Enkät rapport för KI sjukhusen DS, HS, KS & SÖS vt 15, ht 15 & vt 16

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Advertisements

Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning Steg 1 Vt 2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats: Consensus Utvärderingen.
Kvalitetsprojekt för handledning av läkarkandidater i Termin 8
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Barnanpassad utredning
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Patientenkät sommaren -13
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Lokala åldershierarkier och varierande fysiska krav
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Information om I-ks Linus Lund. Varför valde jag ks?  Lät som intressanta kurser  Verkade vara svårt – ville ha en utmaning.
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Introduktion till matematik studierna på LTH
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Behovsanalys och brukardialog 2011
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Anställningsintervjun
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Smakprov ur årsrapport GynOp/GKR Inkontinens 2015.
VERKSAMHETSOMRÅDE KVINNOKLINIKEN/FÖRLOSSNINGEN, SÖDERSJUKHUSET .
Okänd primärtumör Ny medicinsk riktlinje. Okänd primärtumör Definition En heterogen sjukdomsgrupp med histopatologiskt bekräftad metastatisk cancer där.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
Sammanställning av föräldraenkät Barnavdelningen för neurologi, 95B
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Vi är en idrottsförening med spets, bredd och mångfald. Vi som föreningen vill ge dig en chans att utvecklas hos oss. Föreningens värdegrund är glädje,
Om terminen Andrea Herslow Staffan Gröndal KI DS HT 2015.
Om terminen Andrea Herslow Staffan Gröndal KI DS HT 2016.
Om terminen Andrea Herslow Staffan Gröndal KI DS VT 2016.

nu finns inga tvivel längre
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Tips för det praktiska ledarskapet
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Strukturerad rondundervisning på läkarprogrammet
Varmt välkommen till oss på termin 7
Mobilt Estherteam Huskvarna
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
VO Ortopedi, Södersjukhuset Radica Karlström, överläkare, geriatriker
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
2013 – ÅK1 – version 1.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Den här presentationen innehåller:
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Enkät rapport för KI sjukhusen DS, HS, KS & SÖS vt 15, ht 15 & vt 16 Andrea Herslow andrea.herslow@ds.se

Nya KI frågorna studenterna har en 5 gradig skala med det högsta som ”i mycket hög grad” ”mycket bra” och det lägsta ”i mycket liten grad” och ”mycket dåligt”

Kommentarer till frågorna

DS kommentarer Vad kan förbättras på kursen? Finns faktiskt inte lärandemål som det går att lita helt på (ex anestesi) trots tjat om integrerade uppgifter. KUA är dåligt. Bättre med studentmottagning eller liknande Lärande mål i handen redan dag! Tentamensinnehållet skiljer sig mycket beroende på ̈vilket sjukhus som skrivit den. Tentafrågor kom på sådant som ej undervisats på DS. Jag är mycket nöjd med kursen. Mer seminarium Ortopediundervisning Bästa kursen!!! Måste standardisera vad som lärs ut på respektive sjukhus och var "fokus" ligger. Tentan i år motsvarade inte till stor grad vad DS undervisning täckt. inget Ditt samlade omdöme om kursen? Fantastisk kurs. Bra lärare, handledare, kursadministratör. Bästa kursen hittills. Välstrukturerad, samtliga involverade med stort engagemang för kandidatutbildningen. Engagerade lärare, mycket praktiskt, positiv attityd Omhändertagande och stimulerande! Helt fantastiska lärare, fantastisk kursledning, vi har fått alla förutsättningar för ett optimalt inlärande. Mycket bra kursledning; de tar väl hand om en: snabba att svara på frågor, personliga i sitt bemötande, ger information i god tid etc. Önskar mer uppstyrt på vissa avd.  

DS Samlat omdöme av anestesidelen: Engagerade läkare på plats som utöver de moment som erbjöds under kliniska placeringar gick igenom medicinska detaljer etc. Bra med dugga och seminarier och kliniska genomgångar så att man kan försäkra sig om att man lärt sig allt. Härlig kursledare, fick göra mkt praktiska moment, trevliga läkare, intressant Bästa placeringen

DS Samlat omdöme av kirurgdelen? En god handledning gav mig väldigt mycket under mina kirurgveckor. DS erbjuder intressanta och relevanta operationer för kandidater, så att vi har en chans att förstår behandlingen av de vanligaste åkommorna. Op-leanan var en fantastisk möjlighet och lärandetillfälle att få prova stå på egna ben under nära övervak. Kul, men lite rörigt och svårt att sätta teorin under kirurgdelen geneom att bara vara på placering. inte lärorikt, ointresserad lärare  

DS Samlat omdöme av KUA? Något ostrukturerat ibland, men väldigt bra handledning från syrror och läkare. Kul att jobba med ssk-studenter som var så duktiga. Bra med ortopeddugga så man fick en push att plugga på plats. Bra sammarbete mellan professionerna Men förkorta denna och förläng MIX veckan!! Avveckla omedelbums. Bra för ssk-stud, inget läkararbeit på kvällarna. Avveckla snälla. Mkt bra men en vecka hade räckt. Inte så mycket ortopedisk lärande.  

DS Samlat omdöme av onkologidelen? Anastatsios - vilken stjärna! Även superbra att få möjlighet att komma till St Görans för bröst. Kanske kunde fått något praktiskt. Stjärna till Anastasios. Skulle vara kul med något kliniskt någon förmiddag eller så. Intresserade lärare, de lär ut det vitkiga!  

DS Samlat omdöme av ortopeddelen? Kirurgveckan på avdelning/mott och operation var super! Jag fick ofta assistera operationerna själv med kirurgen vilket gjorde det hela mycket lärorikt. Snälla och omtänksamma syrror på c-op. Bra med extragenomgång av ort-status från amanuens i början av veckan. Bra placeringar överlag! KUA i två veckor är helt överflödigt (ur kunskapssynpunkt - medicin och ortopedi – och tid) - borde finnas bättre metoder för interprofessionellt lärande Supersnälla! Vill lära ut, bekräftar mig! Ortopedakuten var bäst! Mindre kua och mer akut.  

DS Samlat omdöme av primärvårdsplaceringen? St Eriks vårdcentral hade ett underbart bemötande och var extremt väl förberedda på kandidater med enbart kirurgiska patienter och oerhört bra handledning. Bra PV, blev inte så mycket kirurgi.  

DS Samlat omdöme om den palliativadagen? För lång utan rimliga pauser, skulle kunna effektiviseras mycket. Långdragna föreläsningar, endast sista seminariet var bra men man orkade knappt pga att dagen varit så lång och utdragen. Spännande bra föreläsningar, dock lite mkt på en och samma dag.  

DS Samlat omdöme av radiologdelen? Tony gjorde det väldigt intressant, och tydligt. Lyxigt att vi fick utförliga genomgångar i små grupper (till skillnad från röntgenronderna på avd) - super! Engagerad lärare, interaktivt. Behövs lite mer... Fantastisk utbildning från Tony. Tony Jilert toppen!  

DS Samlat omdöme av rättsmedicindagen? För lite... Alldeles utmärkt, jättespännande!  

DS Samlat omdöme av urologdelen? Lite för mkt tid på placering där det var svårt att få göra något som student. Svårt att under urologplacering kunna täcka in vissa praktiska moment som tex katersättning Roligt!  

DS Vad var kursens styrkor? Engagerade handledare och läkare - och inte minst från kursledningen. Jag har kännt mig så omhändertagen och uppmärksammad, vilket har gjort att jag lärt mig mycket. Även utförlig information på pingpong, många seminarie/kliniska genomgångar/duggor varje vecka som hjälper oss att utvecklas. En väl genomtänkt kurs med massor av resurser - lyxigt. Allt! Engagerade amanuenser Engagerad kursledning. Överlag bra handledare ute på klinik. Bra placeringar, relevant innehåll, bra kursledning! All praktisk övning under placeringarna. Röd tråd. Superbra kursledning. Rolig kurs. Mycket praktiska saker. Bra lärare, chanser att pröva på mycket nytt och praktiska färdigheter, högt tempo, chans att lära sig mycket, bra med duggor på vissa placeringar. praktisk upplägg Mycket praktiskt. Bra handledare. Oftast få göra själv. Tydliga förväntningar. Kursledningen. Att DS är en jättebra miljö för studenter att vistas i - för det mesta är man välkommen överallt. Handledda moment så som nevusborttagning. Bred, matnyttig, rolig!

God kontakt mellan studenter och kursledningen och att de verkligen gjorde allt för att man skulle trivas och lära sig så mycket som möjligt. gav bra möjligheter till att lära sig allt som krävs för att uppnå kursmålen. Kursens lärare Effektivt lärande, bra variaton. mycket motiverade lärare och läkare Praktiskt, varierat  

DS Vad var kursens svagheter? Vissa placeringar var det inte tydligt vem som ansvarade för en - då var det viktigt att ta för sig själv. Det gick bra, men jag kan se att det kunnat vara ett problem. Inga svagheter (förutom palliativa dagen på KS) För mycket obligatorisk närvaro Svårt att sätta teorin. För många studenter per placering (ffa operation) Att all inläsningstid kom på slutet! Kirurgisk teknik som man ändå fokuserar på under vissa placeringar examineras inte till så hög utsträckning. Teoretiskt kuskap måste man plugga själv, och man orkar inte pga långa dagar på kliniken. Alla examinationer på samma vecka. Borde kunna hålla skriftliga, praktiska och muntliga lite mer frånskilt. Alla handledare är inte superengerade även om de allra flesta är bra, kan bli lite "dö-tid" när man hamnar med en sån. En del op-syrror inte jättetrevliga. Ibland svårt att kunna göra det man borde och även om jag vet att det är mitt ansvar är det inte lätt att hitta bra tillfällen/vara på rätt plats. Kanske borde varit längre! jobbigt att ibland få tävla med AT-/ST- läkare och kurskamrater om medverkande på praktiska moment på sjukhuset. Ingen klinisk kärlkirurgi. Ibland lite sparsam handledning under kirurgiplaceringen. Kommer inte på några. För Kort kort. för lång ane/uro fredagers föreläsningar, ingen riktig röd tråd Ortopedi undervisningen

DS Förslag på förbättringar? Keep up the good work! Mindre obligatorisk närvaro måste finnas lite tid till inläsning mer spritt under terminen. Någon som styr upp vilka operationer vilken student skall gå på och hjälper till att ersätta detta ifall något ändras (ex. operationen blir inte av). Lägg gärna in några inläsningsdagar/luckor i schemat under terminen! Mindre KUA, mer annat Ibland lite kortare dag eller vecka skulle vara bra och uppladdande för student. Spacea ut examinationerna lite mer. Kanske nån form av dugga på ̈kirurgplaceringen, det kändes hjälpsamt att ha på andra placeringar. - - Fortsätt som man gjort! Har, helt ärligt, inte jättemycket generellt att tillägga. mer obligatorisk praktisk handledning på ktc Mer kärkirurgi och bröst. Inte direkt, möjligen ta bort två dagar från urologen och ha två extra anestesidagar! gör den längre på bekostnad av exjobbterminen fler gruppövningar under placeringarna. ortopedstatus, genomgång av utrustning och liknande tydligare röd tråd genom förelasningar Ortopedi undervisningen, ta bort KUA