Målbild Tåg 2035 – tre delar Samrådsunderlag tio punkter huvudrapportsju underlagsrapporter Målbild Tåg 2035.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Advertisements

VM Drift och Underhåll En Internationell tävling för väghållning Björn Eklund.
Tågtrafiken i Skåne Nordväst idag och i morgon? vad vill inom Pågatåg Øresundståg.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.
Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
Regionala kollektivtrafikrådet 23/ Roller och ansvar.
Sahlgrenska Universitetssjukhuset Budget 2016 Styrelsen den 27 november 2015.
Konferens ”Samordnad vård- och omsorgsplanering på distans via video i Västra Götaland - hur går det?”, FoUU-centrum Fyrbodal ”När den en handen.
Regionalt Kollektivtrafik Pris- och sortimentstrategi.
Syfte: Lägga fram förslag till strategisk inriktning fokus ligger på strategisk inriktning dvs - kap 7 Vision och strategier - kap 8 Behov av kollektivtrafik.
Bild 1 Dialog och samråd kring pris- och sortimentstrategi för Västtrafik DKR hösten 2013.
En ö - Ett hav - Möjligheter Utveckling – vision 2025: fler människor, tillväxt, mötesplatsen Gotland, välstånd, hälsa och miljö. Grundläggande - Kommunikationerna.
BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,
En resa i utveckling Längre liv Och friskare barn.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Våra tankar om ett nytt program Stödja innovationsprocesser - klusterinitiativ Stödja regionernas innovationsarbete.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Skånebilden – vår gemensamma överenskommelse
Fossilbränslefritt Kronoberg
Leila Chanko Färre besök på akuten
Regioner och kommuner.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Mobil röntgen Scenario: en patient ramlar, ont i axeln. En beställer mobil röntgen då patienten inte kan ta sig till sjukhus självmant. Är dessutom dement.
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En kort presentation av Tillväxtverket
Arbetsmetoder och verktyg
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
MEX-dagarna Falun, 7 november
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län
Vilken planeringsprocess?
Jonas Eliasson, KTH/CTS Martin Aronsson, SICS
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Västra Götalandsregionens program för hållbar utveckling
Inkomna ansökningar företags- och projektstöd (LB-stöd)
Välkommen till PiteEnergi Informationsmöte
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Ledningens miljögenomgång nr
LIGHT ECO Energieffektiv styrenhet för belysning
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Nya hastighetsgränser
Miljö i vägplaneringsprocessen
Planering av snabba tågförbindelser
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
Samhällsbyggnadsenheten
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Riksdagen.
Hållbar utveckling måste vara
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Välkomna! 26 april 2019, Uddevalla Tjänstemannanätverket Infrastruktur och Kollektivtrafik Fyrbodal ”InfraKoll-nätverket”
Sveriges utsläpp av växthusgaser 2016 Per sektor
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Omfattar fyra femårsperioder mellan 1985 och 2017
Presentationens avskrift:

Målbild Tåg 2035 – tre delar Samrådsunderlag tio punkter huvudrapportsju underlagsrapporter Målbild Tåg 2035

Strategiska inriktning – tio punkter Det är dessa tio punkter som kommer att diskuteras i kollektivtrafikråden under våren 2013, se särskilt brev. 1.Systematiskt trafikupplägg 2.Kommunernas samhällsplanering 3.Gynna regionförstoring – stoppbild stationer 4.Anslutning till fjärrtågen 5.Stödja nuvarande järnvägssystem 6.Optimera resandet – utjämna hastigheter 7.Besöks och turistnäringen 8.Balans marknad och regional utveckling 9.Busstrafiken 10.Tågtrafiken – större andel av kostnadsmassan Målbild Tåg 2035

Styrande dokument Målbild Tåg 2035

Resandemål: Tredubbla resandet 2006 – tågresor 2010 – – – – resor (samma som Skåne har idag) x 3

Här finns marknaden totalresor mellan samsområden utfördelade på kollektivtrafiknätet Målbild Tåg 2035

Taktfasta tidtabeller God samordning i knutpunkter Grundutbud över dygnet Fem linjekategorier (A, B, C, D, E) Schweiziska modellen Målbild Tåg 2035

Ökningsfaktorer 2035 jämfört 2010 Tågtrafiken 2035 Ökad pendeltågstrafik i Gbg-området Ökad regiontågstrafik i hela Västra Götaland Antal resor 2,6 Antal tågkilometer 2,5 Antal sittplatskm 3,2 Antal sittplatskm netto tåg/buss 2,8

Trafikering stråk för stråk, Infra stråk för stråk

Västsverige binds samman med kortare restider (regionförstoring) Målbild Tåg 2035

Investeringskostnad i infrastruktur fram till 2035 för pendel- och regiontågstrafik, snabbtåg- och godstågstrafik

Driftbidraget till tågtrafiken ökar År 2010: 255 mnkr År 2035: 810 mnkr Ökning: 555 mnkr ”Fördubblingen” av hela kollektivtrafiken ger minskade utsläpp av koldioxid motsvarande 110 milj ton/år 2035

Målbild Tåg 2035 Tidsplan och process 31/1 KTN beslut att godkänna underlaget 1/2 utskick av underlag för samråd/remiss 15-20/3 DKR 1/4 underlag till kollektivtrafiksekretariatet 4/4 RKR ”i samråd” komma överens 18/4 KTNgodkänna ”förslag till målbild” för fortsatt behandling 23/4 RS behandlar målbilden och föreslår RF 14/5 RFgodkänna ambition och inriktning Målbild Tåg 2035

SLUT