Kommunikationskanaler som Webb & Facebook Björn Österlind
Redaktionskommitté Anita Rissler Bo Ohlsson (bollplank) Lennart Gunnarsson (efter brainstorming) Solvig och Björn (efter förmåga)
Mål med sociala mediapubliceringen hos SNS ◆ Erbjuda nytta och nöje med nätet ◆ Vara synlig som organisation för äldre IT-användare ◆ Hålla kontakt med ALLA medlemmar, även de som saknar lokal klubb ◆ Behålla SNS-medlemmar genom att erbjuda IT-fortbildning, social gemenskap etc ◆ Bevaka IT-nyheter av intresse för äldre ◆ Rekrytera nya medlemmar via sociala medier - de som vill lära sig använda datorn, surfplattor samt smarta mobiler ◆ Erbjuda IT-fortbildning genom guider, handledningar, utbildningstips på nätet ◆ Informera om IT-support i SNS Forum i DatorBiten och TeknikBiten ◆ Erbjuda artiklar med varierat innehåll - se förteckning med 11 punkter ◆ Erbjuda delaktighet i socialt nätverk på internet - SNS Forum, SNS Internet, SNS Facebook, SNS Twitter
Vad har Anita gjort?? Hur har det gått???
Statistik webbsida 2014-10-20: Statistik för SeniorNet Swedens webbsida de första tre kvartalen 2014 ser ut som följer: Antal besökare: 114 961 (i snitt 12 773/mån) Antal unika besök: i snitt 4 211/mån Antal sidor/besök: i snitt 5,3 Andel nya besökare: i snitt 23,69 % av besökarna Antal besök Medlemssidorna: 54 002 Antal besök Forum: 44 189
Förslag till diskussionspunkter ◆ Målen ovan med sociala mediepubliceringen ◆ Klubbarnas marknadsföring av SNS hemsida (dåligt känd/använd idag) Konkurrerar hemsidan med klubbhemsidan? ◆ Önskar klubbarna fler medlemmar? Finns det hinder för medlemsexpansion? ◆ Rekrytering av handledare? Utbildning av handledare? ◆ SNS "landets ledande IT-förening för seniorer" - Behöver denna position förstärkas? Hur? ◆ Ledande genom vad? - storlek, kvalitet i pedagogiken, socialt nätverk, pris på utbildningen, annat? ◆ Är SeniorSurfen överspelad som marknadsföringsinstrument? Lågt deltagande de senaste åren från klubbarna ◆ Förankring av ny hemsida hos klubbar/medlemmar? Hur?