Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171, Vårterminen 2017 Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, Kursansvariga.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Advertisements

Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad, 2007 – (2012) Utvärdering och utveckling Högskoleövergripande projekt i samverkan.
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Kursintroduktion VVV + HUB – Presentation och förväntningar – Fika – Kursinformation – Synsättsövning.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
 Kursen syftar till att ge studenten praktisk erfarenhet av att arbeta med frågor kring barnets bästa och mänskliga rättigheter inom offentlig förvaltning,
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Språk och interkulturell kommunikation
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Masterprogram i intersektionalitet ÅR 1 ÅR 2 UPPSATS (INLEDANDE FAS) GENUS VALBARA KURSER/ SPECIALLITTERATUR SJÄLVBILDS- KONSTRUKTIONER TEORETISKA PERSPEKTIV.
Systemdesign (C.1) VT-2010, 7,5 hp Daniel Nylén. Dagens innehåll Presentation och registrering Förväntade studieresultat (FSR) Examinationer Kursutvärderingar.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Global strategy to reduce the harmful use of alcohol WHO och alkoholen – ett lärande case Bosse Pettersson Folkhälsovetenskapliga kandidatprogrammet, 7,5.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
Tidskrifts- och artikelsökning Sociologiprogrammet Term. 1 Forskning om välfärd och kultur Magnus Olsson, Umeå Universitetsbibliotek Umeå
Lärande i matematik Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Revision & Redovisningsval Pernilla Broberg/Torbjörn Tagesson Balans nr 1/2015 s 8Civilekonomen nr 2/2015 s 30.
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
JÖRGEN LUNDÄLV INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE HUR KAN FORSKNING OCH UTVÄRDERING AV FUNKTIONSHINDERPOLITIKEN UTVECKLAS? Föredrag vid Internationella Funktionshindersdagen.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
OMVÅRDNADSVETENSKAPLIG FORSKNING OCH FORSKNINGSPROCESSEN Tema 1 SJSE17 Hanna Meerveld Maria Stjernfeldt.
Mänskliga rättigheter för vem och för vad? Ht 2014 Susanne Fransson
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Mänskliga rättigheter för vem och för vad? ht 2016 Susanne Fransson
Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Ht 2011 Kursansvar: Cecilia Jakobsson Bergstad Anneli Goulding.
Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171 Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, Kursansvariga.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Något att tänka på när man söker pengar
Fördjupning och examination av VFU
Socialarbetaren och den offentliga debatten
Socialarbetaren och den offentliga debatten
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Sociologi Introduktion.
Planering i matematikundervisning
Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171, Höstterminen 2017 Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, kursansvariga.
Funktionshinder och rehabilitering
SQ 5171 socialt arbete på samhällsnivå – en introduktion
Ord, begrepp och nomenklaturer inom funktionshinderområdet
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Socialarbetaren och den offentliga debatten
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Tjänstemännens makt och inflytande i lokal miljöpolitik
Försäkringsmedicinsk definition
The director of education and Research-Based Education
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171, Vårterminen 2017 Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, Kursansvariga

Välkomna! Lärandemål Kursens innehåll Examination, Betyg Närvaro GUL och andra praktiska frågor, Kursutvärdering Kursens lärare Lektionsplan Litteratur

1. Lärandemål Kunskap och förståelse redogöra för aktuell forskning i samhällsplanering samt den möjlighet lagstiftning och konventioner ger för socionomers deltagande i samhällsplanering analysera och problematisera hur socionomer med hjälp av insatser på samhällsnivå och opinionsbildning kan uppmärksamma och påverka utsatta gruppers levnadsförhållanden 

Lärandemål forts. Färdighet och förmåga värdera och kritiskt granska olika forum för deltagande, information och påverkan med relevans för socialt arbete uppvisa grundläggande färdighet i att använda media identifiera och exemplifiera strategier för samverkan med idéburna organisationer och sociala rörelser i syfte att påverka samhälleliga förhållanden

Lärandemål forts. Värderingsförmåga och förhållningssätt visa förmåga att på samhällsnivå värdera yrkesetiska principer för socionomer och professionellt förhållningssätt i socialt arbete sätta ord på och kritiskt reflektera kring egna värderingars betydelse för socialt arbete på samhällsnivå

2. Kursens innehåll Kursen består av fem moment; Föreläsningsserie med reflektionsgrupper Fältbesök (Hammarkullen/Mixgården eller Lärandets torg eller ”Kreativt skrivande” eller ”Att skriva debattartiklar”. Doodle-länkar på GUL, anslagstavlan) Paruppgift (para ihop själva alt. 16/1) Seminarium (Doodle-länk på GUL, anslagstavlan) Work shop

3. Examination Paruppgift Speed-opinion seminarium

3. Betyg G Deltagande i fältstudiebesök, godkänd paruppgift samt närvaro, presentation och aktivt deltagande på ett ”speed opinion” seminarium. VG Som ovan och Du ska även visat mycket god förmåga att kritiskt reflektera kring socialt arbete på samhällsnivå och visat både kreativitet och skicklighet i att väcka opinion för en fråga.

4. Närvaro Föreläsningar Föreläsningarna bygger på varandra (ej obligatoriskt) Reflektionsgrupp Tillfället att diskutera och reflektera (ej obligatoriskt) Fältstudiebesök Obligatoriskt välj 1 placering Seminarium Obligatoriskt (anmälan via Doodle-länk på GUL) Workshop Praktiksk övning på aktuellt tema (ej obligatoriskt)

5. GUL All information och kommunikation finns på GUL Presentationer, ändringar, information kommer att publiceras löpande på GUL PIM-funktion kommer EJ att användas

5. Kursutvärdering Elektronisk kursutvärdering tillgänglig på GUL Viktig för att kursens utveckling! Tack för att ni fyller i!!

6. Kursens lärare Anna Ryan Bengtsson Ann Simmerborn Fleischer Susanne Fransson Lasse Fryk Narola Olsson Lars Lilled Michael Wallengren Lynch Zulmir Becevic

6. Kursens lärare forts. Mari Brännvall Ulla-Carin Moberg Ylva Bjereld Helena Östlund Anna Fredriksson Charlotta Thodelius Anna Nelson

7. Lektionsplan

8. Litteratur

Dominelli, Lena, 2010 Social work in a gloablizing world. Cambridge: Polity. (211 sidor ).

Zulmir Becevic, 2014 Avblattefieringsprocessen. (207 sidor).

Jörgen Lundälv, 2013 Pennfäktaren. Socialt arbete och opinionsbildning. (96 sidor).

Susanne Fransson, 2013 Yttrandefrihet och whistleblowing. Om gränserna för anställdas kritikrätt. (ca 100 sidor). Kap. 1, 2, 3, 4 och 5

Forskningsrapport (PDF) Silva, Richard (2014): Människan bakom uniformen – ambassadörerna. ”Man känner att man är en del av något större”. En kriminologisk analys av hur deltagare påverkats av personalens förebyggande arbete. Göteborg: Stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg, Göteborgs stad. 56 s. http://socialutveckling.goteborg.se/nyheter/utvardering- av-manniskan-bakom-uniformen/

Forskningsrapport (PDF) Persson, Sofia, Uhnoo, Sara, Ekbrand, Hans, Thodelius, Charlotta & Lindgren, Sven-Åke (2013): Utvärdering av kommuners arbete mot anlagda skolbränder. Göteborg: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. 26 s. http://www.brandforsk.se/forskningsprojekt/anlagd_bra nd/rapporter_och_infoblad/publikationer-fran-ovriga- delprojektet

Artiklar (minst 3) Astvik, Wanja, Marika Melin, and Michael Allvin. "Survival strategies in social work: a study of how coping strategies affect service quality, professionalism and employee health." Nordic Social Work Research 4.1 (2014): 52-66. Baines, Donna, et al. "Lean social care and worker identity: The role of outcomes, supervision and mission." Critical Social Policy 34.4 (2014): 433-453. Barak, A. (2015) Critical Consciousness in Critical Social Work: Learning from the Theatre of the Oppressed. British Journal of Social Work. 1-17 Bernasconi-Staub, Silvia (2012) Human rights and their relevance for social work as theory and practice, in Healy R & R. Link /Handbook of international social work. Human rights, development and the global profession. Oxford; Oxford university press

Borell & Gerdner (2011) 'Hidden Voluntary Social Work:A nationally representative survey of Muslim Congregations in Sweden. British Journal of Social Work. 42. pp. 968-979 Das, C et al, (2015) Re-engaging with community work as a method of practice in Social Work: A view from Northern Ireland. Journal of Social Work. SAGE Journals.

Fryk, Lasse (2013). Omgestaltning – förortens avgörande vägval Fryk, Lasse (2013). Omgestaltning – förortens avgörande vägval. En lokalsamhällsbaserad vision inom ramen för socialt hållbar utveckling (8 sid). (Artikeln finns som pdf på GUL eller på följande websida: http://stadsutveckling.socialhallbarhet.se/identitet-och- upplevelse/omgestaltning-forortens-avgorande-vagval/. Krause, Monika. 2008. Undocumented Migrants: An Arendtian Perspective. European Journal of Political Theory, 7(3), pp. 331-348. ISSN 1474-8851 [Article] : Goldsmiths Research Online http://research.gold.ac.uk/6197/1/krausearendt.pdf

Mizrahi, Terry & Dodd, Sarah-Jane. (2013) Mizrahi, Terry & Dodd, Sarah-Jane. (2013). MSW Student´s Perspectives on Social Work Goals and Social Activism Before and After Completing Graduate Education. Journal of Social Work Education 2013:49:580-600. Skillnader i livsvillkor och hälsa i Göteborg (2014) Delrapport http://www.socialhallbarhet.se/wp- content/uploads/2014/04/Delrapport2014.pdf The Global agenda for social work and development (2012). http://cdn.ifsw.org/assets/globalagenda2012.pdf Trevor, Miff & Boddy, Jennifer. (2013). Transgenderism and Australian Social Work: A Literature Review. Australian Social Work 2013:66(4):555- 570. Wallin, Maria. (2012). Vem är expert? Nya tankar utmanar bilden av socialarbetaren. Tidskriften Socialpolitik 2012, Nr 1, s.12-15. http://wp.me/p1ZOaW-2U2 Yuxin, P et al. (2009) Guangzhou social workers in Yingxia: a case study of social work intervention in the aftermath of the Sichuan 5:12 earthquake in China.     China  Journal of Social Work. Vol 2, No 3.

Övrig (intressant) litteratur Skillnader i livsvillkor och hälsa i Göteborg,http://socialhallbarhet.se/wp- content/uploads/2015/01/Skillnader-i-livsvillkor-och-hälsa-2014- Huvudrapport1.pdf Ife, J. (2012)  Human rights and Social Work: Towards rights- based practice. Cambridge Press. USA Fook, J. (2012) Social Work: A critical approach to Practice. SAGE publications. London.  Forde, C & Lynch, D.(2015) Social Work & Community Development. Palgrave Turunen, P. 2004. Samhällsarbete i Norden. Diskurser och praktiker i omvandling. Växjö University Press.   

Fler källor: http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/doku ment/2010/socialt-hallbar-stadsutveckling.pdf http://stadsutveckling.socialhallbarhet.se http://www.kunis.se

Frågor?

Masterstudenter, fristående studenter samt KUNIS Träffas idag kl 14 i lokal D250 för introduktion till institutionen.

Tack för uppmärksamheten Tack för uppmärksamheten! Vi ser fram mot roliga, intensiva och lärorika veckor tillsammans med er!