Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
DANIEL STEINHOLTZ, Hej! Vad roligt att ni vill äta frukost och diskutera hållbarhetsfrågor med oss på Fortum Värme nästa onsdag! Vi träffas.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Förmågor & Centralt innehåll
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Om kandidatprojektet på Y- programmet. Mål Komponenter Utmanande och kul konstruktionsprojekt:  Projektarbete  Understödjande föreläsningar  Understödjande.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Livscykelanalys Livscykelanalys eller LCA är en metod för att åstadkomma en helhetsbild av hur stor den totala miljöpåverkan är under en produkts livscykel.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Reseproduktion och försäljning
Nya föreskrifter och allmänna råd
Doris Thornlund Ett jämställt Norrbotten Internt och externt arbete Delmål 1: En jämn fördelning av makt och inflytande. Delmål 2: Ekonomisk.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Marknadsföring och försäljning
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Kompetensutveckling MILJÖ Miljöenheten vid GU erbjuder kompetensutveckling för anställda vid universitetet. ”Sommarbuffén” är en sådan utbildning.
Examensarbete – kort info Information för studenter
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Hållbarhet – socialt ansvarstagande sprit 1
Lära för livet!.
Miljö Ekonomiska Sociala
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Ange vilken/vilka dimensioner av hållbar utveckling är
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv Kursintroduktion

Kursidé Kursen innehåller ett utvecklingsprojekt inom något av områdena Elektronik, Datorteknik, Datakommunikation eller Webbteknik. Kursen har fokus på teknikutvecklingsprocessen, ämnesmässig fördjupning och förmågan att arbeta i större projekt. Arbetet genomförs i sammanhanget hållbar utveckling och stor vikt läggs vid kritisk granskning av projektets utgångspunkter, genomförande och resultat ur såväl teknisk som ekologisk, social och ekonomisk synvinkel.

Kursupplägg Kursen är uppdelad i två moment: moment 1: Hållbar utveckling (Sustainable Development) 5 hp moment 2: Teknikutveckling (Technology) 10 hp.

Moment 1 – Hållbar utveckling Efter genomgången kurs skall studenten kunna: redogöra för innebörden i begreppen hållbar utveckling, socialt ansvarstagande och livscykelanalys samt kunna redogöra för samhällets styrmedel för främjande av hållbar utveckling, Efter genomgången kurs skall studenten kunna: redogöra för nationell och internationell lagstiftning samt regelverk och mål med relevans för det valda fördjupningsområdet. Efter genomgången kurs skall studenten kunna: utvärdera produkten ur ett miljömässigt-, socialt och ekonomiskt hållbarhetsperspektiv,

Moment 2 - Teknikutveckling tillämpa ingenjörsmässiga kunskaper och färdigheter vid framtagning av en produkt eller ett system, identifiera bristande kunskaper inom fördjupningsområdet samt självständigt kunna tillgodogöra sig denna kunskap, planera och organisera arbetet i ett utvecklingsprojekt, redogöra för projektresultatet muntligt och skriftligt, integrera lämpliga delar av resultatet i en personlig CV (Portfolio). utvärdera och kvalitetsbedöma en färdig produkt utifrån funktionalitet, teknisk höjd och uppfyllande kravspecifikation, bedöma kvalitet hos tekniska rapporter samt kunna identifiera styrkor och svagheter hos dessa, analysera en lär- och utvecklingsprocess i termer av kreativiteten, initiativförmågan och förmågan att arbeta i grupp.

Upplägg – fyra sprintar Planering Planering Planering Planering Dugga Leverans Leverans Leverans Leverans Rapport Rapport Rapport Rapport Personlig utvärdering Dagbok Personlig utvärdering Dagbok Personlig utvärdering Dagbok Personlig utvärdering Dagbok

Sprint 1 hållbarhetsaspekter Kartlägg inom gruppens verksamhetsområde vilka av följande aspekter som är intressanta - Utsläpp till mark, vatten och luft ◦ Förbrukning och återvinning ◦ Hantering och lagring ◦ Kemikalier och buller ◦ Val avmaterial och energiåtgång hos produkter ◦ Drift , avstängning, uppstart ◦ Incidenter ◦ Tillverkningsprocesser Finns det annat som är intressant att titta på —Identifiering av de mest betydande miljöaspekterna — Vilka av huvudområdena för socialt ansvarstagande är intressanta för gruppen 1. Verksamhetsstyrning 2. Mänskliga rättigheter 3. Arbetsförhållanden 4. Miljö 5. Goda verksamhetsmetoder 6. Konsumentfrågor 7. Samhällsengagemang , utveckling Hur kan gruppens arbete ut hållbarhetsaspekten formuleras som en policy Kan gruppens arbete utifrån ovanstående beskrivas i form av riktlinjer för - det inre arbetet - relation till intressenter - teknikval - etc

Projektförslag

Att göra Formera grupper Tag fasta på någon projektidé Sätt igång