Alarmering och medicinska nödsamtal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Hälsolyftet och LSH-studien
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet 2010.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Akuta Hembesök av läkare Region Skåne
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Vad gör man vid skada/olycka?
en intervjuundersökning
Black Belt projekt ökad tillgänglighet ambulansen SkaS 2012 och framåt
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Prehospital Ledningsfunktion i samband med CBRN-händelse
SBAR Modell för bättre kommunikation
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Ramverk för patientmedverkan
Medicinsk Vårdplan.
Och lägesrapportering
Kommunikation Rakel i samverkan
Utalarmering och förstärkningsresurser
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Samverkan mellan "blåljus"-aktörer i självmordspreventivt syfte
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vid en svår olycka måste vi ha hjälp av samhällets resurser
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Samverkande sjukvård Hans Svensson Områdeschef Akutverksamheten NU-Sjukvården.
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
1 Projekt Sambruk Jämtland Samnyttjande av resurser för medborgarnas bästa.
Vård på rätt vårdnivå – ett projekt i integrerad vårdutveckling inom ambulanssjukvård.
Riskbedömningar Ett favorituttryck som många slänger sig med.... som krävs från alla håll och kanter… men som få egentligen begriper…… Inklusive undertecknad…….
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Ramverk för patientmedverkan
Lex Maria.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Inledande åtgärder vid insats
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Ljungskile 27 april 2016.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Kännetecknande för det goda arbetet
VO Ortopedi, Södersjukhuset Radica Karlström, överläkare, geriatriker
Patientfall På akuten Elin är en 80-årig kvinna som kommer till akuten. Hon har insjuknat 6 timmar tidigare med buksmärtor, diarréer och kräkningar  
Arbetsgrupp Jenni Andersson, överläkare, Psykiatri Södra
Nödsituation.
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Arbetssättet i telefonrådgivning
Verksamhetsrapport region Skåne för till (Framtagen )
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Uppdrag om ökat tillgängliggörande av vissa läkemedel i syfte att motverka narkotikarelaterad dödlighet Presentation drogFOKUS Carola Bardage,
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Nära vård i samverkan Förändrade arbetssätt inom Primärvården och Specialiserade vården/ambulansverksamheten i samverkan med kommunerna genom utökad samverkan.
Samverkan för vård på rätt nivå
Den här presentationen innehåller:
Enheten för uppföljning och utvärdering
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Alarmering och medicinska nödsamtal Karl Hedman, fil. dr. i sociologi, Lunds universitet Universitetslektor, sjuksköterske- och socionomprogrammen vid Hälsohögskolan i Jönköping

Bakgrund På 1980-talet praktiserade jag på en lokaltidning. En bevakning av en svår trafikolycka fick mig att reflektera över hur utsatt både olycksoffret och andra inblandade var. Upplevelsen har funnits i bakhuvudet under forskningsarbetet om alarmering och medicinska nödsamtal.

Fältarbete och ljudinspelningar vid SOS-centralen i Stockholm, 1995-2016 Doktorsavhandling om hur sjuksköterskor, läkare och 112-operatörer hanterar medicinska nödsamtal, Lunds universitet (2016)

Medicinska nödsamtal till larmcentralen utgör en hörnsten i akutmedicinsk infrastruktur. Larm handlar huvudsakligen om personer med andningssvårigheter eller hjärtproblem, äldre som fallit och multisjuka äldre med kroniska sjukdomar som blir akut sjuka.

Avhandlingen undersöker hur SOS-personalen ställer frågor, hanterar känslor och risker samt ger den som ringer instruktioner om åtgärder vid akut sjukdom och olycka. Ett exempel på en risksituation är en blödande person med andningssvårigheter på järnvägsspår

Riskvärdering vid akuta sjukdoms- och olycksfall är aktuell när ambulanshelikoptrar är utalarmerade till incidenter. Ett exempel är en drunkningsolycka på en strand utan en i förväg rekognoscerad landningsplats då det är svårt för SOS-personalen att behålla kontroll över situationen på plats.

Larmcentraloperatörer, sjuksköterskor och läkare använder larmcentralens beslutstödssystem »Medicinskt index« för att ställa frågor, ge instruktioner och överblicka larm. Medicinskt index beaktar bland annat vitalparametrar som andningsfrekvens och medvetandegrad.

SOS-personalen Svarar på nödnumret 112 Bedömer behovet av ambulans Prioriterar ambulansuppdrag Utalarmering och dirigering av ambulans Ger råd och instruktioner till den som ringt larmsamtalet SOS-operatör som handlägger ett sjukvårdsärende är hälso- och sjukvårdspersonal och lyder därmed under Hälso- och sjukvårdslagen Ingår i samhällets krisberedskap

Larmtjänsten uppdelad i: Nödlägesuppdrag – Kommunal räddningstjänst, sjöräddningstjänst, flygräddningstjänst, ambulans, polis, giftinformation m.m. Vidarekopplingsuppdrag – Socialjour, jourhavande präst, jourhavande tandläkare m.fl.

Ambulansdirigent Utalarmering av ambulans Inhämtar och vidarebefordrar all information till berörda resurser via förutbestämda RAPS-talgrupper i Rakelnätet. RAPS står för Räddningstjänst, Ambulans, Polis och SOS Alarm

Medlyssning Innebär att en andra operatör lyssnar på samtalet och stödjer kollegan med t.ex. positionering och utalarmering. Vid större händelser ökar behovet av sådan arbetsfördelning inom centralen. Flera 112-operatörer arbetar då med samma händelse, fördelat på ambulans och räddningstjänst.

Under framkörningen till den angivna adressen i larmet får anknutna enheter via en RAPS-talgrupp information från alarmeringsfunktionens operatör om händelsen, exempelvis enligt strukturen ETHANE: E – Exakt lokalisation av händelsen T – Typ av händelse H – Hot/Risker i samband med händelsen A – Ankomstväg N – Numerär av drabbade E – Enheter totalt.

För utalarmering av ambulans gäller att närmaste ambulans skickas vid Prio 1-uppdrag. GPS-positionering gör det möjligt att följa ambulansenheterna och om de har något uppdrag på en digital karta.

SOS Alarm använder digitala sambandssystem som: Rakel är Sveriges nationella kommunikationssystem för samverkan och ledning. Tekniken, som kallas Tetra, är ett standardsystem för mobila radiosystem. Kommunikationen går över ett helt eget nät som ägs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Mobiltelefoni för informationsöverföring.

Frapp - Ambulanssjukvårdens digitala verksamhetsstöd Digital informationsöverföring av rapporter, journaler och medicinska data från ambulans till akutmottagning. Alla inblandade akutmottagningar får direkt ta del av rapporterna som underlag för beslut.

Utfrågningen handlar om medicinska intervjuer om symtom, tidigare och nuvarande sjukdomar, aktuell medicinering och sociala förhållanden. 

SOS-medarbetarna utför samtidigt flera olika slags metoder för känslohantering. I avhandlingen presenteras fyra typer: Inge och hålla kvar hopp hos inringare Personalen behåller lugnet och undviker att dras med i de känslor som den vårdsökande ger uttryck för. Ger positiva besked om ambulansassistans eller annan hjälp ”Vi ska hjälpa dig” Presenterar problemlösningar

Riskhanteringen är en viktig del i de medicinska larmsamtalen, där det gäller att samla in uppgifter snabbt. Riskhanteringen delas in i olika delar: Aktivt lyssnande efter faktiska och möjliga risker. Identifiering och övervakning av risker. Bedömning av olika risker, beslutsfattande samt slutligen en reducering av risker, vilket innebär att eliminera eller minska riskerna till hanterliga nivåer.

Viktigt få koll på hälsoläget Ofta vill den som ringer till SOS Alarm bara ha en ambulans skickad till sig. När detta väl är beviljat vill inringaren avsluta samtalet. För att utgången ska bli så bra som möjligt måste SOS-operatören få inringaren att inte lägga på så att operatören kan hålla koll på hälsoläget för den hjälpsökande.

Första hjälpen och hopp Eftersom det ofta händer att den som ringer själv tvingas ge första hjälpen i väntan på ambulansen måste inringare vara i stånd att kunna ta emot instruktioner från SOS-operatören. 112-operatörens uppgift är då att se till att den som ringer behåller sitt hopp och inte drabbas av panik.

Instruktionerna i larmsamtal består av första hjälpen-insatser (hjärtkompression, mun-till-mun-andning eller att förhindra blödning) och andra hälsofrämjande åtgärder. Larmpersonalen ger instruktioner, företrädesvis styrande instruktioner, när vårdsökanden inte följer den standardiserade nödsamtalsproceduren, med exempel som »lyssna på mig nu« och »håll linjen där, lägg inte på«. 

Avhandlingens resultat visar att åtgärder som inleds i ett tidigt skede och som utförs av anhöriga eller andra personer som befinner sig på platsen, bidrar till att öka förutsättningarna för livräddande och livsuppehållande behandlingsresultat.

Kommunikationssvårigheter med nyanlända och äldre människor. Fler sjuksköterskor och förbättrade tolkresurser krävs för att SOS Alarm ska fungera optimalt.

Nytt forskningsprojekt om den psykiatriska akuta mobilitetsvården i Stockholm.

Studien bygger på intervjuer med medarbetare i Psykiatrisk Akut Mobilitet (PAM), som är en akutbil bemannad med två specialistutbildade psykiatrisjuksköterskor och en ambulanssjukvårdare. PAM gör akuta psykiatriska bedömningar och omhändertaganden på plats.

Enheten dirigeras ut via SOS Alarm och är operativ mellan klockan 15-01. Personalstyrkan består av fem psykiatrisjuksköterskor. Ambulanssjukvårdare kör akutbilen och sköter kommunikationen. Polis och ambulans kan via SOS Alarm begära assistans av PAM-enheten. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är självmordsprevention efter suicidlarm och psykiatriska ärenden, som kräver akut bedömning.

Västerbron i Stockholm har fram till 2012 varit en av de mest utsatta platserna i Stockholm när det gäller självmord. 2012-2013 försågs Västerbrons östra och västra sidor med ett förhöjt staket.  Staketen på bron har minskat antalet självmord från bron, visar statistik från Storstockholms brandförsvar. Färre självmord med staket på Västerbron. Foto: Magnus Hallgren http://www.dn.se/sthlm/farre-sjalvmord-med-staket-pa-vasterbron/ Artikel i Dagens Nyheter 2014-01-11.

Frågor?

Kontakt Karl Hedman Hälsohögskolan i Jönköping E-post: karl.hedman@ju.se Mobil: 076-76 78 488