Religionsfilosofi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

Livsåskådning och religion
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Föräldramöte 12 september 2011
Symbolisk interaktionism
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Jan Lif Rum 201, Olof Wijksgatan – RELIGIONSFILOSOFI.
Varför tror människor.
Svenska p Svenska p.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Ledning och förståelse
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Gudstro och ondskan – kan de förenas ?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Logisk (denotationell) semantik Sanning, satsrelationer, predikat
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Semantik Orden och deras betydelse (Sema = tecken på grekiska)
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
omniensen i monoteismen
Kunskapskrav och matriser
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Etik Moral Filosofi.
Semantik – introduktion
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Argumenterande text.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
MORIA: Frihet och utlitarism
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Religionskunskap Lektion 1.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Vetenskap & Religion.
”Böckernas bok” ”Den heliga skrift” ”Guds ord”
Jan Lif Rum 201, Olof Wijksgatan – RELIGIONSFILOSOFI.
Religion?.
Jan Lif Rum 201, Olof Wijksgatan –
1 Semantik – introduktion Semantik = läran om mening Tvärvetenskapligt filosofi lingvistik psykologi AI Lingvistik motsägelser mångtydighet metaforer Filosofi.
Nyheter Från renässansen: empiriska vetenskaper Från geocentrisk världsbild till heliocentrisk Förnekande av Gud/Gud = urmakare Nyheter Från renässansen:
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Den värderande analysen 1. En premiss är ett implicit eller explicit påstående i argumentationen som tillsammans med argumentet är avsett att utgöra skäl.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
FTEA12:2 Filosofisk Metod Grundläggande argumentationsanalys II.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Internationella relationer
Vetenskap & Religion.
Frågor om kunskap och existens
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Religion och vetenskap
Berättigande-villkor
KROPP, SJÄL OCH MEDVETANDE
Psykiskt funktionsnedsättning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Berättigande-villkor
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Religionskunskap Lektion 2.
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Religionsfilosofi

Dagens fokus Tro och sanning? Vad är verkligt Hur kan man tala om vad Gud är och om gud finns

Tro och sanning Skillnad mellan sanning och mening Utgångspunkt i två sätt att se på tro, vilka får konsekvenser för förhållandet sanning - tro Kognitivt och ickekognitivt perspektiv

Det kognitiva perspektivet Tron och religiösa utsagor säger något om verkligheten Vi kan tala om trons innehåll på ett förnuftiga sätt Antaganden är sanna eller falska - de kan prövas Religiösa utsagor är: Deskriptiva Referentiella Explanatoriska

Det kognitiva perspektivet, forts. Den troende måste instämma i att vissa påståenden är sanna (Thomas av Aquino) Uppenbarade/gudomliga Förnuftiga/mänskliga Trosakten intellektuell akt – den handlar om sanning om Gud – påståenden visar hän mot Gud

Det ickekognitiva perspektivet Religiösa utsagor är inte påståenden om verklighetens beskaffenhet – handlar inte om kunskap och sanning Utsagorna är: Konativa Emotiva Expressiva Performativa Pragmatiska

Det ickekognitiva perspektivet, forts. Utsagor som konativa – uppmanande till ett visst beteende Utsagor som expressiva – uttrycker en ”existentiell hållning” och ger språk för att uttrycka denna Utsagor som pragmatiska – hjälp i att nå lösningar på problem. - Det som funkar är det sanna.

Vilket synsätt är det lämpligaste??? Det kognitiva omfattas av en stor del av de troende Det ickekognitiva kan uppmärksamma fler aspekter i tron Vanligt är en kombination

Att tala om Gud Direkt, bokstavligt Indirekt, överfört/bildligt - tala om något genom något annat, ett objekts egenskaper överförs till ett annat - flertydigt via positiva tillskriver Gud egenskaper genom ett direkt språk Utgår från en likhet mellan Gud och världen. Världen bär spår av Gud Tal om Gud i ”världsliga” termer Problem: Antropomorfa bilder av Gud; fångar få delar av vad Gud är – vilken likhet finns mellan Gud och skapelsen? Ex. Gud som orsak

Tar fasta på att allt i världen är begränsat – så ej Gud Att tala om Gud, forts. Via negativa Vad Gud inte är Tar fasta på att allt i världen är begränsat – så ej Gud Ekivokt språkbruk – ordens betydelse skiftat. När vi talar om Gud får våra ord annan betydelse. Problem: säger lite om vad Gud är, det blir svårt att tala om Gud Fördelar: Guds annorlundahet bevaras, mindre risk för antropomorfism.

Analogt språkbruk (inte indirekt tal) Att tala om Gud, forts. Via eminentia Analogt språkbruk (inte indirekt tal) Orden ändrar betydelse, men har kvar något av en ”kärna”. Ex. god, snygg, levande Används för att beskriva objekt som är olika, men som har likheter med varandra. I det analoga talet om Gud överförs egenskaper vi känner igen, men som hos Gud alltid är fulländade Attributionsanalogiskt – utgående från vissa belysande ex. Proportionalitetsanalogiskt – likheter framkommer vid jämförelse av begreppspar (Fido – Frida, Frida – Gud)

Vad är verkligt? Realism och antirealism Olika förståelser av perceptionen, kunskapsprocessen och språket Realism Världen finns oberoende av oss Intrycken orsakas av tingen Vi upptäcker världen Vi kan ge sanna och objektiva bilder av något. Dessa bilder talar om hur något ÄR. Sant är det som överensstämmer med hur det föreligger i verkligheten – korrespondensteoretiskt synsätt.

Vad är verkligheten? Forts. Epistemisk realism – ”ja” på frågan om vi kan få kunskap om världen så som den är oberoende av oss Metafysisk realism – ”ja” på frågan om verkligheten finns oberoende av oss Antirealism Världen finns inte oberoende av oss Vi skapar/konstruerar världen. Det finns inga ”rena” erfarenheter, vi tolkar alltid världen. Vi kan bara beskriva hur något framträder för oss – inte hur något är. Epistemisk antirealism – ”nej” på frågan ovan Metafysisk antirealism – ”nej” på frågan ovan

Vad är verkligheten? Forts. Kritisk realism – mellanväg I Vi upptäcker världen Begriper och får kunskap om den genom språk, erfarenheter etc. – kunskapen är ”färgad”, men ändå kunskap om en oberoende värld ”Detta är och jag upptäckte det genom att använda metod och teori X” Modest antirealism – mellanväg II Kunskap om världen finns endast i relation till kunskapssubjektet ”Detta är tillföljd av att jag använde metod och teori X”

Vad är verkligheten? Forts. Och vad spelar detta för roll då!!!??? ”Finns Gud?” Realistens och antirealistens svar (ja/nej) betyder olika saker.

Finns Gud? Gud som god och allsmäktig, transcendent, omnipresent och potent, alltigenom fullkomnad Ondskans problem - naturligt och moraliskt ont Gudsbilderna/föreställningar om Gud(arna) Gudsbevis - logiska, premisser och slutsatser

Det ontologiska argumentet/beviset A priori – begreppsligt, oberoende av erfarenhet Utgångspunkt i gudsbegreppet – Gud som ett högsta fullkomligt väsen Vi kan tänka oss ett fullkomligt väsen Det är mer fullkomligt att existera både i tanken och verkligheten Att bara existera i tanken är inte fullkomligt Gud existerar i både tanke och verklighet

Det ontologiska argumentet/beviset En ofullkomlig människa kan föreställa sig det fullkomliga – denna tanke måste komma från Gud Skillnad mellan tanke och verklighet? Hur väl kan vi föreställa oss vad Gud är? Definition och bevis att något finns - samma sak?

Det teleologiska argumentet/beviset A posteriori Utgår från (en upplevd) ordning och målinriktning i naturen. Detta kan inte bara vara slumpen. Naturvetenskapen kan inte förklara lagbundenheten (Swinburne) Gud som urmakaren Den kristne guden? Likhet människa och Gud? Post factum-förklaringar? Vi förklarar utifrån oss med ”facit” i handen…

Det kosmologiska argumentet/beviset A posteriori Förklarar Guds existens genom världen Inget existerar utan anledning, orsak Kalam-argumentet – fokus på det omöjliga i att universum existerat i en oändlighet Det måste finnas en orsak till universum: empiriska och filosofiska bevis

Det kosmologiska argumentet/beviset Kontingens-argumentet – allt är beroende, har orsak i något Kontingenta och nödvändiga ting Begreppsligt nödvändigt och verkligheten Finns det alltid någon grund till att något existerar? Hur ska sambandet mellan orsak och verkan förstås?

Religiösa erfarenheter Mysterium tremendum et fasciosum Transcendentala erfarenheter En föraning om en obegränsad verklighet mot vilken vi erfar vår egna Otematiserad, tematiserad i myter, symboler etc. Vad är det för speciellt med religiösa erfarenheter?

Avslutning Ord och begrepp för att tala om Gud Kunna tala om och ifrågasätta vad som är verkligt för många Vad som är verkligt är inte entydigt Problem i att säga något om Gud Det går att föra samtala om vad Gud är och om Gud finns