Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Uppdragsgivare; Regional SAMSA
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Missbruksutredningens förslag
Relationen mellan begrepp i Socialstyrelsens termbank och NI:s begreppsmodell Ett fackspråkligt begrepp med dess definition motsvaras av flera atomära.
SAMORDNAD VÅRDPLANERING
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Samordnad individuell plan
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Samordnad Individuell Plan
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Trygg och effektiv utskrivning från sluten vård
Den samordnade vårdplanerings processen Bakgrund Skånegemensamma rutinerna för samordnad vårdplanering infördes 1 juli 2004, reviderades 2007 Ett IT-stöd.
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Samordnad vård och omsorgsplanering i slutenvård, öppenvård och hemsjukvård Lokala anvisningar/rutiner för östra länsdelen.
Sektionen för vård och socialtjänst1 Betänkande av utredningen om betalningsansvarslagen SOU 2015:20.
Välkommen till utbildning i samordnad individuell plan ”den enskildes egen plan” Utbildningen ges till ca medarbetare i Västmanland 1 Samordnad individuell.
DIVISION Närsjukvård Samordnad individuell plan - SIP SIP är lagstadgad sedan Hälso- och sjukvårdslagen -Socialtjänstlagen.
Samordnad utveckling för god och nära vård
kring utskrivning från slutenvården
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Trygg och effektiv utskrivning från sluten vård (SOU 2015:20)
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp träff 2
Esther åker till sjukhus
Så ska vi samverka vid utskrivning från sjukhus
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer Projektledare Sofi Nordmark, Region Norrbotten Karin Sundström, Norrbottens Kommuner VI har i Norrbotten startat.
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård Trygg och effektiv utskrivning från slutenvården.
Samordnad vård- och omsorgsplanering i öppen- och sluten vård
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård.
Samverkan vid utskrivning kort information om utskrivningsprocessen
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Superkontaktombudsträff
Arbetsgrupp start juni 2017
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Lagen om Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Vårdsamordningsprojektet
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Trygg och effektiv utskrivning från sluten vården
Presentation av Västra Götalands gemensamma riktlinje
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård
Mall: Fallbeskrivningar med diskussionsunderlag
Dnr: SKF2019/008 Beslut av Styrgrupp närvård:
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lagen om samverkan vid utskrivning från slutenvård (SVU)
Trygg och effektiv utskrivning
Presentationens avskrift:

Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård

Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård Regeringen beslutade den 27 februari 2014 att tillkalla en särskild utredare för att genomföra en översyn av lagen (1990:1404) om kommunernas betalningsansvar för viss hälso- och sjukvård, ”Betalningsansvarslagen”. Syftet med översynen är att åstadkomma en god vård, där ledtiderna mellan sluten vård på sjukhus och vård och omsorg i hemmet kan hållas så korta som möjligt och onödig vistelse på sjukhus så långt möjligt kan undvikas för utskrivningsklara patienter. Göran Stiernstedt, nationell samordnare för effektivare resursutnyttjande i hälso- och sjukvården, förordnades till särskild utredare. I mars 2015 överlämnades utredningen till regeringen och i december 2016 kom lagrådsremissen. Propositionen har kommit.

Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård Enligt utredningens uppfattning handlar det inte sällan om att värnandet om den egna verksamheten och dess budget väger tyngre än värnandet om principen att de sammantagna resurserna ska göra största möjliga nytta. En överenskommelse om samverkan avseende utskrivningsklara patienter bör ha som utgångspunkt att parternas gemensamma resurser ska användas så effektivt som möjligt. Ett sådant förhållningssätt leder inte bara till ett effektivare resursutnyttjande totalt sett utan även effektivare vård och omsorg för den enskilde patienten.

Lagens nuvarande konstruktion fokuserar på ett ”tvåpartstänk” Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård Lagens nuvarande konstruktion fokuserar på ett ”tvåpartstänk” Slutenvården Kommunen

Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård ….. när det i själva verket är tre parter som måste vara aktiva i samverkan Slutenvården Kommunen Primär- och öppenvård

Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård Problemet idag Patienter som är utskrivningsklara blir kvar onödigt länge inom den slutna hälso- och sjukvården: Det är inte förenligt med god och säker vård och bidrar till överbeläggningsproblematik. Det är samhällsekonomiskt onödigt kostsamt och inte effektiv vård. Det är ineffektivt och ojämlikt att lagstiftningen medger längre väntetider för patienter inom psykiatrin. Brister i samverkan leder också till hög grad av onödiga återinläggningar efter slutenvård. Nuvarande lag (1990:1404) om kommunernas betalningsansvar för viss hälso- och sjukvård är obsolet

Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård Lagrådsremiss Föreslås att ny lag ”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård” införs. Huvudmännen ska i samråd utarbeta gemensamma riktlinjer om samverkan enligt den nya lagen och förväntas ingå överenskommelser med varandra om tidpunkt för kommunens betalningsansvar samt vilka belopp som ska betalas. Lagförslagen föreslås träda i kraft 1 januari 2018

Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård Lagrådsremiss Ett inskrivningsmeddelande innehållande namn, personnummer, folkbokföringsadress och beräknad tidpunkt för utskrivning skickas inom 24 h efter inskrivning När den landstingsfinansierade öppna vården tar emot ett inskrivningsmeddelande utses en fast vårdkontakt När en berörd enhet inom socialtjänst, kommunalt finansierad hälso- och sjukvård eller den landstingsfinansierade öppna vården har fått ett inskrivningsmeddelande ska enheten påbörja planering av de insatser som är nödvändiga för att patienten på ett tryggt och säkert sätt ska kunna lämna den slutna vården efter utskrivning När behandlande läkare bedömer att patienten är utskrivningsklar skall den slutna vården så snart som möjligt underrätta berörda enheter om denna bedömning Om patienten efter utskrivning behöver insatser från både landsting och kommun i form av hälso- och sjukvård och/eller socialtjänst, ska en samordnad individuell planering genomföras. Den fasta vårdkontakten inom landstingsfinansierade öppna vården ansvarar för att kalla berörda enheter till SIP, senast tre dagar efter att patienten har bedömts vara utskrivningsklar Kommunens betalningsansvar inträder tre dagar efter att en patient bedöms utskrivningsklar

Bristande tillit och förtroende ”Beredningen av förslagen visar i delar en tydlig brist på förtroende mellan huvudmännen.” (Lagrådsremissen sid 19) ”Regeringen ser kommunernas farhågor som ytterligare ett tecken på att den samverkan mellan huvudmännen som krävs för att säkerställa en trygg utskrivning från sluten vård behöver utvecklas och förbättras.” (Sid 57) ”Enligt regeringens uppfattning är landstingets och kommunens remissvar i den här delen mycket bekymmersamma. De talar tydligt om den brist på förtroende och samarbetsklimat som råder mellan olika huvudmän och att ingendera räknar med att den andra ska sätta patientens behov i centrum.” (Sid 85-86) ”Regeringen förväntar sig att alla landsting och kommuner tar sitt ansvar gentemot den enskilde på allvar och att överenskommelser kommer till stånd för bättre samverkan i framtiden.” (Sid 86) Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård

Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård 5.6 Fast vårdkontakt Regeringens förslag: När en enhet i den landstingsfinansierade öppna vården har tagit emot ett inskrivningsmeddelande i fråga om en patient, ska verksamhetschefen vid den enheten utse en fast vårdkontakt för patienten, innan patienten skrivs ut från sluten vård. Om patienten redan har en fast vårdkontakt vid enheten, får denne fortsätta att vara patientens fasta vårdkontakt. Kommentarer/frågor: Sedan 2010 finns särskild bestämmelse om att verksamhetschefen ska utse en fast vårdkontakt om det är nödvändigt för att tillgodose patientens behov, eller om en patient begär det. Att utse en fast vårdkontakt för en enskild bör initialt få anses vara en rent administrativ åtgärd och förutsätter inte samtycke. Socialstyrelsen har uppdrag att utarbeta vägledningar avseende organisation och arbetssätt när det gäller fast vårdkontakt. Uppdraget ska redovisas senast den 31 oktober 2017. Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård

5.11.1 Samordnad individuell plan Regeringens förslag: Om patienten efter utskrivningen bedöms behöva insatser från både landsting och kommun i form av hälso- och sjukvård eller socialtjänst, ska en samordnad individuell planering genomföras av representanter för de enheter som ansvarar för insatserna. Om insatser behövs från den kommunalt finansierade hälso- och sjukvården, ska även den landstingsfinansierade öppna vården medverka i den samordnade individuella planeringen. Enheterna ska vid planeringen upprätta en individuell plan i enlighet med bestämmelserna i nya hälso- och sjukvårdslagen och i socialtjänstlagen. Planen får upprättas om patienten samtycker till det. För patienter som behöver insatser i samband med öppen psykiatrisk tvångsvård eller öppen rättspsykiatrisk vård ska planeringen i stället genomföras enligt bestämmelserna om en samordnad vårdplan i 7 a § lagen om psykiatrisk tvångsvård och 12 a § lagen om rättspsykiatrisk vård. Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård

Närmare om den samordnade individuella planeringen Den landstingsfinansierade öppna vården behöver inte vara en aktör – vare sig reellt eller i planeringsskedet – om det inför utskrivning endast bedöms finnas behov av insatser från socialtjänsten. De kommunala enheter som blir aktuella för insatser får göra sin planering tillsammans med patienten och dennes närstående. Att en patient motsätter sig en SIP betyder inte med nödvändighet att han eller hon motsätter sig själva insatserna från berörda enheter. Varje enhet ska planera för de insatser som den enheten ansvarar för. Dessa insatser bör kunna genomföras som planerat även om den gemensamma planeringen inte kan fullföljas. För patienter som ska överföras till öppen psykiatrisk tvångsvård eller öppen rättspsykiatrisk vård ska planeringen genomföras enligt bestämmelserna om en samordnad vårdplan i LPT och LRV. Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård