MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap En transportresurs att nyttja vid olika kriser i samhället såsom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Advertisements

Introduktionsavtalen BUI och BAL
Kårchefsråd i Södertälje
Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Information om MSB:s skogsbrandsdepåer
Det fastighetsjuridiska och tekniska stödet i planprocessen
Årsuppföljning LSO.
Åtgärdsprogram Inför vintersäsongen 2010–2011
Välkomna till instruktörsträff om MTE
Utbildningskonferens Tylebäck 21 september 2013 KL 16:30 – 17:30.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Lag om skydd mot olyckor
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Skogsbranden i Västmanland 2014
72 timmar som gör skillnad
Information om MTE för Länsstyrelsen N-län
Landstingsstyrelsens förvaltning
Krisberedskap – före – under - efter
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Storstockholms brandförsvar
Vägen till en polismyndighet 2015
Delfinansiering vid begränsat ansvar Staten kan gå in med finansiering när: Verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren enligt skälighetsbedömning (10 kap)
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
Deltidsstationen i Nyland En följetong i minst 3 akter…
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Information om MTE Falun
Vad är FRG? En organiserad grupp av frivilliga med särskild utbildning
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Ramverk stabsarbete.
Välkomna till introduktionsdag MTE
72 timmar som gör skillnad
Stöd av geotekniker på skadeplats med interaktivt webbaserat kartstöd Anders Finn, Bohus Räddningstjänstförbund Mats Öberg, SGI Statens Geotekniska Institut.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Svenska Brukshundklubben Mona Brantlind.
Frivilliga Automobilkåren och Bilkåren MTE Introkurs 2016-
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
1 Projekt Sambruk Jämtland Samnyttjande av resurser för medborgarnas bästa.
Räddningstjänsten i Norrtälje kommun Södertörns Brandförsvars- förbund Räddningstjänsten Storgöteborg Räddningstjänsten Syd.
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Krisberedskap i Sverige och Töreboda Företagarfrukost Töreboda 27 januari 2016.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Flyktingsamordning Örebro län Hur började det? Vid nationella samverkanskonferenser med TiB rapporterade Länsstyrelsen i Malmö i början av.
Myndigheterna Vad gör dom övriga myndigheterna i händelse av kris? Livsmedelsverket (SLV) Folkhälsomyndigheten (FHM) Statens kriminaltekniska Laboratorium.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap …när det händer, där det händer! Vill du g ö ra en insats?
Överenskommelse med Polismyndigheten. Polisens verksamhet regleras främst i polislag (1984:387) som ger polismän rätt att utrymma hus, rum eller annat.
Överenskommelse med Svenska Kraftnät och Trafikverket.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap …när det händer, där det händer! Vill du göra en insats?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
Trelleborgs kommun Krishantering
Krishanteringsplan - lathund
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
72 timmar som gör skillnad
Avtal Avtal bör innehålla följande punkter
POSOM Psykiskt och Socialt Omhändertagande vid olyckor och katastrofer som inträffar i kommunen eller berör kommunens invånare Består av en Ledningsgrupp.
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Bra vinterunderhåll stärker punktligheten för resenärer och trafikanter - Klimatsmart Nvf seminarium i Roskilde 16 sept 2013 Einar Schuch Regiondirektör.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Stabsläge RäddSam F RCB: Namn Namn.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Hjälpmedelsförskrivning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap En transportresurs att nyttja vid olika kriser i samhället såsom översvämningar, brand, kraftiga snöfall mm.

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  MSB har sedan 2010 tillsammans med frivilliga försvarsorganisationer, främst FAK och Bilkåren, byggt upp denna krisberedskapsresurs för transporter  Syftet är att skapa en transportresurs för myndigheter, länsstyrelser och kommuner  Detta åstadkoms genom att ”poola” transportresurser inom respektive regioner/län Bakgrund och syfte med MTE

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Inledningsvis skall tio enheter byggas upp runtom i landet  Dessa skall kunna verka inom en radie på mil  En länsstyrelse skall ansvara för en MTE Ö ver hela landet

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Uthållighet skall vara minst 10 dygn  Inställelsetid från larm till angiven plats högst 8 timmar  MTE skall organisera sin egen förplägnad, boende, drivmedel mm och ej belasta insats som är aktuell  Övning av ledningen skall ske en gång om året i samråd med räddningstjänst, länsstyrelse, polis m fl. Krav p å en MTE

 Ansvarig länsstyrelse bestämmer organisationen för ”sin” MTE  Ansvarig länsstyrelse samordnar organisationen med angränsande länsstyrelser  Ansvarig länsstyrelse anger de behov av tilläggsutbildning som krävs t ex kran, lastväxlare mm MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap L ä nsstyrelses ansvar f ö r MTE

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap Organisation Ledningsgrupp 1 Enhetschef och 3 Ställföreträdare/ Operativ chef Bandvagnsförare, 25 st Bandvagnsförare/mekaniker, 2 st Bandvagnsförare/Bandtraktor- förare/Lastmaskin/Truck, 2 st Lastbilsförare, 20 st Bussförare, 7 st Elverksskötare, 14 st Ev Mekaniker/MC ord, MC/ Terränghjuling/Snöskoter, 2 st Ev MC-ord/Terränghjuling/ Snöskoter, 20 st Detta är en generell organisation av en MTE- pool. Förändringar görs utifrån respektive länsstyrelses behov.

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Personalen rekryteras av FAK och Bilkåren  Personalen introduktions- samt grund- och repetitionsutbildas av FAK och Bilkåren  Utbildningskostnader betalas av MSB  Avtal om deltagande i MTE skrivs med respektive länsstyrelse  Innan utbildning påbörjas skall ordinarie arbetsgivare ge sitt godkännande MTE personal

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Tillhöra FAK eller Bilkåren  Ha en livssituation som gör det möjligt att ställa upp med kort varsel  Ha en fysik och mental uthållighet som krävs vid övning och insats  Inneha körkortsbehörighet för de fordon som är aktuella  Genomgå grund- och specialutbildning såsom ADR (farligt gods), kran och lastväxlare mm, efter behov Krav p å MTE personal

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Vid insats skrivs avtal med den avnämare som utnyttjar resurserna.  Avnämaren svarar för den ersättning som utgår. Normalt avtal för deltids- brandman.  Avtalet säkerställer att avnämaren ikläder sig arbetsgivaransvar, arbetsmiljöansvar samt rehabiliteringsansvar. Villkor vid insats

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap  Bandvagnsförare är i dagsläget avsedda att köra för Svenska Kraftnät eller Trafikverket. De är planerade ingå i MTE i ett senare skede. Detta innebär av den som har det högst prioriterade uppdraget disponerar det antal förare som krävs.  Elverksoperatörer, vars uppgift är att serva och tanka större elverk, hanteras på motsvarande sätt. Bandvagnar

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap