Välkomna – dagens program

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Advertisements

Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Träning ger färdighet!.
en intervjuundersökning
Vision från arbetsgrupp i HIS
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
TRIS En struktur/organisation för rehabiliteringssamverkan i Sörmland. Utvecklad sedan Fullt implementerad i ordinarie verksamhet från Landstinget,
Samordnad individuell plan
I Ledningssystem för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess i VGR anges att: Regionens verksamheter ska ha en aktiv roll i en kring individen.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Försäkringskassans roll i samverkan
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lokal Arbetsförmedling
Regionala samrådet Direktiv Hälsa.
Överenskommelse om samordning kring barn
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
VÄLKOMNA TILL MALMKÖPING.
Utveckla samverkan och kunskap om psykisk ohälsa
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Hur fungerar sjukskrivningsprocessen i praktiken
Arbetslivsinriktad rehabilitering på Arbetsförmedlingen
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
En enklare sjukförsäkringsprocess
AT-läkarutbildning augusti 2015 PHL Samordning - hur arbetar vi? Försäkringskassan Småland Nordväst Åsa Smedberg Personlig handläggare samordning.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Rehabsamordnare 2015 Vårt uppdrag kommer från riksdag och regering Arbetsförmedlingen Har rehabiliteringsansvar Två kundgrupper - Arbetsgivare - Arbetslösa.
Försäkringsmedicin 2016 Socialförsäkringen Gunnel Amonsson Specialist sjukförsäkring Rehabkoordinatorer.
April 2016 HSO Sjukersättning Frågor Assistansersättning Frågor Mina sidor Försäkringskassan informerar.
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Välkomna till Metoddag TRIS önskar Arbetsförmedlingen och TRIS Länsstyrgrupp!
Välkomna! Samordningsförbundet Botkyrka Samordningsförbundet Huddinge, HUSAM.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
TRIS är ingen rehabiliteringsinsats utan en struktur för rehabiliteringssamverkan i Sörmland.
Välkomna till Metoddag TRIS Önskar Försäkringskassan Sörmland och TRIS Länsstyrgrupp!
BRIA Bättre Rustad Inför Arbetslivsintroduktionen 1 KARTLÄGGNING FÖRE UNDER UPPFÖLJNING EFTER BRIA.
Utbildning ST-läkare-specialister 2014 Vårt uppdrag är att utreda, besluta om och betala ut bidrag och ersättningar i socialförsäkringen Att samordna resurser.
Med tjänstedesign som verktyg: Förstår vi kundens behov och våra utmaningar på djupet innan vi hittar på nya lösningar. Bjuder vi in kunden och olika aktörer.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
RIGA – Rätt Insats Gemensamt Ansvar
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
VÄLKOMMEN! Upplägg idag
Samverkan med ”långa gummiband” Om gummibandet inte håller utan går av, är det bara att försöka med ett annat gummiband.
Operativ personal från:
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
SJUKSKRIVNA MED EKONOMISKT BISTÅND
Skolsamverkan - Göteborg.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Centrum för Förberedande Arbetsträning
Samordnare samsjuklighet
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
7 mars 2018 Arenasamverkan i GGVV
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Information från Försäkringskassan
Inkluderande Rehabilitering
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Välkomna – dagens program Välkomna – presentation Aktuella TRIS-frågor Nollplacerade – vad har framkommit hittills i pågående kartläggning Försäkringskassans utredningsverktyg och bedömning av läkarintyg – Tohve Nilsson 12.00 – 13.00 Lunch En förenklad sjukförsäkringsprocess – Heléne Brandell Arbetsförmedlingens uppdrag och verktyg inom rehabområdet – Susanne Carlsson 14.30 – 15.00 Eftermiddagsfika Ärenden/frågor Avslut senast 16.00

Ett observandum! Inga personer med skyddade personuppgifter/skyddad identitet ska omfattas av samverkan enligt TRIS. Hur göra då? – hitta andra vägar och noga överväga vilka som ska ha tillgång till information gällande individen.

Samarbetet kring kunden Försäkrings-kassan Arbets-förmedlingen Gemensam kartläggning tillsammans med kund Enbart insatser från vården och/eller kommunen Söka arbete på vanliga arbetsmark-naden (Arbetsför-medlingen) Ej aktuellt med samarbete, åter Försäkrings-kassan Arbetsför-beredande insatser Arbetslivs-inriktade insatser Konsultativa insatser hos arbets-givaren Gemensamt mål: Åter till Försäkringskassan Arbete/utbildning Arbetssökande Annat Programinsats

Processtöd 0-placerade Per år 400 000 – 700 000 personer i riket, 12 000 – 21 000 i Södermanland Sjuka med läkarintyg och 0-placerade är mer än 40 000 hushåll i riket, ca 1 200 hushåll i Södermanland.¹ Utnyttjar ca 20 % av det ekonomiska biståndet, över 2 miljarder i riket, ca 60 miljoner i Södermanland¹ 1) SKL rapport ”Gör rätt från dag ett” 2011. .

Processtöd 0-placerade Identifierade problem-/utvecklingsområden; Vården: oklarheter i intygsskrivandet, vilka intyg? Vilken bedömning? Konsekvenser? Erbjuds inte medicinsk utredning/behandling i tillräcklig omfattning. Intygsskrivandet – Florerar nog ett antal olika intyg från vården beroende på vem som begär och i vilket syfte. Enhetligt underlag – läkarintyg??????? Läkarna är inte klara över vad man ska relatera sjukdomen till, d.v.s i förhållande till vad. Studier, arbetslöshet, praktik. Vad får det för konsekvenser om läkaren skriver ett intyg? Framkommit från Socialtjänsten.

Processtöd 0-placerade FK: Oklarheter samverkan inom samordningsuppdraget FK står ej för ersättningen Saknar riktlinjer eller direktiv för hur man inom sitt samordningsuppdrag bör samverka kring personer som är 0-placerade. Eftersom jag kommer från den organisation så vet jag att processen runt den här målgruppen är otydlig och att man inte använder sina verktyg (SASSAM, Gemensam Kartläggning, SLU/TMU) på samma sätt som för de som har arbetsinkomster. Eftersom FK inte står för ersättningen till individen så kan man inte ställa krav på individen att ställa upp på möten och i rehabiliteringsåtgärder.

Processtöd 0-placerade Af: Inget stöd för att begära intyg/underlag från vården former för att upprätta handlingsplaner med andra aktörer Finns inget lagstöd?? att begära intyg och underlag från vården eller bjuda in till möten. AF´s handläggare behöver ibland medicinsk information dels för att initiera rätt åtgärder men även för stt stötta individen i rehabiliteringsprocessen. PROBLEM; Begär man in medicinska underlag så måste man även kunna tolka intygen, det är ju något som organisationen måste stå upp för. Bättre former att TILLSAMMANS istället för var för sig upprätta handlings-/rehabiliteringsplaner tillsammans med individen. ANSVARSFÖRDELNING – VEM GÖR VAD, EKONOMI mm

Processtöd 0-placerade Kommunerna: Tolka medicinska underlag inget stöd för att komplettera medicinska underlag (medicinsk stödfunktion saknas). när ifrågasätts ekonomiskt bistånd. Förväntningar på FK och dess lagstyrda samordningsuppdrag. Har på många sätt samma uppgift som FK vad gäller att tolka intyg gällande funktionsnedsättning och aktivitetsbegränsning och bedöma nedsättningen. Man saknar medicinsk stödfunktion som hjälp till att tolka de medicinska underlagen. Det saknas lagstöd för att komplettera information från vården. Ekonomiskt bistånd måste utges till individen oavsett om han/hon ställer upp eller inte ställer upp på rehabiliteringsåtgärder. Oklart för socialtjänsten vad som ingår i FK´s samordningsuppdrag och när det är aktuellt.

Processtöd 0-placerade Individen: Komplex problematik Otydlig rehabiliteringsprocess Brist på eller sena insatser En enklare sjukförsäkringsprocess; Individen har ingen kontroll, förståelse eller delaktighet i processen. Brist på framförhållning Komplex problematik och är aktuell hos flera myndigheter samtidigt och är dessutom i behov av samordnade insatser för att återfå arbetsförmåga. Viktigt att insatserna sker parallellt eller i anslutning till varandra. Viktigt att man tar fram individens behov – TIDIGT – och att man gör kunden DELAKTIG i den process/planering som görs. Viktigt att man fångar INDIVIDENS UPPLEVELSE – FÅ EN SNABB HANDLÄGGNING, VÄRNA OM INDIVIDENS RÄTTIGHETER, SE TILL ATT INDIVIDEN ÄR INSATT I SITUATIONEN.

Processtöd 0-placerade Utveckla en process som präglas av TIDIGA och AKTIVA insatser. Skapa en hållbar struktur, TRIS utgångspunkt Öka kunskapen/lärande Ökad flödeseffektivitet och ett värdeskapande engegemang. Ju tidigare man kommer igång med insatser desto större möjlighet att kunna påverka, inte alltid möjligt att komma igång tidigt, men dörren för AKTIVA insatser ska alltid vara öppen. Det är också viktigt att man får en struktur i metoder och arbetssätt. Skapa förutsättningar för en effektiv samverkan mellan flera aktörer inom rehabiliteringsområdet så att arbetet på INDIVIDNIVÅ fungerar smidigt och enhetligt. TRIS har hitills visat sig vara en hållbar struktur och är en jättebra stomme för det kontakter som behövs för samordning/samverkan. Det känns onödigt att uppfinna hjulet när det redan är uppfunnet. Finns säker flera beröringspunkter mellan organisationerna där det finns ett behov av ett lärande av varandra. T.ex så har försörjningsstödshandläggarna ingen medicinsk rådigivare, hur tolkar dom medicinska underlag? Behöver t.ex försörjningsstödshandläggarna stöd i arbetet att bedöma rehabiliteringsbehov och rehabiliteringsutredningar. Med ökad effektivitet är tanken att metoder och arbetssätt blir kända i organisationerna och att man därigenom skapar samordning/samverkan. Att sedan själva rehabiliteringen kan ta tid är en annan sak. Det som är viktigt att skapa i samordningen/samverkan är ett värdeskapande engegemang både för aktörerna men också för individen. Det är också viktigt att motverka att individer slussa runt i systemet.

Processtöd 0-placerade Kartläggning av processen Identifiera problemområden Hämta influenser från andra projekt Se människan – inte ärendet Processtöd utifrån individbehov

Processtöd 0-placerade Bert Karlsson bert.karlsson@forsakringskassan.se 010 – 11 41 972 070 35 59 134

Kartläggning kommunerna TRIS är en bra samverkansplattform. Intyg/läkarintyg upplevs inte som ett stort problem. Får målgruppen samma vårdplanering, vård, behandlingar, remisser och uppföljningar som gruppen med ersättning? Vården har ibland svårt att relatera till vad bedömningarna ska göras mot.

Kartläggning kommunerna, forts Man är oklar över vad Försäkringskassans (FK) samordningsuppdrag innebär för målgruppen. Man önskar en bättre och tydligare kommunikation med FK, före och efter TRIS mötet. Kommunens handläggare bjuds inte med automatik med på möten med individen. Rutiner och förhållningssätt mellan kommun och Arbetsförmedling är otydligt.

Fortsättningen Fortsatt kartläggning kommuner FK´s samordningsuppdrag för målgruppen. Kompetensöverföring mellan myndigheter. ”Likformighetsprincip” ska gälla.

Kommunernas organisation ”Rigga” internt Hur hanterar man samtycket? Hur hittar man TRIS ärenden TIDIGT? Gamla ärenden? Avslut? Gör man en ”preliminär” planering på TRIS mötet? (vem gör vad, ansvar, träffa klient) Hur involveras parterna och individen efter TRIS mötet?