Framtidens skola Maria Stockhaus.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Läroplansträff Välkomna!.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Elevaktiva utvecklingssamtal
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Vad skiljer partierna åt?
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
En analys om denna fallande skolprestation i Sverige. 1.
Nämndplan 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
© TNS Opinionsbildning – hur skolan blev Sveriges viktigaste fråga. Och vad händer nu? Per Söderpalm TNS Sifo.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
NLS mars. Betygsskillnader som förklaras av skola, skolområde & kommun Bilden är hämtad från IFAUs studie Decentralisering, skolval och fristående.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Klagshamns rektorsområde
Varför just ämnet fysik?
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hållbar utveckling.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Valfråga: Skolan.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Personen från Skolverket
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Framtidens skola Maria Stockhaus

Våra värderingar ”Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt och möjlighet till egen försörjning medan bildning bär hela civilisationen.” - Ur moderaternas idéprogram 2011 Hänger intimt ihop med jobbfrågan. Individens egen försörjning minskar bidragsberoendet och ger skatteintäkter att satsa på välfärd.

Skolor som inte håller måttet ökar risken för fler personer Skolan en viktig fråga Skolor som inte håller måttet ökar risken för fler personer i utanförskap och kriminalitet. Särskilt avhopp från grundskolan men även gymnasiet får negativa konsekvenser Skolan är givetvis viktig för eleven och familjen Alla har gått i skolan och intresset för skolfrågor är stort För ett samhälle med högt välstånd, höga löner och låg arbetslöshet är ett välfungerande utbildningssystem avgörande Skolor som inte håller måttet ökar risken för fler personer i utanförskap och kriminalitet. Särskilt avhopp från grundskolan men även gymnasiet får negativa konsekvenser. Alliansen har genomfört ett stort antal reformer i kunskapsvänlig riktning och socialdemokraterna har motsatt sig de flesta Folkpartiet och Moderaterna har högre förtroendesiffror i skolfrågan än i andra välfärdsfrågor De flesta reformerna har trätt i kraft nyligen vilket gör att resultaten inte syns ännu

Skolan är också en lokal fråga Förutsättningarna för skolorna i länets olika kommuner är olika För att få reda på mer om hur situationen ser ut i din kommun – kontakta din partiförening. Diskussion om förstatligande. 290 kommuner med olika förutsättningar viktigt med lokal förankring Ingen forskning eller studier av andra skolsystem i världen ger stöd för att förstatligande löser något av skolans problem Tydlig statlig styrning och uppföljning viktigt för likvärdigheten men olika förutsättningar måste tillåta olika lösningar. Största skillnaden är mellan klassrum i samma skola, det är väldigt lite i resultatvariationerna som förklaras i skillnad mellan kommunernas resultat Ta gärna upp att det även gäller i kommunen skolor har olika förutsättningar – vi måste lite på professionen men ha tydliga mål och följa upp.

Alliansens reformer Nytt betygssystem med fler steg Ny skollag med fokus på kunskap Tidigare betyg Uppstramning så att det krävs utbildning i de ämnen man undervisar och sätter betyg i Skolinspektion Nationella prov från årskurs 3 Allmän förskola från tre års ålder Ny speciallärarutbildning Karriärtjänster Mycket vår politik även om vi har en utbildningsminister som är folkpartist Största reformpaketet någonsin – tar tid att se resultat men vi ska vara beredda på att alliansen hålls ansvarig ändå. Fredrik sa det klokt i debatten i aktuellt det handlar inte om 7 år av sjunkande resultat utan 20 år - mycket handlar om socialdemokraternas misslyckade skolpolitik som mer var baserad på ”ta hand om och tycka synd om ” än att ha höga förväntningar på alla barn.

Tar lång tid att förändra Resultaten varierar Många skolor är väldigt bra Samtidigt finns många skolor som behöver ändra arbetssätt Har man gått sju eller åtta år i den gamla skolan är det förståeligt att våra reformer de senaste 3-4 åren inte fått fullt genomslag Den nya lärarutbildningen har inte examinerat de första lärarna ännu Viktigt att vi inte hänger på trenden att alltid svartmåla svensk skola. Det finns mycket som är bra. Lärare som är bra, skolor som är bra och kommuner som sköter skolan bra. Resultaten i internationella mätningar är naturligtvis inte bra men inte hela sanningen. Lärarna börjar tröttna på svartmålningen – svårt att locka lärare – vi bör prata positivt om skolan

Det finns ljus i tunneln Andelen behöriga lärare ökar Antal som söker till lärarutbildningen ökar Andelen elever som vårterminen 2012 uppnådde målen och fått minst betyget Godkänt i alla ämnen i åk 9 var den högsta andelen på tio år

Allianskommuner är bättre på skola Bättre resultat Högre lärarlöner

Fritt skolval Det är moderaterna som de senaste 20 åren drivit på för och infört fritt skolval För oss är det självklart att man ska få välja en annan skola än den närmast hemmet Konkurrens mellan skolor ökar kunskapsresultaten Vi har skärpt tillsynen av skolorna för att de ska sätta korrekta betyg I Sverige är boendet segregerat och har man talang och pluggar ska man kunna söka sig till en annan skola om man vill Vi måste stå upp för valfriheten Friskolor är positivt men viktigt att regelverket ses över enligt förslag från friskolekommitteéns förslag för att säkerställa seriösa huvudmän och minska risker för att vinster plockas ut på bekostnad av kvaliteten (ovanligt).

Utmaningar Utmaning 1: Resultaten och likvärdigheten Utmaning 2: Kopplingen mellan utbildning och arbete Utmaning 3: Behovet av en modern kunskapsskola Utmaning 4: Lärarnas möjligheter att utvecklas Utmaning 5: Elevernas trygghet, hälsa och studiero

Viktigast för att skolan ska bli bättre Lärarna och kvaliteten på undervisningen Hattie – McKinsey

Våra förslag framåt Lärarhandledare för svaga skolor Obligatorisk förskoleklass Behovsbedömning i förskoleklassen Fler speciallärare Betyg från årskurs 3 Ny modell för särskilt stöd Mer undervisningstid med fokus på matematik Stärkt Skolinspektion Sommarskola Stöd till läxhjälpsorganisationer Mer formativ bedömning Lär@rlyftet 3.0 – stötta digitalisering av skolan

Tidig uppföljning med extra stöd För att inte elever ska riskera att halka efter och kunskapsklyftor uppstår bör man tidigt följa upp elevernas kunskaper Ett vanligt sätt att göra detta på är att varje termin från när barnet går sista året i förskolan systematiskt bedöma barnets kunskaper i att läsa, skriva och räkna Genom att säkerställa att barnen är redo för nästa skolår och vid behov sätta in extra stöd ökar likvärdigheten och kunskapsklyftorna kan minska Handlar också om att möta elever som ligger långt fram

Satsning på lärarna och undervisningen Utveckla karriärtjänster Formativ bedömning Fortsatt kompetensutveckling för obehöriga lärare Digitalisera de nationella proven Minska administration nationellt och lokalt Skickliga lärare ska ha bra betalt Fristående lärarutbildning Lär@rlyftet 3.0

Våra viktigaste budskap Likvärdiga möjligheter Modern kunskapsskola Vivill satsa mer på Sveriges duktiga och kompetenta lärare (lärarlöner, fortbildning) Moderaterna står för rätten till fritt skolval Likvärdiga möjigheter – det viktiga är vart du är på väg inte vart du kommer ifrån. Likvärdiga möjligheter för elever med olika förutsättningar innebär lokala anpassningar ända in i klassrummet. Likvärdighet är inte samma sak som likadant överallt. Modern kunskapsskola – Fortsatt fokus på kunskapsuppdraget, tidig uppföljning och stöd utveckling av undervisningsmetoder. Modern teknik och nya arbetsmetoder för att nå längre – viktigt med kompetensutveckling för lärare. Nu satsar många på IT men skolverket visar att lärarna inte vet hur tekniken ska användas Fritt skolval och friskolor är positivt för svenska elever och svensk skola. Skärpning av regler behövs men det innebär inte att lösningen är begräsning av valfriheten och att strypa friskolornas möjligheter att etablera sig och växa.

Tack för mig! maria.stockhaus@moderat.se