Pre-trip och risk management – konsolidering av global resedata

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om Beehive & Zimbra Vad är Oracle Beehive? Oracle Beehive är den samarbetsplattform som tjänster såsom e-post, kalender, direktmeddelanden etc hanterar.
Advertisements

Discovery Tools - blev det som vi trodde?
Waymaker Online Testkunder & Implementationsprocess
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Genua Nector för ett seriösare svenskt näringsliv Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Projekt KiLEN = Kommunernas Inrapportering till Länsstyrelsen Bakgrund: •Riksdagsbeslut 30 maj 2006 •Ändringen av Socialtjänstlagen från 1 juli 2006 •Kommunernas.
Stöd för analys och förbättring
Att söka och förvalta kunskap
HTML - grunder. Program •Html kan skrivas i anteckningar, eller vilket annat textbehandlingsprogram som helst. Mitt tips: Notepad ++ Notepad ++ •Grafiska.
Kvalitetssäkring av grunddata
Ncg | group om | navigator risk financing management
© 2013 IBM Corporation Pure Data for Analytics (Netezza) David Rådberg BigData Sales SWE.
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
Ett arbete med att etablera
Affärsintegration och Asset Management
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Privata och publika moln Kund X Anders Brännfors
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
6 september Physical Activity in NCD prevention in Vietnam From evidence-base to policy implementation Helena Wallin, Leg läk,
Sveriges kommuner och Lantmäteriet i tajtare samverkan Svensk geoprocess bidrar till effektivare informationsförsörjning med enhetliga geodata.
© 2008 Amadeus Scandinavia AB 1 Boka resor i företagets egna självbokningssystem Spara tid och pengar på reserelaterade tjänster!
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
EN KOMPLETT INDUSTRIPARTNER ! ALLMÄNT OM MELSEC STYRSYSTEM.
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Identitetshantering i praktiken
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Ncg | sweden om | navigator risk financing management Oskar Kristiansen
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Stora IT-Dagen 30 november 2005 Håkan Olsson. Skandinaviens största affärsresebyrå Vision: ”Världens bästa affärsresebyrå” VIA Travel VIA Gruppen AS Norge.
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Rapportering på Controller-data i praktiken
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Användar profiler Analytiker Informationsanvändare Specialistfunktioner 5-10% av användarna 15-25% av användarna 65-80% av användarna Reporting Services.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Bibliotek
Ny mailtjänst vid LU Agenda –Nuvarande situation –Projektets mål –Framtida mål mars 2008, bild 1.
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Så har det gått för oss piloter Erfarenheter från produktionssättning av Ladok
Nöjdare kunder med tydliga servicenivåer Therese Bülow BiTA Service Management AB Callcenter i fokus, Stockholm qpril 2012.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Riskhantering i System C2 och nya ISO 9001:2015 Tomas Carlander C2 Management.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Jollyroom Nordens största utbud till gravid, barn & baby 0-12 år.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
L ADOK 3- PROJEKTET Version SystemöversiktSystembeskrivning Ladok3-funktionalitet månader före ursprunglig plan. Syftar till tidig.
EDS Luleå tekniska universitet Presentation på EDS Nätverksmöte Stockholm Christina Rask.
Kostnader för resor och möten. En samlad bild av rese- och möteskostnaderna FlygbiljetterTågbiljetterHotell, konferens, faciliteterParkeringTaxiLokala.
Sv Separat antagning Utökat systemstöd, konsekvenser och lokala förberedelser Anders Lundholm Robert Åhlén.
Medarbetare Från 1 september 2016 gäller nya rutiner för att rapportera din lön! Information till medarbetare.
Chef Viktig information till dig som chef gällande nya lönesystemet från september 2016.
Lokala IT-lösningar - på global grund
Referensgruppsmöte Avstämningsregler VINN-MFI.
Servicedesk öppnar för lönefrågor
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Regional Vattenförsörjningsplan
Heby kommuns kvalitetspolicy
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Välkommen till handläggarträff!
Chef Viktig information till dig som chef gällande nya lönesystemet.
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Framföra dåliga nyheter
Näringslivets arbete för miljömål och Agenda 2030
Presentationens avskrift:

Pre-trip och risk management – konsolidering av global resedata Annika Hellström Volvo Group Purchasing, IPS Marketing & Travel Stockholm 5 februari, 2016

Hur ska vi hantera resedata - vem behöver ha tillgång och varför Hur ska vi hantera resedata - vem behöver ha tillgång och varför? DÅ: Travel data – konsoliderades av IPS Travel från olika källor t ex TMC, hotel, flyg, hyrbilsbolag osv för att användas vid uppföljning, förhandlingar etc. Risk management - egengjorda excelfiler skickades från respektive TMC till IPS Travel för sammanställning och därefter till Head of Corp Security. NU: Respektive TMC levererar pre- och post trip data till Concur/TRX. Datan konsolideras och görs tillgänglig via Traveltrax, ett web baserat verktyg, och ett bibliotek av rapporter. IPS Travel uppföljning och förhandling ad-hoc rapportering Corp Audit policyuppföljning Corp Security risk management Annika Hellström, IPS Marketing & Travel 2015-02-05

Implementering Startade september 2014 är nu i slutfasen. k Webex möten varje vecka enl fastställd agenda v Leverantören, Concur/TRX, hanterar kontakten med TMC för att säkerställa leverans av korrekt data F n levererar 24 TMC’s pre- och post trip data enl fastställd struktur och tidtabell. En TMC per land Vissa länder, t ex Kina, mer komplexa p g a lokala GDS’er IPS Travel: säkerställa förbättringar av interna processer som stöttar leverans av resdata t ex hur säkerställer vi automatisk leverans från våra interna HR system till olika resenärsprofillösningar kvalitetssäkring och testning/anpassning av rapporter i rapportbiblioteket. Annika Hellström, IPS Marketing & Travel 2015-02-05

Utveckling Under implementeringen har vi tillsammans med leverantören: utvecklat/anpassat ett antal rapporter baserat på våra krav t ex avseende policy uppföljning för flyg utvecklat/anpassat risk management modulen i verktyget att bättre möta Corporate Securitys krav och förväntningar rubriker i rapporter anpassas till begrepp som man inte behöver resebyrå vana för att känna till te x 3 bokstavskoder för flygplatser. Framtid eventuell ytterligare utveckling av Travel Security modulen till att möjliggöra sökningar baserat på icke geografiska gränser. Annika Hellström, IPS Marketing & Travel 2015-02-05

Erfarenheter Trots ett väldigt engagerat implementeringsteam underskatta inte vikten av tydlighet avseende krav och förväntningar på leverantören: Fastställ rätt struktur på förväntad leverans från TMC från start Kvalitetssäkring av rapporter Struktur på rapporter Innehåll i rapporter, datakvalitet Beroende på TMC struktur – underskatta inte tidsåtgången i en implementering Training för användare utanför det egna teamet Corporate Security – 14 security officers med regionansvar Ta fram ’lathundar’ Corporate Audit Annika Hellström, IPS Marketing & Travel 2015-02-05

Tack för uppmärksamheten! Annika Hellström, IPS Marketing & Travel 2015-02-05