Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Superkontaktombudsträff

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Superkontaktombudsträff"— Presentationens avskrift:

1 Superkontaktombudsträff
6 april 2017 Kl – 16.00

2 Dagens agenda Inledning Uppföljning SAMSA Fika 09.45 – 10.15
Supportorganisation Distansmöte Hälso- och sjukvårdsavtalet Lunch 11.30–12.30  Uppföljning från förmiddagen Trygg och säker utskrivning Säker inskrivning Fika 14.30 Aktuella frågor – gemensam diskussion! Hemsidor Höstens superkontaktombudsträff

3 SAMSA – nuläge Hur funkar det nu? Kallelsen
Allt som inte finns datum på eller det står Ej sparat på är arbetsmaterial. Texten i meddelandet kan förändras. Ibland vill/behöver patienten ingen vpl. Faxnummer - skrivs i e-postrutan Användarspår

4 SAMSA – användarspår

5 forts. SAMSA – nuläge Organisationsstruktur
Primärvården får snart ett nytt träd. Alla enheter kommer ligga på samma nivå. Gäller både för vårdcentraler och rehab.mottagningar För de kommuner som anmält behov av att ändra organisationsstrukturen så pågår förberedande arbete och prioritering inför att Cerner ska genomföra förändringarna. Eventuella kostnader är ej klarlagt.

6 SAMSA – organisationsstruktur primärvård

7 SAMSA – Optionspaket 1 Prel. driftsättning 30 maj
Ny utformning av Aktivitet och Funktion Mötesdeltagare ska skrivas in i Samordnad plan. I mötes-fliken ändras rubriken till ”Förslag på deltagare”. Utskrift av Kallelsen kompletteras med parterna i ärendet patientknutna kontakter mötesuppgifter datum för när Kallelsen skickades Ändringar i parts-rutorna som görs i de administrativa meddelandena ska inte påverka parterna i följande meddelanden. Mina Inställningar Val av startsida Val av sorteringsordning i Inkorgen Val av sorteringsordning i Ärendeöversikten Vi ska kunna avsluta ärenden, även om man inte är delaktig i ärendet. Med specifik behörighet. Lösningen blir en ikon framför ärendet i Ärendehistorik-fliken.

8 SAMSA – Optionspaket 1 Användare ska kunna sökas i Loggen
Patienter med Rapid-id ska kunna överföras från Elvis till SAMSA Vi ska se ett datum för när Förberedd Vårdbegäran skapats eller uppdaterats. Siffran som anger antal rader i Inkorgen, ska uppdateras till korrekt antal, snabbare Siffran (1) som anger att Förberedd Vårdbegäran finns, ska uppdateras till korrekt antal, snabbare När man väljer Rapporter ska patienten i blå topp-listen släckas Daglig rapport ska enbart hantera huvudansvarig enhet, för att undvika ärende-dubbletter Det ska förhindras att man kan arbeta vidare om man satt Spärr i samtyckes-fliken. De ska gå att skriva ut meddelanden i avslutade ärenden. Det ska gå att aktivt välja ”ingen deltagare” i partsrutorna. Förbättrat felmeddelande om Elvis-enhet försöker skapa Inskrivningsmeddelande innan inskrivningsdatum kommit från Elvis. 11 stycken text/stavningsrättningar

9 Supportorganisation 1. Intern – i den egna organisationen Kontaktombud Superkontaktombud 2. Extern – inom Skaraborg Förvaltare Kommun: Adam Krantz Primärvård: SkaS: 3. Externt – i västra Götaland Cerner

10 Distansmöte Nuläge Information finns via www.vgregion.se/svpl
Antal skypemöte? Vilka är igång? Hur upplevs strukturen på mötena? Information finns via

11 Nytt Hälso- och sjukvårdsavtalet
Avtal som reglerar hälso-sjukvårdsansvaret mellan Västra Götalandsregionen och kommunerna i Västra Götaland Gäller från 1 april 2017

12 Nyheter i hälso- och sjukvårdsavtalet
Ny struktur Mer lättläst och tillgängligt för den som ska tillämpa avtalet. Avsnitt 1: Allmänt om avtalet Avsnitt 2: Gemensam värdegrund NY! Avsnitt 3: Parternas ansvar Avsnitt 4: Avtalsvård NY! Avsnitt 5: Gemensamma utvecklingsområden NY! Nytt utseende

13 Nyheter i avtalsförslaget till beslut
Avsnitt 2. Gemensam värdegrund ( Nytt avsnitt! ) Avtalsförslaget poängterar vikten av god samverkan med fokus på individens behov. Genom att Hälso- och sjukvårdsavtalet inte reglerar ansvar på detaljnivå utan vill uppnå ett individbaserat förhållningssätt så finns ett behov av väl fungerande samverkan. En högkvalitativ hemsjukvård som är integrerad med socialtjänst tillsammans med ett gott samarbete med primärvård och slutenvård ger god vård för den enskilde samt samhällsekonomiska vinster

14 Nyheter i avtalsförslaget till beslut
Huvudavtal + underavtal Avtalet föreslås vara ett huvudavtal där exempelvis Ramavtal om läkarinsatser i kommunal hemsjukvård och Överenskommelse om samverkan kring personer med psykisk funktionsnedsättning och personer med missbruk blir underavtal. Underavtalen har samma avtalstid och förutsätter att huvudavtalet är giltigt. Avtalstid Avtalet gäller – Senast tolv månader innan avtalstiden löper ut har parterna möjlighet att säga upp avtalet. Om ingen part skriftligen sagt upp avtalet förlängs det med två år i taget med tolv månaders uppsägningstid.

15 Nyheter i avtalsförslaget till beslut
Patientens behov är utgångspunkten Flera texter är omarbetade för att patientens behov ska vara den gemensamma utgångspunkten. Samordnad individuell plan, SIP Med individens behov och perspektiv i centrum är det naturligt att en gemensam planering där samordnad individuell plan (SIP), eller motsvarande plan, blir underlag vid ansvarsfördelning.

16 Nyheter i avtalsförslaget till beslut
Avsnitt 4. Avtalsvård ( Nytt avsnitt! ) Avvikelsehantering samt tvister är områden där ökad tydlighet efterfrågades inför översynen. Dessa områden ingår i avsnitt om avtalsvård som i sin helhet sätter fokus på följsamheten till den samverkan som regleras i Hälso- och sjukvårdsavtalet. Tillämpningsanvisningar Särskilda tillämpningsanvisningar i form av vägledande patientfall tas fram inför avtalsstart inom ett antal områden som konkretisering av Hälso- och sjukvårdsavtalet.

17 Nyheter i avtalsförslaget till beslut
Avsnitt 5. Gemensamma utvecklingsområden ( Nytt avsnitt! ) Ett nytt avsnitt som beskriver viktiga gemensamma utvecklingsområden för att stärka kvaliteten för den enskilde och skapa förutsättningar för nya gemensamma vårdformer och använda gemensamma resurser effektivt.

18 Nyheter i avtalsförslaget till beslut
Bilaga: Termer och begrepp En helt ny underrubrik, 1.6 Termer och begrepp, hänvisar till en bilaga där termer och begrepp som används i avtalet förklaras.

19 Nyheter Överenskommelse om samarbete mellan Västra Götalandsregionen och kommunerna i Västra Götaland kring personer med psykisk funktionsnedsättning och personer med missbruk

20 Vägledande patientfall
Hälso-sjukvårdsavtalet i Västra Götaland Byt perspektiv! Från vårdtagare till individ Samtliga patientfall genomsyras av avtalets värdegrund där det gemensamma ansvaret med individens perspektiv är i centrum Patientfallen är tänkta att användas som diskussionsunderlag och utbildningsmaterial för medarbetare och chefer i samverkan.

21 Vägledande patientfall
Lär känna: Siv Pablo Sumalee Jonas Amina Timo Tariq Ally

22 Vägledande patientfall – Lär känna:
Siv Sumalee Amina Tariq Pablo Jonas Timo Ally

23 Håll dig uppdaterad kring Hälso- och sjukvårdsavtalet
Besök webbplatserna nedan för senaste nytt eller ta del av tidigare nyhetsbrev.

24 Regeringen föreslår en ny lag: ”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård” Effektiv, trygg och säker utskrivning Samordnad individuell plan vid utskrivning Lagen ska ersätta nuvarande betalningsansvarslag

25 Ny lag på gång! ”Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård” syftar till att personer som inte längre har behov av den slutna vårdens resurser så snart som möjligt ska kunna lämna den slutna vården. Riktar sig till personer som bedöms ha eller behöver samordnade insatser för fortsatt omsorg och vård efter utskrivningen. Gäller för alla åldrar. Föreslås att träda i kraft 1 januari 2018. Den nuvarande betalningsansvarslagen gäller till och med för personer som skrivs ut från sluten psykiatrisk och rättspsykiatrisk vård.

26 Varför denna lag? Maria (och/eller närstående) ska vara delaktig och ta beslut i samverkan med alla som är av betydelse för insatserna som ska göras för att hon ska få fortsatt omsorg och vård i hemmet efter utskrivningen. Maria ska inte behöva ligga kvar på sjukhus i onödan efter att hon är bedömd som utskrivningsklar och redo för hemgång. Maria ska få en säker och trygg utskrivning från sluten vården. Det har vi gemensamt ansvar för.

27 Alla som behöver samordning av insatser, kontinuitet och trygghet ska få det med stöd av en Samordnad Individuell Plan (SIP).

28 Om samordning och planering…
I dag planerar vi en SVPL vid varje vårdtillfälle med stöd av SAMSA. Det kommer vi att sluta med. Vi kommer att arbeta i en ny planeringsprocess som i sin tur resulterar i en Samordnad individuell plan. Vi kommer fortsatt att planera var för sig i den initiala planeringen som nu och dokumentera i SAMSA. När väl en SIP är upprättad så är det den som kommer att uppdateras när förändrade behov uppstår. Vi kommer inte att upprätta en SIP för varje vårdtillfälle. Ansvarig för planering och samordning är den fasta vårdkontakten i den landstingsfinansierade öppna vården. Kommun och sjukhus och ev. andra parter deltar och samverkar i planeringen. Personen är delaktig i planeringen och planeras i samverkan med parter vars insatser har betydelse för en fortsatt omsorg och vård i hemmet.

29 Varför en SIP vid utskrivning?
SIP skiljer sig från andra planer då den syftar till att säkerställa samarbetet mellan parterna. Planen ska utgå från personens individuella behov och svara upp med stödinsatser från hälso- och sjukvården och socialtjänsten. En SIP vid utskrivning ska upprättas oavsett om personen har större eller mindre behov av samordnade insatser. Om det redan finns en befintlig SIP ska den uppdateras vid förändrade behov och insatser. Av planen ska det framgå ”vem gör vad”, vilka insatser som behövs, vilka insatser respektive part ska svara för, vilka åtgärder som vidtas av någon annan än kommunen eller av den landstingsfinansierade öppen vården, och vem har det övergripande ansvaret för planen och för att följa upp den.

30 Varför är den fasta vårdkontakten så viktig?
Säkerställer att Maria får en planering, samordning och kontinuitet. Fasta vårdkontakten är en trygghet och en garant för att Marias behov av insatser tillgodoses och följs upp. Maria slipper själv räkna ut vilka dörrar hon måste öppna för att få hjälp och veta vem hon ska ringa till eller göra om hon blir försämrad.

31 Planeringsprocessen ”Samordnad individuell planering vid utskrivning”

32 Inskrivnings- meddelande
Om behandlande läkare bedömer att Maria kan ha behov av samordnade insatser ska sluten vården underrätta berörda enheter inom 24 timmar efter bedömningen. Bedömning kan också ske i ett senare skede i vårdloppet. Namn och personnummer. I vilken kommun Maria är folkbokförd i. Vilken vårdcentral Maria är listad på. Beräknad tidpunkt för utskrivning. (Nytt!) Inskrivningsorsak (kräver Marias samtycke). (Nytt!)

33 Inskrivning och initial planering
Samtliga berörda enheter påbörjar ett initialt planeringsarbete. (Nytt!) För att påbörja planering behöver socialtjänsten Marias samtycke enligt socialtjänstlagen. Slutenvården ansvar för att en bedömning av hälso- och funktionstillstånd görs vid inskrivning. Arbetsterapeut, fysioterapeut, läkare eller sjuksköterska. Om det finns en aktuell bedömning som gjorts av den som remitterat in Maria till sluten vården (gäller framför allt funktionstillstånd) så behöver inte sluten vården göra en bedömning av hälso- och funktionstillstånd vid inskrivningen. - Information ska dock ges vid utskrivning till berörda enheter oaktat vem som gjort bedömningen.

34 Fast vårdkontakt utses i öppen vård eller är redan utsedd
Efter att listad vårdcentral och/eller sjukhusets öppen vård fått underrättelse om att personen är inskriven ansvarar verksamhetschefen för att en fast vårdkontakt utses. Om det redan finns en fast vårdkontakt så ska denne fortsätta vara det. Den fasta vårdkontaktens ansvar är att driva samordning och planering för att upprätta en SIP vid utskrivning eller uppdatera en befintlig SIP. Den fasta vårdkontakten inleder skyndsamt ett förberedande arbete med samordning och planering och kontaktar sluten vården och personen och andra berörda. Det kan finns fler fasta vårdkontakter och i de fall förväntas de kontakta och samordna med varandra. Endast en fast vårdkontakt kallar.

35 När behandlande läkare bedömt att en person är utskrivningsklar, ska den slutna vården så snart som möjligt underrätta berörda enheter om det, om bestämmelser om sekretess eller tystnadsplikt inte hindrar det. Utskrivningsklar betyder att Maria inte längre har behov av sluten vårdens resurser. Det innebär att övriga professioners planer i planeringen också är klara och ingår i bedömningen. Maria är alltså klar för hemgång. Utskrivningsklar innebär att Maria ska bli utskriven samma dag. Personens hälsotillstånd och andra personliga förhållanden (till exempel hemsituation) ska vara känt hos berörda enheter när meddelande om utskrivningsklar skickas - om det inte är det ska informationen skickas. Uppgifterna är under sekretess och kan enbart skickas om samtycke finns eller om uppgiften kan överföras utan att den enskilde personen eller någon närstående till denne lider men. (NYTT!)

36 Fast vårdkontakt skickar en kallelse efter att samtycke givits för att upprätta en SIP eller uppdatera en befintlig SIP inom tre dagar efter att en underrättelse om utskrivningsklar gjorts. Kallelsen ska innehålla: Vem planeringen gäller för. Syfte och vilka frågor som ska tas upp. Vem som är sammankallande. Vilka som är kallade och inbjudna.

37 Hälso- och funktionstillstånd vid inskrivning.
Krav enligt regeringens proposition och Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2005:27): Hälso- och funktionstillstånd vid inskrivning. Funktionstillstånd vid utskrivning. - Inga krav på när i tiden bedömningen ska genomföras men informationen ska vara aktuell och gälla vid tiden för utskrivning.

38 Redogörelse för komplikationer och avvikelser under vårdtiden.
Krav enligt regeringens proposition och Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2005:27): Vårdsammanfattning innehållandes utvärdering av genomförd vård, behandling och rehabilitering. - Förutom läkarens/sjuksköterskans sammanfattning behöver en fysioterapeut och/eller arbetsterapeut ha gjort en utvärdering och sammanfattning av personens rehabilitering. Redogörelse för komplikationer och avvikelser under vårdtiden. - Om dessa har inträtt och är nödvändiga för personens fortsatta vård och omsorg.

39 Krav enligt regeringens proposition och Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2005:27):
Hälso- och sjukvårdspersonalens bedömning av personens hälsotillstånd vid tiden för utskrivning samt riskbedömning. Personens upplevelse av sitt hälsotillstånd vid utskrivningen. Arbetsförmåga om relevant.

40 Krav enligt regional medicinsk riktlinje om ”Säker utskrivning från slutenvård och hemskrivning från akutmottagning”: När en person skrivs ut från sluten vården och ansvaret fasas över till den landstingsfinansierade öppen vården behöver sluten vården tillse att personen är försedd med läkemedel och recept som täcker behovet tills eventuell förnyad förskrivning sker från den öppna vården. Detta förutsätter att nödvändig information om personen, remiss, epikris/slutanteckning, läkemedelslista och läkemedelsberättelse hinner nå den landstingsfinansierade öppna vården.

41 Informationskrav till personen vid utskrivning enligt regeringens proposition:
En sammanfattning av den vård och behandling som getts under vårdtiden. Muntlig och skriftlig information om sjukdomen Uppgift om vem som är personens fasta vårdkontakt. (NYTT!) Tidpunkt för när SIP ska upprättas eller uppdateras, om personen redan har en SIP bör/ska finnas. (NYTT!) Uppgifter om befintliga planer för vård och omsorg efter utskrivningen. Vad personen ska göra vid försämring (nya symtom). Genomgång av aktuell läkemedelslista samt läkemedelsberättelse tillsammans med personen och sedan överlämning. Vid insättning eller ändring av hjälpmedel säkerställ att personen får information om hanteringen, samt att hjälpmedel eventuellt skickas med eller levereras.

42 SIP upprättas eller uppdateras om det redan finns en sedan tidigare.
Informationskrav utifrån befintlig lagstiftning (hälso- och sjukvårdslagen och socialtjänstlagen): - Vilka insatser behövs, - Vilka insatser som respektive part svarar för, - Vilka åtgärder som vidtas av någon annan än landstinget eller kommunen. - Vem av parterna som ska ha det övergripande ansvaret för planen. SIP ska utgå från den enskildes personens behov och önskemål och pågående insatser – bedömningar kopplat till dessa behöver vara tillgänglig vid planering.

43 Informationskrav för samordnad individuell plan vid utskrivning
För vem planeringen gäller. Syfte och vilka frågor som ska tas upp. Vem som är sammankallande (fast vårdkontakt). Samtycke måste finnas. Vilka som är kallade och inbjudna. Vilka insatser som behövs. Ansvar för insatser för respektive huvudman. Vilka åtgärder som vidtas av vem. Vem av parterna som ska ha det övergripande ansvaret för planen. Öppen vården ska meddela berörd enhet i sluten vården. Inskrivnings- meddelande Fast vårdkontakt utses i öppen vård eller är redan utsedd Meddelande om utskrivningsklar Kallelse till Samordnad Individuell Planering Information vid utskrivning Upprätta eller uppdatera samordnad individuell plan Tidpunkt för utskrivning. Inskrivningsorsak (samtycke från person krävs). Bedömning av ansvarig läkare. Skickas så snart som möjligt. Vårdsammanfattning. Komplikationer och avvikelser. Hälso- och funktionstillstånd vid in- och utskrivning. Personens upplevelse av sitt hälsotillstånd. Arbetsförmåga om relevant. Remiss, epikris/slutanteckning Läkemedelslista och berättelse Till den enskilda personen: Sammanfattning av vård. Fast vårdkontakt. Tidpunkt för när SIP ska planeras, om inte personen redan har en SIP som ska uppdateras bör/ska finnas. Befintliga planer för vård och omsorg efter utskrivningen. Vad som skall göras vid nya symtom Genomgång av aktuell läkemedelslista och berättelse

44 Vilka omfattas av lagförslaget?
Enskilda som kan komma att behöva insatser från socialtjänsten, den kommunalt finansierade hälso-och sjukvården eller den landstingsfinansierade öppna vården. Omfattar alla patientgrupper i alla åldrar, även utskrivning av patienter som vårdas enligt lagen om rättspsykiatrisk vård, vilket beräknas träda i laga kraft från och med 1 januari De patienter som omfattas av den nya lagen har typiskt sett stora behov av trygghet, kontinuitet och samordning.

45 Gemensamt ansvar Lagförslaget betonar gemensamt ansvar för planeringsprocessen till en SIP. Vi länkar samman övergångarna på ett säkert sätt. Patientsäkerheten får inte äventyras! Vi ska följa upp tillsammans, titta på kostnader tillsammans, förbättra och utveckla processen tillsammans för att det är ett gemensamt ansvar.

46 Överenskommelse och riktlinje – vad pågår nu?
Överenskommelse inom Västra Götaland, beskriva Vad… Strategisk beredningsgrupp Riktlinje för Samordnad individuell plan, förtydliga Vad… Diskussion angående översyn och anpassning av nuvarande IT stöd, SAMSA, rutin för SVPL och regional tillämpning, beskriva och förtydliga Hur… Styrgrupp SVPL Landsting och kommun ska i samråd utarbeta gemensamma riktlinjer till vårdgivare och till dem som bedriver socialtjänst avseende samverkan enligt förslaget till ny lag. I kommande lag ska det även anges att landsting och kommun får träffa överenskommelse om att kommunens betalningsansvar ska inträda vid annan tidpunkt eller med ett annat belopp än vad som bestäms i den kommande lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård.

47 Överenskommelse och riktlinje – vad pågår nu?
Styrgrupp vårdsamverkan, information Socialchefsgruppen och nämndsordförande i Skaraborgs kommuner, information Projektgrupp Trygg och säker utskrivning Vårdplaneringsgruppen Skaraborg Styrgrupp SVPL SAMSA med förvaltare

48 Håll dig uppdaterad kring Trygg och säker utskrivning
Besök webbplatserna nedan om du vill veta mer och ta del av nyhetsbrev.

49 Säker inskrivning ….

50 Aktuella frågeställningar…..
Samordnad plan: Färdigmarkering går ej att ta bort Mötesplats: Skriver man för mycket i rutan kan inte mottagande parter se allt man skrivit. Kunna se i användarspår vem som tagit bort meddelande precis som man ser när man kvitterat ärenden. Förbättring av ifyllnad av kallelser gäller då främst medicinavdelningarna i Falköping.

51 Aktuella frågeställningar…..
5. Kallelsen kommer innan FT och AT har skrivit i sina bedömningar. Enl rutin ska den skickas förrän de har fyllt i sina bedömningar. 6. När skype-möte önskas av sjukhuset, ruta att fylla i tydligt ( eller liknade) i kallelse så att det syns tydligt, som det är nu lätt att det försvinner i texten och det missas. 7. Fråga från primärvård om kallelse till Skype möte. ”Varför blir inte vi kallade” missförstånd om hur kallelsen går ut. Pv önskade få uppgift om deras delaktighet via mötesfliken.

52 Aktuella frågeställningar…..
8. Sjukhustandläkare, finns inga Inkorgar i SAMSA och de arbetar inte i SAMSA eller enligt rutinen för SVPL 9. Vem kan avsluta ”meddelande till vård och omsorg” Ärenden som skickas fel kan ej tas bort som part och kan ej justera vårdplan Vem kan färdigmarkera vårdplan Genomgång kring loggroll osv. Tooltip med info är svår att hitta. Tiden då den visas är för kort

53 Hemsidor för SVPL Minnesanteckningar och denna presentation läggs ut på vårdsamverkans hemsida. Vårdsamverkan Vårdsamverkan – Samverkansgrupper – Gränssnitt Skaraborg – Samordnad vårdplanering Regionen

54 Höstens superkontaktombudsträff tisdag 10 oktober 2017
Kl – 16.00 Sessionssalen, stadshuset Skövde kommun Anmälan sker via regionkalendern FA004E206F?OpenDocument


Ladda ner ppt "Superkontaktombudsträff"

Liknande presentationer


Google-annonser