MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap En transportresurs att nyttja vid olika kriser i samhället såsom översvämningar, brand, kraftiga snöfall mm.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap MSB har sedan 2010 tillsammans med frivilliga försvarsorganisationer, främst FAK och Bilkåren, byggt upp denna krisberedskapsresurs för transporter Syftet är att skapa en transportresurs för myndigheter, länsstyrelser och kommuner Detta åstadkoms genom att ”poola” transportresurser inom respektive regioner/län Bakgrund och syfte med MTE
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap Inledningsvis skall tio enheter byggas upp runtom i landet Dessa skall kunna verka inom en radie på mil En länsstyrelse skall ansvara för en MTE Ö ver hela landet
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap Uthållighet skall vara minst 10 dygn Inställelsetid från larm till angiven plats högst 8 timmar MTE skall organisera sin egen förplägnad, boende, drivmedel mm och ej belasta insats som är aktuell Övning av ledningen skall ske en gång om året i samråd med räddningstjänst, länsstyrelse, polis m fl. Krav p å en MTE
Ansvarig länsstyrelse bestämmer organisationen för ”sin” MTE Ansvarig länsstyrelse samordnar organisationen med angränsande länsstyrelser Ansvarig länsstyrelse anger de behov av tilläggsutbildning som krävs t ex kran, lastväxlare mm MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap L ä nsstyrelses ansvar f ö r MTE
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap Organisation Ledningsgrupp 1 Enhetschef och 3 Ställföreträdare/ Operativ chef Bandvagnsförare, 25 st Bandvagnsförare/mekaniker, 2 st Bandvagnsförare/Bandtraktor- förare/Lastmaskin/Truck, 2 st Lastbilsförare, 20 st Bussförare, 7 st Elverksskötare, 14 st Ev Mekaniker/MC ord, MC/ Terränghjuling/Snöskoter, 2 st Ev MC-ord/Terränghjuling/ Snöskoter, 20 st Detta är en generell organisation av en MTE- pool. Förändringar görs utifrån respektive länsstyrelses behov.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap Personalen rekryteras av FAK och Bilkåren Personalen introduktions- samt grund- och repetitionsutbildas av FAK och Bilkåren Utbildningskostnader betalas av MSB Avtal om deltagande i MTE skrivs med respektive länsstyrelse Innan utbildning påbörjas skall ordinarie arbetsgivare ge sitt godkännande MTE personal
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap Tillhöra FAK eller Bilkåren Ha en livssituation som gör det möjligt att ställa upp med kort varsel Ha en fysik och mental uthållighet som krävs vid övning och insats Inneha körkortsbehörighet för de fordon som är aktuella Genomgå grund- och specialutbildning såsom ADR (farligt gods), kran och lastväxlare mm, efter behov Krav p å MTE personal
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap Vid insats skrivs avtal med den avnämare som utnyttjar resurserna. Avnämaren svarar för den ersättning som utgår. Normalt avtal för deltids- brandman. Avtalet säkerställer att avnämaren ikläder sig arbetsgivaransvar, arbetsmiljöansvar samt rehabiliteringsansvar. Villkor vid insats
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap Bandvagnsförare är i dagsläget avsedda att köra för Svenska Kraftnät eller Trafikverket. De är planerade ingå i MTE i ett senare skede. Detta innebär av den som har det högst prioriterade uppdraget disponerar det antal förare som krävs. Elverksoperatörer, vars uppgift är att serva och tanka större elverk, hanteras på motsvarande sätt. Bandvagnar
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap