Sammanställning av Grupparbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad innebär val av vårdenhet?
Advertisements

Långsiktig beteendeinriktad behandling för livsstilsförändringar
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Lena Persson Lena Persson beteendevetare, magister i psykologi arbetar med frågor som handlar om: våld i nära relationer.
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
NPÖ –användning i Örebro
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog kommun.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Det ständiga förbättringsarbete
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Processledare Tomas Ahl Tjänsteansvarig Inera Dokumentation från socialtjänst, omsorg och hemsjukvård – hur får vi med den? Processledare Per Brantberg.
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
Hand i hand för tryggare utskrivningar Ett samverkansprojekt mellan Region och Norrköpings kommun Geriatriska kliniken ViN, Sigbritt och Susanne.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Göra pgsa hjul Förbättringsområde: E-hälsa.
Med tjänstedesign som verktyg: Förstår vi kundens behov och våra utmaningar på djupet innan vi hittar på nya lösningar. Bjuder vi in kunden och olika aktörer.
SIP - ett makalöst samverkansverktyg!. Vad är en SIP ? Varför behövs en SIP ? Vem kan ta initiativ till en SIP ? Hur går SIP-arbetet till?
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Framtidens nära vård Delbetänkande
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Primärvårdscentrum Östergötland
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Samverkan med ”långa gummiband” Om gummibandet inte håller utan går av, är det bara att försöka med ett annat gummiband.
Sammanfattning av nationellt vårdprogram för cervixcancerprevention
Bedömningsmetoder.
Barn- och Ungdomshälsan
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Trygg hemma Gällivare Chefsträff 5 oktober 2015
Psykosocial ohälsa till rätt vårdgivare i rätt tid
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp träff 2
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Samtalsterapeut direkt
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Vuxenpsykiatriska mottagningen 1 & 2 Köping
Samverkan vid utskrivning kort information om utskrivningsprocessen
Tidiga insatser för att förebygga och förkorta sjukskrivningar
Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Triagering – rätt vård till rätt patient i rätt tid
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Samordnare samsjuklighet
Systematisk användning av validerade formulär för självskattning
Min Vård - Landstinget Dalarnas digitala vårdcentral
Arbetssätt för psykisk hälsa inom primärvården
En tjänst för ökad tillgänglighet
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Gottsunda hembesöksprojekt
Levande bibliotek Estherforum.
SIP i primärvården 11 april 2018.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
Presentationens avskrift:

Sammanställning av Grupparbete Triagering 10 mars

1 FÖRE UNDER EFTER NULÄGE ÖNSKAT LÄGE VÄGEN DIT Stödkontakt med ReKo 1177? Primärvården på nätet Hänvisas via familjen Hemtjänst Ett telefonnummer Skicka önskan om tid via MVK Uppger orsak i löpande text Anhörig ringer till VC Går till VC Rekommenderad att ringa annat nummer där sedan triagering sker Kallas till bedömningssamtal TeleQ Triageringsmall SSK – är den som triagerar Bokas till samtalsbehandling hos psykolog/läkare/psykoterapeut/kurator Bokas till bedömningssamtal, ev. både läkare och samtal Boka till läkare p.g.a. viktminskning Bokad till läkare samma dag Kontakt med äldrelotsen Nummer till psykosociala enheten Direktkontakt med patienten ”Gunnar” Bokad till rehabkoordinator Koppla in diakonissa Stödkontakt med ReKo Kartläggningssamtal Vet att möjlighet finns till fast vårdkontakt Info om vart man ska vända sig om akut Telefonsamtal dokumenterat Läkartid ÖNSKAT LÄGE En väg in KOL-uppföljning Årsbesök Check psykisk hälsa HELHETSSYN Hemtjänst signalerar till hemsjukvård eller till VC Ingen backar när dom läst Ensamhetsproblematik ta hjälp av andra aktörer – samverkan Ingen backar vid samtal Fåtal uteblivna patienter Frågeformulär om psykisk ohälsa i telefonen Bra anamnes i telefonen Det finns tider snabbt, inom en vecka Fast vårdkontakt till ”Gunnar” Fånga upp anhöriga och personen Rehabkoordinator Mer samverkan – hänvisa till andra aktörer Direktkontakt med patienten Äldresköterska Äldrelots 1:a besök inom en vecka Arbeta med rehabplaner VÄGEN DIT Kompetensutveckling – hur hinna med? Samverkan med kommunen – kontaktpersoner Information till anhöriga – samverkan – Skype-möte, distansteknik Fler bokningsmöjligheter Omvärldsinformation – folkhälsa Samarbete Äldrelotsar Scheman/flöden Koll på varandras uppdrag – samverkan Kompetensutveckling psykisk hälsa Bemötande Triagering Kompetensutveckling Våga fråga Vidareutveckla frågeformulär/ Stöd för triagering Handledning av ReKo Omvärldsorientering Välinformerad patient – en plan Telefonkontakten viktig kompetens för triagering Kreativt användande av kompetenser Använd rätt resurs Flöde och struktur, kan vara olika Fast vårdkontakt Externa aktörer kommun – folkhälsa, familjerådgivning, kyrkan, patientföreningar, studiecirklar, pensionärsföreningar m.fl.

2 FÖRE UNDER EFTER NULÄGE ÖNSKAT LÄGE VÄGEN DIT Ring 1177 RGS Vid akut kris – hänvisning till akutteam psyk Omgivning sent uppmanat att söka PV Hemsida svårnavigerad Psykosocial resurs beskrivs dåligt på hemsidan Sätter sig i väntrummet Oklar info om hur man tar kontakt SSK svarar Patient vet inte alltid vilken profession som svarar Fråga ställs om självskadetankar – om JA, tid idag! Checklista/samtalsstöd (olika) Kan rådgöra med psykosocial resurs under rådgivningssamtal Fråga: vet någon annan att du mår såhär? Om man ej kan tala svenska erbjuds endast stödkontakt med SSK eller psykosocial resurs Ingen tillgång till traumabehandling eller mycket lång väntetid (1 år) Direktkontakt med psykosocialt team (hos vissa) Tid för bedömningssamtal samma dag eller vecka Patienten kvitterar informationen – har du uppdaterad info? Dokumentera Skicka bevakning eller noteringar om att följa upp ev. uteblivet besök/återbud Ingen rutin för kontakt vid uteblivet besök/återbud Vänta hemma Ring 1177 om du mår sämre NPÖ hos vissa 1177 kan inte se vår journal ÖNSKAT LÄGE Telefonnummer på nätet – info En väg in – ett nummer Patient har kunskap om vem hen möter i telefon, vilken kompetens Information på nätet som skapar trygghet Inte direkt till väntrum Om väntrum – tillgång till SSK Vården kan styra informationen på nätet Kommunikationsresurser Svar inom en timme Patient vet vad den som svarar kan Möjligt boka tid på övrig psykosocial resurs om behov finns Tid bokad Information om hur man förbereder sig Både muntlig och skriftlig information (SMS-länk) Skicka länk till formulär i slutet av samtal Få sms/mail med länk till formulär inför mötet Sms/mail med information om vad du som patient kan göra om du mår sämre Information också till närstående Den som ska ha besöket får ifyllt formulär SMS-påminnelse om att fylla i formuläret Rutin att patient som fått tid men uteblir eller lämnar sent återbud rings upp Hemsjukvård id akuta eller ej kontakt vid uteblivet besök Fått sms med information om: tid, förberedelse, råd ”Vi kom överens om…” Tillgång till RGS-info 1177 kan läsa journal Vi kan läsa deras journal VÄGEN DIT Informationsmaterial om hur sjukvården fungerar Prata om telefonmeddelandet (enkelt) Fast vårdkontakt för ”Sofia” Hur få rätt att styra information på nätet Informationsavdelningen äger frågan om informationen Lyssna på patientens behov och beteende Tänk tjänstedesign Tillgång till rätt kompetens Samverka med övrig psykosocial resurs för bokning Tjänstedesign IT-stöd Kommunikationsstöd Marknadsföra PV till psykologutbildningen Skapa rutin kring ovanstående om vad man gör vid uteblivet besök Tekniska lösningar – journalsystemet Vad får man, vad kan man?

3 FÖRE UNDER EFTER NULÄGE Olika ÖNSKAT LÄGE VÄGEN DIT Lapp på insidan av köksskåpet 1177 telefonrådgivning Telefonnummer till VC Min doktor Kry.se Webb – självhjälp Google: 1177, m.m. UMO, Wikipedia Fråga: Finns allt detta överallt? Webb – hemsida VC Webbokning – läkare, psykolog Ungdomsmottagning Närhälsans app Studenthälsan Idrottsklubb Mina vårdkontakter – meddelandefunktion (krypterad) Vad säger NPE om tillgänglighet till psykosocialt stöd – kolla Inga stora problem med teknisk triagering Fysiskt besök – nummerlapp och receptionen hela dagen SSK ringer oftast upp – triage strukturerad/ej strukturerad En person som svarar Call me, TeleQ Telefonsamtal, chat-funktion, fysiskt besök, drop in Telefontid 8.00-8.30 Olika knappval Datoriserad röst ” du blir uppringd klockslag…” Olika ÖNSKAT LÄGE Rätt information på 1177 Skype? Offentlig Kry.se Tydlig information på webben om olika söksätt App till VC Plattformen stöd och behandling Kompetenshöjning triagering/psykisk ohälsa Bättre kunskap hos SSK om psykisk ohälsa Webb-triage kan utvecklas! Webbtid/telefontid till psykologvid ev. väntetid – ta fram förslag på råd, främst för förstabesökare – RGS webb Befolkning – behovssegmentering ”Vad behöver du hjälp med?” Istället för ”Vem vill du träffa?” God kunskap om samtal med personer med psykisk ohälsa Bra RGS – för triage till rätt person Multisjuka äldre Drop in – delar av dag, medvetet val! Levande person i telefon – möjligt? Om du blir sämre… Du skulle kunna förbereda dig lite genom att… Jag ringer dig imorgon/nästa vecka…. Tid bokad direkt, snart, inom 7 dagar Om patient inte kommer, bedöm om kontakt ska tas Använd PHQ-9 och EG5-D Vem ska vart? Vad säger RGS? Munkedal har en lista Behöver inte läkare först vid: Kriser Stress Sömnbesvar Mild/måttlig dep. Mild/måttlig ångest Läkare behövs men inte enbart läkare enligt Munkedal/Rottnemodellen Hur stort ansvar ska vi ta ifrån patienten? VÄGEN DIT Hur implementera App? (t.ex.) Ledningsnivån! Capio tuffare! Utvecklingsarbete – på VC, för alla VC, beror på vad? Måste finnas psykosocialt team som utvärderar triagering Handlar inte bara om triage – också att det finns resurser för psykosocialt arbete Viktigt med ständig dialog med SSK, reception och psykolog Internutbildning om psykisk hälsa – kunskap bemötande Använd PHQ-9 och NPE Ta fram guide – vem ska vart? Vilken behandling får patienten?

4 FÖRE UNDER EFTER NULÄGE ÖNSKAT LÄGE VÄGEN DIT Personalen på boende 1177.se VC informerar om sig själv Använda sig av samma personal Triagering på plats med tolk RGS Bedömningsmall för tfn-rådgivning CHC Triage-stöd Anpassa tid efter behov, ex. tolk Öppna dörrar, boka hos varandra TeleQ, Call me, Flexitid Förbereda och koppla på andra professioner Återkoppla till hänvisande person Provpaket Kompletterande formulär Struktur för första besök Feedback efter besöket Team/integrerat arbete ÖNSKAT LÄGE Information på fler språk Flerspråkig personal Hälsoskola Drop in Utveckla bedömningsmottagning Standardiserat vårdförlopp Snabb intervention Normalisera Återkoppla bedömning Livssammanhang Förberedelsematerial Förbereda för den som ska ta vid Utveckla patientinformation Pedagogik Tydliga förväntningar på fortsatt behandling Vem gör vad? Återkoppling till hänvisande person Tydlig planering dokumenterad VÄGEN DIT Se sig i sitt sammanhang Stärka kompetens DSK – Psykosocialt team – läkare Verksamhetsutveckla specifikt ansvarig och med stöd i ledning och förankrat med rep från alla yrkeskategorier Formulera en tydlig arbetsmodell Konceptanpassa strategi Rusta psykiatrin Tydliggör uppdragen till psykiatrin och VC Lärande organisation mellan och med alla Kulturförändring i arbetet Ledarskap för förändring