Det här är KTH
Ett av Europas ledande tekniska universitet Den här sliden innehåller en länk till en film om KTH. Observera att access till internet är nödvändigt för att kunna spela upp den. Länk till filmen: https://youtu.be/Sn2hApKmApI
Forskning och utbildning för en bättre framtid KTH:s verksamhet vilar på tre pelare: hållbar utveckling, jämställdhet och internationalisering: Vi arbetar för en hållbar framtid varje dag. För oss är lika förutsättningar för män och kvinnor en kvalitetsfråga för verksamheten. Vi samlar studenter, forskare och fakultet från hela världen. KTH:s verksamhet vilar på tre pelare: hållbar utveckling, jämställdhet och internationalisering: Vi arbetar för en hållbar framtid varje dag. För oss är lika förutsättningar för män och kvinnor en kvalitetsfråga för verksamheten. Vi samlar studenter, forskare och fakultet från hela världen. Sigbritt Karlsson är sedan den 12 november 2016 KTH:s rektor. Hon är den 19:e rektorn för KTH och den första kvinnan som innehar positionen. Hon har hela sin akademiska bakgrund från KTH och är civilingenjör i kemiteknik med inriktning bioteknik och professor i polymerteknologi med inriktning de polymera materialens tekniska miljöinteraktion. Mer information om rektor Sigbritt Karlsson finns här: https://www.kth.se/om/rektor Sigbritt Karlsson, rektor på KTH www.kth.se
Sveriges största tekniska universitet Mer än 13 000 helårsstudenter (varav en tredjedel kvinnor). Närmare 1 800 forskarstuderande (varav en tredjedel kvinnor). Omkring 3 500 årsarbetskrafter (varav en tredjedel kvinnor). Fyra campus i Stockholmsregionen. KTH är Sveriges största och äldsta tekniska universitet: Grundades 1827 Kung Carl XVI Gustaf är universitetet beskyddare KTH har: Mer än 13 000 helårsstudenter (varav en tredjedel kvinnor). Närmare 1 800 forskarstuderande (varav en tredjedel kvinnor) Omkring 3 500 årsarbetskrafter (varav en tredjedel kvinnor). KTH har fyra campus i Stockholmsregionen: Södertälje Flemingsberg Kista Stockholm City (Bild: KTH Campus i Stockholm City.) www.kth.se
Ranking i världsklass QS World University Ranking 98 i världen 23 i Architecture och Built Environment 26 i Electrical Engineering 39 i Mechanical Engineering 39 i Materials Science Times Higher Education (THE) 159 i världen 36 i Engineering och Technology i världen 72 i Europa QS World University Ranking 97 i världen (2016) 23 i Architecture and Built Environment (2017) 26 i Electrical Engineering (2017) 39 i Mechanical Engineering (2017) 39 i Materials Science (2017) Times Higher Education (THE) 159 i världen (2016) 36 i Engineering och Technology i världen (2016) 72 i Europa (2016) Generell information om KTH och ranking finns här: https://www.kth.se/om/fakta/ranking Övergripande rankingpositioner för KTH finns här: https://www.kth.se/om/fakta/ranking/rankingplacering-for-kth-1.531848 Rankingposition efter ämnesområden finns här: https://www.kth.se/om/fakta/ranking/rankingplacering-efter-amnesomraden-1.531849 Rankingposition efter ämne finns här: https://www.kth.se/om/fakta/ranking/rankingplacering-efter-amne-1.531850 www.kth.se
Arbeta för en hållbar framtid varje dag Ett aktivt deltagande i omställningen mot en hållbar framtid är en del av KTH:s ansvar: KTH arbetar med industri och samhälle för att finna lösningar på några av de stora utmaningar som världen står inför. Forskningen bidrar till en ökad förståelse och större interaktion mellan teknik och sociala, ekologiska och ekonomiska system. Studenter på KTH är en stor del i arbetet mot en hållbar framtid. KTH ska arbeta för en hållbar framtid varje dag. Som ett tekniskt universitet finns ett ansvar för framtiden och att driva på utvecklingen till ett mer hållbart samhälle. För att göra det verkligt är tekniska lösningar en stor del. Vi behöver säkerhetsställa att: utbildningar förser studenterna med kunskap för att bidra till hållbar utveckling det finns ett systematiskt förhållningssätt till hållbar utveckling i forskningen samverkan sker så att kunskap kommer samhället till nytta val i vardagen överensstämmer med en framtid som är mer hållbar. För den verksamhet som KTH bedriver är det en kvalitets- och trovärdighetsfråga. KTH arbetar med industri och samhälle för att finna lösningar på några av de stora utmaningar som världen står inför: klimatförändringar urbanisering energiefterfrågan åldrande befolkning Forskningen bidrar till en ökad förståelse och större interaktion mellan teknik och sociala, ekologiska och ekonomiska system. Studenter på KTH är en stor del i arbetet mot en hållbra framtid. www.kth.se
En internationell miljö En mångkulturell och internationell fakultet förbättrar forskningsresultat. Många internationella studenter ökar mångfalden och en internationell miljö i klassrummen förbättrar utbildningen. En hög grad av internationalisering ger större möjligheter efter utbildningen är genomförd. En mångkulturell och internationell fakultet förbättrar forskningsresultat. Många internationella studenter ökar mångfalden och en internationell miljö i klassrummen förbättrar utbildningen: Över 1 000 internationella studenter kom till KTH 2016 för att delta i någon/några av våra över 1 000 kurser på engelska eller i något av våra över 60 masterprogram på engelska. En hög grad av internationalisering ger större möjligheter efter utbildningen är genomförd, framförallt när det gäller anställningsbarhet. Mer informaiton om internationelisering finns här: https://www.kth.se/om/internationellt www.kth.se
Jämställdhet ökar kvalitet KTH:s värdegrund är baserad på: Demokrati Människors lika värde Mänskliga fri- och rättigheter En fri och öppen diskussion Jämställdhet mellan kvinnor och män samt avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund. Jämställdhet och mångfald bland anställda och studerande är också en viktig resurs för KTH. KTH:s värdegrund är baserad på: Demokrati Människors lika värde Mänskliga fri- och rättigheter En fri och öppen diskussion Jämställdhet mellan kvinnor och män samt avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund. Jämställdhet och mångfald bland anställda och studerande är också en viktig resurs för KTH. www.kth.se
Utbildning på KTH
Utbildning för framtiden Excellens kräver en hög kvalitet på utbildning; studenter behöver goda förhållanden för framgångsrika studier. Fokus på praktisk tillämpning. Samarbeten med ledande universitet runt om i världen. Excellence kräver en hög kvalitet på utbildning; studenter behöver goda förhållanden för framgångsrika studier. Fokus på praktisk tillämpning i utbildningen och nära relationer med ledande organisationer inom många områden ger stora möjligheter till löpande utbyten. KTH har samarbeten med över 200 ledande universitet runt om i världen, exempelvis: Shanghai Jiao Tong National University of Singapore ETH Zürich University of Illinois Danmarks Tekniske Universitet Generell information om utbytesstudier på KTH finns här: https://www.kth.se/utbildning/studier/studera-utomlands Information om KTH:s utbytesuniversitet finns här: https://www.kth.se/om/internationellt/exchange-universities-1.292544 www.kth.se
Examen och program Fölljande examina finns på KTH: Högskoleingenjör Civilingenjör Master i arkitektur Civilingenjör och lärare Licentiat Doktor Över 60 masterprogram inom nio olika områden. Programmen har nära koppling till forskning och industri. Fölljande examen finns på KTH: Högskoleingenjör Civilingenjör Master i arkitektur Civilingenjör och lärare Licentiat Doktor Vi har över 60 masterprogram inom nio olika områden: Arkitektur och samhällsbyggnad Elektroteknik Teknisk fysik och matematik Energi och hållbar utveckling Industriell management och innovation Informationsteknik Livsvetenskapernas teknologi, kemi och kemiteknik Materialvetenskap Maskinteknik Programmen har nära koppling till forskning och industri genom exempelvis projektarbeten, uppgifter eller examensarbeten. www.kth.se
Inresande 2016 hade KTH 1 002 inresande studenter. www.kth.se
Utresande studenter 2016 hade KTH 654 utresande studenter. www.kth.se
Forskning på KTH
Innovativt forsknings- och utbildningsklimat Vår forskning och utbildning omfattar: Naturvetenskap, alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi. Fokusområden för forskning: Energi, transport, material, life science technology samt informations- och kommunikationsteknologi. Vår forskning och utbildning omfattar: naturvetenskap alla grenar inom teknik arkitektur industriell ekonomi samhällsplanering teknisk historia filosofi Fokusområden för forskning: energi transport material life science technology informations- och kommunikationsteknologi (Bild: KTH:s Solkraftslabb, ett av de få i världen dedikerat till utvecklingen av koncentrerad solkraft. Foto: Carl Hjelte.) www.kth.se
Forskning genom samarbete Nära samarbeten med industri och samhälle ger goda möjligheter för implementering av forskningsresultat. Personrörlighet, att personer rör sig mellan KTH och omvärlden, är ett viktigt inslag i hur KTH samverkar: Adjungerade professorer Industridoktorander Affilierad fakultet Nära samarbeten med industri och samhälle ger goda möjligheter för implementering av forskningsresultat. Forskare och studenter har möjlighet att arbeta i en excellent akademisk miljö och samtidigt ha en nära koppling till det omgivande samhället. Personrörlighet, att personer rör sig mellan KTH och omvärlden, är ett viktigt inslag i hur KTH samverkar. Exempel på detta är: Adjungerade professorer Industridoktorander Affilierad fakultet Mer information om personrörlighet på KTH finns här: https://www.kth.se/samverkan/personrorlighet www.kth.se
Centrumbildningar – ett sätt att samarbeta Centrumbildningar är ett av de sätten som KTH samarbetar med olika parter. Ett fyrtiotal olika centra är placerade vid KTH. Inom ramen för dessa samarbetar KTH exempelvis med ledande företag, andra universitet, offentlig verksamhet och institut. Centrumbildningar är ett av de sätten som KTH samarbetar med olika parter. Ett fyrtiotal olika centra är antnigen fysiskt eller virituellt placerade vid KTH. Inom ramen för dessa samarbetar KTH exempelvis med ledande företag, andra universitet, offentlig verksamhet och institut. Mer information om centrumbildningar på KTH finns här: https://intra.kth.se/forskning/pagaende-forskningsi/centra/centrumbildningar-1.11756 (Bild: OpenLab är ett centrum där studenter, lärare och forskare från Karolinska Institutet, KTH, Stockholms universitet och Södertörns högskola arbetar med utmaningar Stockholms stad, Stockholms läns landsting och Länsstyrelsen i Stockholms län står inför. Målet är att bidra med förslag till lösningar för komplexa samhällsfrågor för den växande regionen genom nya interdisciplinära samarbeten mellan traditionella kunskapsområden.) www.kth.se
Från idé till innovation Omkring 300 idéer, sprungna ur KTH:s forskning och utbildning påbörjar varje år resan från idé till innovation. Genom en välutvecklad innovationsprocess möjliggörs kommersialisering av ny teknik i tidig fas för att ta en idé eller forskningsresultat till innovation. Omkring 300 idéer, sprungna ur KTH:s forskning och utbildning påbörjar varje år resan från idé till innovation. Genom en välutvecklad innovationsprocess, hjälper KTH studenter och forskare att omvandla idéer till verksamhet. Stödet inkludera bland annat coaching samt juridisk och finansiell rådgivning. www.kth.se
Samverkan på KTH
Samverkan för en bättre framtid Forskning med hög kvalitet gynnar samhället idag och i framtiden. Samverkan är en viktig komponent för att forskningsresultat ska implementeras i samhället. Samarbetspartners får tillgång till avancerad forskningsinfrastruktur och laboratorier. Löpande interaktion med ett stort alumninätverk ger goda möjligheter till olika samarbetsformer. Forskning med hög kvalitet gynnar samhället idag och i framtiden. Samverkan är en viktig komponent i verksamheten för att forskningsresultat ska implementeras i samhället. Samarbetspartners får tillgång till avancerad forskningsinfrastruktur och laboratorier. Löpande interaktion med ett stort alumninätverk (65 000 personer) ger goda möjligheter till olika samarbetsformer. www.kth.se
Strategiska partnerskap med företag, institut och offentliga organisationer Skanska Bombardier Vattenfall Scania Ericsson Stockholms läns landsting SAAB Sandvik Stockholms stad ABB Stora Enso KTH har flera strategiska partnerskap som spelar en viktig roll när det gäller vår forskning och utbildning. Målet med strategiska partnerskap är att skapa långsiktiga samarbeten för utveckling, höja kvaliteten på utbildning och forskning vid KTH och stärka innovationsförmågan hos våra studenter, lärare, forskare och partners. Våra strategiska partners är: Skanska Bombardier Vattenfall Scania Ericsson Stockholms läns landsting SAAB Sandvik Stockholms stad ABB Stora Enso Mer information om strategiska partnerskap på KTH finns här: https://www.kth.se/samverkan/partnerskap www.kth.se
Strategiska partnerskap med internationella universitet Hong Kong University of Science and Technology (HKUST) Nanyang Technological University Shanghai Jiao Tong University (SJTU) University of Illinois at Urbana-Champaign University of Tokyo KTH har ingått i strategiska partnerskap med ett antal ledande tekniska universitet. Partnerskapen spänner över flera verksamhetsområden och omfattar såväl traditionellt studentutbyte och forskningssamarbeten, som gemensamma master- och doktorandprogram. De strategiska partneruniversiteten stärker KTH:s forskning, utbildning och samverkan i stort och genom dem kan KTH verka mer kraftfullt i byggandet av ett globalt varumärke. Mer information om strategiska partnerskap med internationella universitet finns här: https://www.kth.se/om/internationellt/strategiska-partneruniversitet www.kth.se
Finansiell information (Bild: Inifrån Arkitekturhuset på KTH Campus. En prisbelönt byggnad som ritats av två tidigare studenter på KTH och som invigdes i september 2015.)
KTH:s verksamhet 2016 (2015) Intäkter totalt 4,426 mnkr (4,352 mnkr)
KTH:s finansiering 2016 (2015) Intäkter totalt 4,426 mnkr (4,352 mnkr)