Rapport över sociala webben. Johan Kjellsson Högskolan Kristianstad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Advertisements

Bildtolkningar Hälsa.
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Sidas attitydmätning om utveckling och bistånd 2008 Magnus Liljeström Vokativ Ab.
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Att söka och förvalta kunskap
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Handel – ord och begrepp
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Etik- Modet att välja!.
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Modul 5 Att söka arbete.
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Anställningsintervjun
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
principer som beskriver
5 principer som beskriver kommunikation på den sociala webben.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Rapport över sociala webben
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
REKO-fjärrvärme. INFORMATIONSMÖTE FJÄRRVÄRME DAGORDNING:  REKO  Presentation bolaget  Ekonomi, taxeförslag 2016  Aktuella frågor Informationsmötet.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi OSS? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja denna presentation.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Klimatfrågan – en undersökning bland börsföretag Världsnaturfonden Christer Boije P
Rejås 1 (17) – Fri programvara är enkelt Datakonsult Marcus Rejås OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi.
Varför är bra hemsidor viktiga för företag?. En hemsida är en av de mest kraftfulla marknadsföringsverktyg ett företag kan ha. Inget annat marknadsföringsverktyg.
Beredskap på kvällar och helger
Best Practice i sociala medier
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
User Forum 2016.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
För mer information, kontakta:
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Novellanalys.
Marknad, målgrupp och mål
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Aktieinvest En nätmäklare som har funnits i över 50 år.
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Effektkarta för extern webbplats
Utfall/resultat och produkter så här långt
Välkommen till KPLN och Lekplatsgrossisten
Förbättra klubbkvalitet
Export och import.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Den här presentationen innehåller:
Vårstädning med Fabrikam
Presentationens avskrift:

Rapport över sociala webben. Johan Kjellsson Högskolan Kristianstad

Transparens ” Transparens är ett krav, åtminstone om du gör anspråk på att driva en respekterad verksamhet.” - Anna Frankzen Starrin, 2011 Transparens innebär att vara öppen och ärlig med sin avsikter och intentioner. Brian Solis menar att transparens och äkthet är minimikrav i alla former av utbyte, både online och i den riktiga världen. Däremot är transparens irrelevant utan syfte eller förmåga att förmedla empati (Solis 2011, s ). Exempel på transparens är bland annat när Whole Foods, en matvarukedja som säljer naturliga livsmedel, upptäckte att mycket av det man sålde inte levde upp till deras varumärke. Även klädtillverkaren Patagonia som tillverkar kläder i bland annat återvunna material är ett bra exempel. För att göra kläderna vattenskyddade användes ett material som visade sig vara giftigt. Företaget var helt öppna med detta, erkände sitt misstag och ökade på så sätt sin trovärdighet. Videokälla YouTube, Brent, W., Shandwick, W., Cramer, A. och O’Rourke, D. (2013)YouTube

Autencitet Autencitet handlar om engagemang och att vara äkta. Att skapa ett varumärke med starkt förtroende är viktigt för de allra flesta och genom att visa med både ord och handling att man är autentiska bidrar man till att bygga ett starkt varumärke. Detta är dock inget man bara får utan man måste jobba med sitt varumärke för att på sikt förtjäna autencitet. Autencitet i sig är äkta men om din personlighet och kommunikationsförmåga inte ansluter människor till företagets/varumärkets personlighet kan den istället få motsatt effekt (solis 2011, s ). Ett bra exempel på ett företag som långsiktigt byggt upp ett starkt varumärke är mobiloperatören Tre. De vågade utmana de svenska mobiloperatörerna med nya funktioner som videosamtal, mobilt bredband, och fastprisabonnemang. De har under åren fått en hel del kritik men har tagit åt sig av den och förfinat sitt varumärke med bättre kundtjänst och smartare produkter. Bildkälla: (Hämtad kl. 12:35)

Crowdsourcing Communities som främjar den mänskliga förmågan att filtrera (eller manipulera) information online. Det tillåter människor att komma samman via gemensamma intressen (Solis 2011, s ). Istället för att låta anställda utföra ett visst jobb vänder man sig till massorna för att skapa innehåll, lösa problem eller bidra till utvecklingen av en produkt eller tjänst. Det kanske mest kända exemplet på crowdsourcing är wikipedia (Solis 2011, s. 301). Jeff Howe, journalist och författare ger sin bild av crowdsourcing. Videokälla: Youtube, Howe, Jeff. (2008)Youtube Ett bra exempel på crowdsourcing är tjänsten mapillary där användare via utvecklarens app tar bilder i gatumiljö som laddas upp till mapillary. Sedan kombineras dessa bilder med andra bilder från samma plats för att bilda en sömlös bild över den aktuella platsen. Man kan sedan via appen se hur det ser ut på olika platser. Bra för den som reser eller bara för den nyfilkne. Bildkälla: Skärmdump från Mapillary (Hämtad kl. 11:20)Mapillary

Personalisering Ett sätt att förmänskliga och personalisera sitt företag eller varumärke (Solis 2011, s.11). Om du tänker dig att ditt varumärke är en person, hur skulle den personen se ut, prata och bete sig? Med hjälp av dessa frågor kan du göra ditt företag mer levande (Solis 2011, s.13). Att förmänskliga sitt varumärke kan minska spänningar mellan kund och företag (Solis 2011, s. 131). Man ser över företaget utifrån ett antal egenskaper och baserat på dessa kan man antingen skapa en persona eller låta en person från företaget vara dess ansikte utåt (Solis 2011, s.106). Ett bra exempel på personifiering är apoteket. I sina reklamfilmer använder de en person föreställandes apotekare som pratar om deras produkter och de val som gjorts för att konsumenterna ska kunna göra trygga köp. Deras sätt att personalisera sig inger förtroende för varumärket och dess produkter. Jag anser dessutom att detta är ett bra exempel på autencitet, då företaget månar om att sälja bra produkter utan hälsofarligt innehåll. Videokälla: Youtube, Apoteket AB. (2015)Youtube

Dialog Konversationer inträffar med eller utan dig. Att föra en dialog med sina kunder är inte bara ett tecken på god service utan är också nödvändigt för att skapa goda kundrelationer och inge förtroende för varumärket. Att ta reda på vilka sina kunder är, var det träffas och delar information är det bästa sättet att träffa dessa människor. Det handlar om att prata med istället för om människor, och diskussioner inom sociala medier kommer bara eskalera utan inblandning från personer bakom varumärket (Solis 2011, s.5-6). Genom att möta människor där de är kan man hjälpa dem med eventuella problem, men man får också möjligheten att bemöta och besvara eventuell kritik som kan finnas. Här är ett exempel på dialog, som även visar hur viktigt det är för företag att synas på platser där människor möts. En av de viktigaste platserna att synas på idag är tveklöst facebook. Här har mobiljätten Tele2 lyckats bra med att nå ut till människor, både befintliga kunder men även tänkbara kunder. Att synas på det här sättet är många gånger mycket positivt för att stärka varumärket och snabbt kunna ge support. Att sitta i långa telefonköer är det ingen som vill göra idag. Bildkälla: Skärmdump från Facebook, Tele2 Sverige (2016)Facebook

Referenser Apoteket AB. (2015) Apoteket rensar hyllorna från cykliska silikoner. (Hämtad ) Brent, W., Shandwick, W., Cramer, A. och O’Rourke, D. (2013) Honest, open, company transparency. (Hämtad ) Frankzen, S. A. (2011) Transparens – trend ur ett företagsperspektiv. (Hämtad ). Howe, Jeff. (2008) Crowdsourcing. (Hämtad ) Mapillary (2016). Street level photos. (Hämtad ) Solis, Brian. (2011) Engage! The complete guide for brands and businesses to build, cultivate and measure success in the new web. Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons inc. Tele2 Sverige (2016) Företagssida på facebook. (Hämtad ) Tre (2016). Hur blev vi tre?. (Hämtad )