Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB
AGENDA MLH Dag 1 1 Allmän orientering - Historik Begrepp Aktörer Grupparbete 1 2 Skapa värde Kunden i centrum Processer Förbättringsarbete Företagsledningens engagemang Grupparbete 2 IT Dag 2 3 Bemanning Egen personal Bemanningsföretag Optimering - Grupparbete 3 4 Juridik - Förfrågan - Offert - LOI Avtal Grupparbete 4 Dag 3 Studiebesök Kuehne & Nagel Gruppdiskussion
Allmän orientering MLH Kursmål Ha god kännedom om den historiska utvecklingen Ha god kunskap om hur en 3PL verksamhet är uppbyggd Ha god kunskap hur en 3PL verksamhet kan generera värde till en kund
Allmän orientering MLH Samsung Order Order Kuehne+Nagel Media Markt Leverans
Allmän orientering MLH 3 PL/TPL VMI Vendor Managed Inventory 4 PL? LLP (lead logistic provider) SCI (supply chain integrator) LCT (logistic control tower) SCM (supply/demand chain management)
Allmän orientering MLH Historik - 70-talet och tidigare Transporter och lager integrerade Billiga lokaler Bristfälliga IT-system Primitiv kommunikation ASG – Bosch/Siemens, Miele…
Allmän orientering MLH Historik - 80-talet Nybyggnation av 3PL lager Realtidsbaserade IT-system EDI-lösningar Jönköping, Örebro…. 3PL profit center
Allmän orientering MLH Historik - 90-talet Större företag har accepterat 3PL Medelstora företag börjar visa intresse Nordiska lager allt vanligare Marknaden växer med 20-30% per år Norrköping en allt intressantare lokaliseringsort Green Cargo DSV (DFDS) Kuehne + Nagel Nova Lagerservice
Allmän orientering MLH Historik - 2000-talet Nordiska lösningar dominerar Globala koncept Supply Chain Management (SCM) Medelstora företag väljer 3PL Mindre företag diskriminerade Marknaden växer med 15-20% per år Norrköping nummer 2 i Sverige
Allmän orientering MLH Endast 17 % av fastigheterna ägs av operatören Tillväxt av stora distributionslager (> 10.000 m2) 2002 – 2015 tillkom ca. 3.200.000 m2 (ca. 450 fotbolls- planer) Jönköping ca. 400.000 m2 Mälardalen ca. 550.000 m2 Norrköping ca. 300.000 m2 Stockholm ca. 600.000 m2 Göteborg ca. 700.000 m2 Endast 17 % av fastigheterna ägs av operatören
Allmän orientering MLH Aktörer Totalt ca. 160 3PL aktörer DHL Post Nord > 350.000 m2 Schenker, DSV > 250.000 m2 Aditro > 100.000 m2 Kuehne + Nagel, Maersk Logistic, Bring, Itella, Transfargo, etc….. < 100.000 m2
Allmän orientering MLH Nya Logistikcentra etableras Landskrona Umeå DSV bygger 70.000 m2 i en första etapp. Planerar ytterligare 100.000 m2 i en senare etapp Umeå Kombiterminal för 300 MSEK byggs i anslutning till Botniabanan 40 hektar logistik park planeras DSV är först att etablera sig Gävle > nytt logistikområde i anslutning till E4:an Katrineholm > 100 MSEK satsas i ett nytt logistikområde med bl a en kombi- terminal - Van Dieren kombiterminal - Catena bygger 10.000 m2 lager (inflyttning 2016)
Allmän orientering Grupparbete 1 Vilka faktorer är avgörande för en etablering av en 3PL verksamhet
Allmän orientering Vilka faktorer avgör en etablering? Infrastruktur 100 % Anslutning till motorväg 100 % Logistikkostnader 93 % Tillgång till mark 85 % Miljö 85 % Expansionsmöjligheter 82 % Närhet till marknad 80 % Markpris 78 % Närhet till järnvägsterminal 58 % Närhet till hamn 36 %
Allmän orientering MLH Etableringar i Norrköping Egen regi 3PL Whirpool Good Year Freudenberg Bauhaus Team Sportia Greif Stadium Akademibokhandeln Apoteket Hjärtat Candy King DT Group Beijer Byggmaterial Silvan Cheapy Lågprisbygg Duni Fatzer Bosch Samsung Grundig Audio Pro Kenwood Casall Ericsson SMS Emerio Egen regi Bröderna Edstrand Stadium OCL/Brorsson Kontorab Nordfarm Martin&Servera Mårdskog & Lindqvist Haugen Swedhandling Cafébar Rusta
Skapa värde Värde = Kvalitet x Service Kostnad x Tid
Skapa värde Samarbetspartner Medlare 3PL Dirigent Skapar värde Synliggör Standardiserar
7. ”Företagsledningens engagemang” MLH Skapa värde 7. ”Företagsledningens engagemang” 3.Arbeta ständigt med förbätt- ringar 2. Arbeta med processer Sätt kunden i centrum 5. Låt alla vara delaktiga 4. Basera beslut på fakta 6. Skapa helhetsbild
MLH Skapa värde Sätt kunden i centrum Kunden Behov Uppfyllelse
Skapa värde MLH Processer Inleverans ..\Logistik Park\Putaway process.doc Helpall Blandpall Utleverans ..\Logistik Park\Outbound picking Tools.doc Orderhantering Plockorder ..\Logistik Park\Outbound packing process.doc Artikelplock Kundorderplock Ersättning ”Cross Docking” ..\Logistik Park\Cross Docking process.doc Inventering Rullande Total VAS-aktiviteter Varuförädling
Skapa värde MLH Lager Pallställage D:\Pallställ.docx Golvlager Buffert Plockplats Golvlager Buffert/plockplats Hyllager D:\Hyllager.docx Plockplatser
Skapa värde MLH Administration/Kundservice Inleverans Utleverans Ankomstplanering Kontroll av leveransdokument Redovisning av mottagna bilar Utleverans Orderplanering Plockplanering Bokning av utleveranser Utleveransrapporter Tullager Dokumentation per tullid Inventering Redovisning Dokumentering Analys
Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt MLH Omvärlds- förändringar Kund- kontakter Arbeta ständigt med förbättringar Utveckling ”redesign” Interna analyser
Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt MLH Omvärlds- förändring Revision Basera beslut på fakta Intern upp- följning Kundmöte
Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt MLH Delegera ansvar Förstå vilket värde som skapas Låt alla vara delaktiga Delge alla kritik Skapa för- ståelse för processerna
Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt MLH Skapa en helhets- bild Utbildning Information
Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Följer upp Tar fram strategier Företagsledningens engagemang Vision Sätter mål
Skapa värde MLH Internt Externt Key Performance Indicators – KPI Produktivitet Inleveranser Utleveranser V.A.S. Lagring M2 faktor Externt Kvalitet Rätt tid – inleveranser Rätt tid utleveranser Rätt innehåll - utleveranser Inventarium Avvikelser
Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt KPI MLH Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt KPI > 95 % > 95 > 98 % > 98 % Penalty/straffavgift Förbättring Bonus/belöning
Skapa värde Grupparbete 2 Utgå ifrån de fyra värdeskapande faktorerna och ta fram exempel på dessa i en 3PL miljö
Skapa värde MLH IT kundservice Inleverans Utleverans Tullager Ankomstplanering Excel Kontroll av leveransdokument WMS Redovisning av mottagna bilar Excel Utleverans Orderplanering/Orderplock WMS/PMS Bokning av utleveranser TMS Utleveransrapporter TMS Tullager Dokumentation per tullid Excel/WMS Införtullning TDS Transitering TDS Inventering Redovisning WMS Dokumentering Excel Analys WMS
Skapa värde MLH IT produktion Planering Uppföljning EDI Ankomstplanering Utleveransplanering Bemanning Prioritering Transportplanering Uppföljning Produktionsläget Produktivitet EDI Mottagning från kund Bekräftelse till kund Transportinformation till transportören
Skapa värde MLH Kunder Ankom- mande PMS Lagerplats Artikel Order Tull/TDS WMS Invente- ring Kund TPS Transportör