det Newton som gav det en vetenskaplig förklaring Regnbågen Den består alltid av 7 färger i en speciell ordning,

Ett tips för att lära sig mer om innehållet i de olika naturvetenskapliga ämnena är att titta i grundskolans läroplan/kursplaner. Det hjälper oss att veta vilken riktning vårt arbete behöver ta i förskolan för att göra det möjligt för barnens livslånga lärande i Naturvetenskap och Teknik. Grundskolans Kursplaner Undervisningen i de naturorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll I årskurs 1-3 Året runt i naturen Jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra. Månens olika faser. Stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika tider på året. Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider. Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter. Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem. Kropp och hälsa Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra. Människans kroppsdelar, deras namn och funktion. Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen. Kraft och rörelse Tyngdkraft och friktion som kan observeras vid lek och rörelse, till exempel i gungor och rutschbanor. Balans, tyngdpunkt och jämvikt som kan observeras i lek och rörelse, till exempel vid balansgång och på gungbrädor. Material och ämnen i vår omgivning Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskaperna utseende, magnetism, ledningsförmåga och om de flyter eller sjunker i vatten. Människors användning och utveckling av olika material genom historien. Vilka material olika vardagliga föremål är tillverkade av och hur de kan källsorteras. Vattnets olika former: fast, flytande och gas. Övergångar mellan formerna: avdunstning, kokning, kondensering, smältning och stelning. Luftens grundläggande egenskaper och hur de kan observeras. Enkla lösningar och blandningar och hur man kan dela upp dem i deras olika beståndsdelar, till exempel genom avdunstning och filtrering.

Berättelser om natur och naturvetenskap Skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen och människan. Berättelser om äldre tiders naturvetenskap och om olika kulturers strävan att förstå och förklara fenomen i naturen. Metoder och arbetssätt Enkla fältstudier och observationer i närmiljön. Enkla naturvetenskapliga undersökningar. Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer. Tekniska lösningar Några vanliga föremål där enkla mekanismer som hävstänger och länkar används för att uppnå en viss funktion, till exempel föremål på lekplatser och husgeråd av olika slag. Några vanliga tekniska lösningar där människan härmat naturen, till exempel den kupade handen som förebild för förvaringskärl. Material för eget konstruktionsarbete. Deras egenskaper och hur de kan sammanfogas. Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar. Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar Undersökande av hur några vardagliga föremål är uppbyggda och fungerar samt hur de är utformade och kan förbättras. Egna konstruktioner där man tillämpar enkla mekanismer. Dokumentation i form av enkla skisser, bilder och fysiska modeller. Teknik, människa, samhälle och miljö Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov. Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid. Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel när man hanterar elektricitet

Vad finns i omgivningen som skapar lust och glädje till att utforska Vad finns i omgivningen som skapar lust och glädje till att utforska? Vad har vi och vad behöver vi tillföra? Hur utformar vi en miljö som inspirerar barn och pedagoger till ett lustfyllt lärande?

Vilka förkunskaper har varje enskilt barn i barngruppen om naturvetenskap-enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen? Hur ser du det? Vilka förkunskaper har varje enskilt barn i barngruppen om teknik i vardagen? Hur ser du det? Hur fångar vi barnens intresse för naturvetenskap och teknik, Hur bygger vi vidare på barns upptäckarglädje