Utvecklingsområden inom utbildning och kompetensförsörjning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Advertisements

Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Vård- och omsorgscollege Nu på vår skola!. Verklig utbildning För viktigt jobb Där du behövs.
Vilka ansvarar ytterst för Vård och omsorgscollege i Sverige?
…är en samverkansform på nationell, regional och lokal nivå mellan arbetsliv inom vård och omsorg och utbildningsanordnare. Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Karin Wisén Staxler, Vård- och omsorgscollege
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Vård- och omsorgscollege
Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren Augusti 2015.
Aktuella kurser inom vård och omsorg på gymnasienivå.
Verksamhetsuppföljning. Årlig uppföljning av verksamheten Verksamhetsuppföljning Självskattning Regional Lokal om man vill.
1 Självvärdering av kvalitetskriterier - Halland.
Två arbetsmarknadsinsatser initierad av staten - Yrkesintroduktionsanställning - Traineeanställning.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Utbildningsinsatser Kunskapssatsning för baspersonal i äldre- och funktionshinderomsorgen 3milj t o m 31/ Kompetenshöjande och kompetensutvecklande.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Analys- och planeringsperiod 1-9 mån Avslutningsfas 1-3 mån Genomförande 2-3 år Förstudie RESULTAT EFFEKTER Avstämning med ESF Vad kännetecknar en förstudie?
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Syfte med nominering Tydligöra handledarens viktiga arbete för elever, praktikanter och nyanställdas introduktion och lärande på arbetsplatserna. Tydliggöra.
Pressmeddelande för Örebro augusti 2015.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Film ….
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Utvecklingsområden inom utbildning och kompetensförsörjning
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
De 33 skånska kommunernas intresseorganisation
Framtidens yrken och kompetenser i Västerbotten – Vård och omsorg
ESF-projekt Arbetshoppet
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
Självvärdering av kvalitetskriterier-Sörmland
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
kvalificerade kunskaper
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Välkommen till chefsdag i Vård och omsorgscollege
Fokus Yrkesutbildning VO
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Kompetensförsörjningsinsatser 2017
Certifierad samverkan
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Bilaga 3 DUA Jobbspår Marks kommun.
Nationell satsning för att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet Syfte: Underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden.
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Välkomna till en workshop om språkutveckling
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
UNDERSKÖTERSKEUTBILDNING
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Mål 1 Öka andelen utbildade
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Tanum
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Utvecklingsområden inom utbildning och kompetensförsörjning

Kunskapssatsningen 2016 statliga medel ca 3milj t o m 31/12 2016 Insatser för baspersonal inom äldre- och funktionshinderområdet inklusive hemsjukvård, LSS och biståndshandläggare Utgå från SOSF 2011:12 äldreomsorg och SOFS 2014:2 funktionshinderområdet Fördelning av medlen 70% äldreomsorg 30% funktionshinderområdet Kommunala tilläggsmedel utifrån kompetensförsörjningsplanen 1,8 milj Fördjupningsutbildning äldre och funktionshinderområdet 1 500 000:- Vårdpedagogik och handledning inriktning språkombud 300 000:- Marknadsföring av vård och omsorgssektorn 350 000:- Kvarvarande medel tidigare statliga utbildningssatsning 600 000 :-

Utbildningar Validering vård och omsorgsprogrammet Fördjupningskurser vård och omsorgsprogrammet samt barn och fritidsprogrammet ”Vård och omsorg specialisering” 50 gyp - går att anpassa inom vissa ramar t.ex geriatrik, rehabilitering Språkombudsutbildning för undersköterskor samverkan med Norrköping Språkombudsutbildare vård- och sfi lärare utbildas i Vård- och omsorgscollege regi Handledarutbildningar enl. Vård- och omsorgscollege steg 1 och 2 ”Vårdpedagogik och handledning”

Kommunala tilläggsmedel utifrån kompetensförsörjningsplanen 2017 2,15 milj Fördjupningsutbildning äldre och funktionshinderområdet 1 500 000:- Vårdpedagogik och handledning inriktning språkombud 300 000:- Marknadsföring av vård och omsorgssektorn 350 000:-

Statliga satsningar 2017-2020 Kompetenslyft för timanställda i äldreomsorgen utbildningskostnaden betald 50% arbeta 50% studier Extratjänster särskilt anställningsstöd 100% (full kostnadstäckning) står långt ifrån arbetsmarknaden samt utlandsfödda. Bidrag extra handledning 150:- /dag 3 mån därefter 115:-/dag. Särskild utbildning för handledare. Traineejobben utvidgats från gälla arbetslösa ungdomar till långtidsarbetslösa och utlandsfödda  Parter: projektet om heltid samt Vård och omsorgscollege  

Marknadsföring öka informationen på sociala medier utveckla samarbete med universitet gällande att marknads­föra vård och omsorgsyrken i syfte att erbjuda studenter arbete återinföra omsorgsrekryterare som aktivt arbetar med marknadsföring tillsammans med utbildnings- och omsorgs­verksamheter undersöka förutsättningarna för riktade rekrytering­s­ insatser för att locka fler män till vård och omsorgs­ yrket delta mässor, branschråd och rekryterings­forum  

ESF projektet ”Arbetshoppet – nätstöd i omsorgspraktik” 100 män och 100 kvinnor - Står långt ifrån arbetsmarknaden, nyanlända, personer med funktionsnedsättning Partnerskap – Linköping (ägare), Norrköping, Motala, Söderköping, Valdemarsvik, Kinda, Kommunal, AF, Region Östergötland Medfinansiär – Arbetsförmedlingen, Region Östergötland, samtliga kommuner Förankring och projektidé – Vård- och Omsorgscollege Östergötland

Aktiviteter Utveckla modell för arbetsplatslärande Lärprogram – praktik och teori utifrån individens förutsättningar Case manager – stödja deltagarna, samarbeta med handledarna och arbetsförmedlingen Kvalificerad handledning på arbetsplatsen - 60 handledare ska utbildas Genomförandefas 2017-05-01 – 2019-04-30 Internationell spridning

Karriärvägar för undersköterskor Specialistundersköterskor 15-17 platser befintliga yh-utbildningar 6 platser ”Undersköterska med specialistkompetens inom allmän och specialiserad Palliativ vård”  MoA Lärcentrum,  Norrköping 11 platser ”Specialistutbildad undersköterska demensvård”  TUC Tranås start jan 15-17 platser uppdragsutbildning ”Specialistundersköterska Mest sjuka äldre och palliativ vård” KUI Linköping start jan

Samverkan mellan olika utbildningar och den arbetsplatsförlagda utbildningsdelen APL - Arbetsplatsförlagd utbildning (GY) VFU - Verksamhetsförlagd utbildning (LIU) LIA - Lärande i arbete (YH) Samordningsbehov – ev webbplattform Behov att nya metoder Samverkan Samsyn kring handledarskapet

Handledarutbildning enl VO-College Steg 1 - Handledare reguljära utbildningar, nyanställda, praktikanter Steg 2 – Valideringshandledare, lärlingshandledare, yrkeshögskolestuderande Steg 3 – Handledare för handledare (Förstehandledare) Steg 1 och 2 motsvarar nationella kursen ”Vårdpedagogik och handledning 100gyp” Steg 3 Mötesmetoder och presentationsteknik Samtalsmetodik och svåra samtal Pedagogiskt ledarskap Grupprocesser och kulturmöten

Utvecklingstrappa/karriärvägar Kompetensutveckling specialistundersköterska Yrkeshögskola 200 yhp specialistundersköterska Högskola/universitet fristående kurser Kompetensutveckling fördjupning Fördjupningskurser: Äldreomsorg Funktionshinderområdet Pyskiatri Uppdragsutbildning Grundläggande yrkesutbildning Grundutbildning gymnasiepoäng: Vård- och omsorgskurser 1500 p (vuxen utb.) Vård- och omsorgsprogrammet 2500 p (gymn utb.) Validering För dig som inte har adekvat utbildning bör du efter ett års arbete påbörja Vård- och omsorgsprogrammet. Prioriterad kurs att börja med är ”Vård- och omsorgsarbete 1” 200 gymnasiepoäng som kan delvis valideras och kompletteras utifrån de erfarenheter du har. Kontakta studie och yrkesvägledare på Jobb- och Kunskapstorget tel. 013 205500. Linköpings kommun linkoping.se

Föreningen Vård- och Omsorgscollege uppdrag En modern samverkansform mellan arbetsliv och utbildning! Kvalitetskriterier som ligger till grund för certifiering: samverkan, utbildningsutbud, hälsa, kvalitetsarbete, uppföljning, lärmiljö, lärformer, arbetssätt  

Utvecklingsområden Handledning Validering Språkombud Lärande på arbetsplatsen

Återcertifiering Vad har vi att arbeta med? Hur får vi fler att engagera sig? Hur kan vi samarbete mer i regionen? Hur kan vi arbeta mer systematiskt?

Beskrivning av regional och lokal organisation för VO-College

Regional styrgruppen har bl.a. till uppgift att Inventera och analysera behovet av personal- och kompetensförsörjning inom vård och omsorg Bedriva omvärldsbevakning Ansvara för uppföljning av lokala VO-College Årligen göra en regional verksamhetsuppföljning och självskattning Ansvara för återcertifiering när det är aktuellt Lyfta frågor från regional till nationell nivå