Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Advertisements

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Stöd för analys och förbättring
EKONOMIUTBILDNING 2 OCH 8 DECEMBER 2009
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
UPPFÖLJNING Vad behöver verksamheten för att kunna fatta beslut om ekonomiska frågor? Uppföljning av resultat och kapital: - mot budget (jämförelse) -
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda politiker.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Förändringar i kommunallagen (1990:900)
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Nationella kvalitetslagar - för ordning och reda i välfärden.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Budgetarbete - enhetschef
1 Kommentarer ”Lika skola med olika resurser?” Peter Fredriksson IFAU.
Att få rätt saker att hända
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Resursfördelning
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Vår Kommun Samhällskunskap år 8.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Tertialbokslut Överförmyndarnämnden. Tertialbokslut Överförmyndarnämnden VERKSAMHETSRESULTATINSATTA RESURSER Analys: Andelen huvudmän.
BUDGET - EN EKONOMISK PLANERING
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Kapitel 15 Budgeten.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Julibokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Mål för God Ekonomisk Hushållning Annika Wallenskog.
Kommunens styrprocess och framtida ekonomiska förutsättningar
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Seniorer är en tillgång för kommunerna – även ekonomiskt Konferens om äldreomsorgen Tomelilla den 23 november Björn Sundström
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Budgetering Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal. Konkreta mål kan uttryckas i form av nyckeltal Tex. antal personal per boende.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
HUR FÅR VI TILL EN BRA BUDGET I VÅR FÖRENING? FASTIGHETSÄGARNA STOCKHOLM.
God ekonomisk hushållning
Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal
Kommunernas inkomster
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Vård- och omsorgsnämnden Månadsrapport augusti 2015 och prognos 2.
på personer i behov av hjälp
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Uppföljningsdag 27 februari
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kontakt med SYLFs kansli Profilmaterial Budget Fackliga kurser
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Introduktion till processen för balanserad styrning
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Processen för Balanserad Styrning
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Resursfördelning Grundskolenämnden
Ekonomi Vårdval fysioterapi
Presentationens avskrift:

Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda

Effektivitet I ekonomiska sammanhang avser effektivitet oftast helt enkelt att så mycket bra verksamhet som möjligt ska genomföras med så liten resursinsats som möjligt.

Öppenhet Olika frågor kan diskuteras och debatters och uppfattningar revideras och beslut kan ibland dröja.

Kommunalt självstyre Grunden 1862 års kommunalförordning. Självstyret vilar på tre fundament - den kommunala beskattningsrätten - den kommunala kompetensen (ta hand om angelägenheter av allmänt intresse inom kommunen) - möjligheter att anföra kommunalbesvär

Kommunallagen Likställighetsprincipen – behandla sina medlemmar lika (utom speciallagstiftningen) Självkostnadsprincipen - inte gå med vinst Obligatorisk verksamhet - som skola, socialtjänst, miljöskydd, byggnadsväsende och räddningstjänst

Den kommunala verksamheten och dess finansiering Den totala kommunalskatten är i genomsnitt 31,5 varav 10,7 var landstingsskatt. Några verksamheter finansieras helt med avgifter, tex. vattenförsörjning och avfallshantering. Äldreomsorg och barnomsorg avgiftsfinansieras med ca 25 respektive 11 %. Skolan skattefinansieras i princip helt. Statsbidrags- och utjämningssystemet har syfte att ge kommunerna (och landsting) mer likvärdiga förutsättningar att bedriva sin verksamhet. Kostnadsutjämning kan en kommun få om ålderstrukturen visar att man har många äldre invånare. En glesbygdskommun kan få kostnadsutjämning för skolan för att kunna ha undervisning i mindre grupper

Den kommunala redovisningen Regleras i 1991 års kommunallag. Kommuner (och landsting) ska ha god ekonomisk hushållning i sin verksamhet. (gäller även kommunala bolag) Årsredovisningen skall upprättas med iakttagande av god redovisningssed verksamhet som bedrivs i bolagsform eller stiftelser. Sedan år 2000 gäller att ”Budgeten skall upprättas så att intäkterna överstiger kostnaderna”( KL 8:4) Balanskravet innebär att om verksamheten har gått med underskott skall det negativa resultatet kompenseras under kommande tre åren. (under endast synnerliga skäl kan man frångå balanskravet).

Budgetering I budgeten fördelas kommunens resurser för det kommande året. Innan man fördelar resurserna måste man veta hur stora de är. ekonomisk ram (rambudgetering) som man måste hålla sig inom. Politikerna bestämmer vilka verksamheter ska prioriteras och förvaltningen bestämmer hur pengarna ska fördelas. prestationsbaserad resursfördelning. T.ex. skolan får en viss summa pengar/elev. Detta kallas ofta pengsystem eller servicecheck system. behovsbudgetering som utgår från ett geografiskt område (vanligen kommun del)

Budgetarbete Arbete med budgeten sträcker sig över nästan hela året. Nämnderna måste besluta om förslag till budget helst i juni men senast augusti (ev. september)

Forts. budget Underlag till budgetarbetet som skall användas; tidigare års bokslut innevarande års uppföljning aktuell nuläges- och omvärldsanalys kunskap om kommande förändringar i verksamheten prognoser om löne- och kostnadsutveckling

Budgetberedningen består av ledande politiker i kommunen, vanligtvis kommunstyrelsens arbetsutskott.

Nyckeltal I samband med budgeten skall målen för kommunens ekonomiska utveckling fastställas. Oftast använder man sk nyckeltal som ett sätt att belysa kommunens ”god ekonomisk hushållning”. Följande bör belysas: Kommunens ekonomi Verksamhetens produktivitet Sambandet mellan personal och ekonomi Kommunens framförhållning i olika frågor Miljösituationen i kommunen Befolkningsunderlag

Soliditet Om kommunens soliditet ( hur mycket kommunen själv äger ”det egna kapitalet”) sjunker tyder det på att den ekonomiska utvecklingen går åt fel håll.

Verksamhetsmål och –mått Verksamhetens mål och mått skall spegla både ekonomi och volym och ge indikation om kvaliteten.

Exempel: Ekonomi Volym Kvalitet Äldreomsorg nettokostnad/ antal personer nöjda hemtjänsttimme med service personer LSS verksamhet kostnad/boendeplats antal boende tillgänglighet

Verksamhet Ekonomi: Hur ser kommunens situation ut? Vad kostar exempelvis ett antal hemtjänsttimmar? Volym: Hur mycket hemtjänst eller boende finns i kommunen? Kvalitet: Vilken kvalitet har servicen som erbjuds? T.ex. nöjda personer

Styrning Många kommuner arbetar utifrån målstyrning mer eller mindre renodlat. Oberoende hur renodlad målstyrningen är så ska målen vara; enkla och lätta att förstå realistiska (nyckeltals mål ska vara möjliga att uppnå) mätbara tidsbestämda accepterade och kända i kommunen

Analys och uppföljning Vid budget tillfället måste man göra vissa antaganden om hur framtiden kommer att utveckla sig

Uppföljning Man behöver kontinuerligt följa upp utifrån ekonomin (resurserna) och måluppfyllelsen. Tidigt ge signaler om det förekommer avvikelser. Medverka till rationaliseringar och effektiviseringar Rapportera till chefen och nämnden Föra dialog med berörda

Forts.uppföljning Tillförlitligheten i uppföljningen (prognosen) är lägst i början av året, eftersom det är endast en mindre del av verksamheten som genomförts. Den löpande uppföljningen bör ske månadsvis (månadsrapporter)

Forts. uppföljning I uppföljningen ingår; jämförelser mellan budget och utfall måluppfyllelse kommentarer till avvikelserna helårs prognos