Rapport över sociala webben. Johan Kjellsson Högskolan Kristianstad
Transparens ” Transparens är ett krav, åtminstone om du gör anspråk på att driva en respekterad verksamhet.” - Anna Frankzen Starrin, 2011 Transparens innebär att vara öppen och ärlig med sin avsikter och intentioner. Brian Solis menar att transparens och äkthet är minimikrav i alla former av utbyte, både online och i den riktiga världen. Däremot är transparens irrelevant utan syfte eller förmåga att förmedla empati (Solis 2011, s ). Exempel på transparens är bland annat när Whole Foods, en matvarukedja som säljer naturliga livsmedel, upptäckte att mycket av det man sålde inte levde upp till deras varumärke. Även klädtillverkaren Patagonia som tillverkar kläder i bland annat återvunna material är ett bra exempel. För att göra kläderna vattenskyddade användes ett material som visade sig vara giftigt. Företaget var helt öppna med detta, erkände sitt misstag och ökade på så sätt sin trovärdighet. Videokälla YouTube, Brent, W., Shandwick, W., Cramer, A. och O’Rourke, D. (2013)YouTube
Autencitet Autencitet handlar om engagemang och att vara äkta. Att skapa ett varumärke med starkt förtroende är viktigt för de allra flesta och genom att visa med både ord och handling att man är autentiska bidrar man till att bygga ett starkt varumärke. Detta är dock inget man bara får utan man måste jobba med sitt varumärke för att på sikt förtjäna autencitet. Autencitet i sig är äkta men om din personlighet och kommunikationsförmåga inte ansluter människor till företagets/varumärkets personlighet kan den istället få motsatt effekt (solis 2011, s ). Ett bra exempel på ett företag som långsiktigt byggt upp ett starkt varumärke är mobiloperatören Tre. De vågade utmana de svenska mobiloperatörerna med nya funktioner som videosamtal, mobilt bredband, och fastprisabonnemang. De har under åren fått en hel del kritik men har tagit åt sig av den och förfinat sitt varumärke med bättre kundtjänst och smartare produkter. Bildkälla: (Hämtad kl. 12:35)
Crowdsourcing Communities som främjar den mänskliga förmågan att filtrera (eller manipulera) information online. Det tillåter människor att komma samman via gemensamma intressen (Solis 2011, s ). Istället för att låta anställda utföra ett visst jobb vänder man sig till massorna för att skapa innehåll, lösa problem eller bidra till utvecklingen av en produkt eller tjänst. Det kanske mest kända exemplet på crowdsourcing är wikipedia (Solis 2011, s. 301). Jeff Howe, journalist och författare ger sin bild av crowdsourcing. Videokälla: Youtube, Howe, Jeff. (2008)Youtube Ett bra exempel på crowdsourcing är tjänsten mapillary där användare via utvecklarens app tar bilder i gatumiljö som laddas upp till mapillary. Sedan kombineras dessa bilder med andra bilder från samma plats för att bilda en sömlös bild över den aktuella platsen. Man kan sedan via appen se hur det ser ut på olika platser. Bra för den som reser eller bara för den nyfilkne. Bildkälla: Skärmdump från Mapillary (Hämtad kl. 11:20)Mapillary
Personalisering Ett sätt att förmänskliga och personalisera sitt företag eller varumärke (Solis 2011, s.11). Om du tänker dig att ditt varumärke är en person, hur skulle den personen se ut, prata och bete sig? Med hjälp av dessa frågor kan du göra ditt företag mer levande (Solis 2011, s.13). Att förmänskliga sitt varumärke kan minska spänningar mellan kund och företag (Solis 2011, s. 131). Man ser över företaget utifrån ett antal egenskaper och baserat på dessa kan man antingen skapa en persona eller låta en person från företaget vara dess ansikte utåt (Solis 2011, s.106). Ett bra exempel på personifiering är apoteket. I sina reklamfilmer använder de en person föreställandes apotekare som pratar om deras produkter och de val som gjorts för att konsumenterna ska kunna göra trygga köp. Deras sätt att personalisera sig inger förtroende för varumärket och dess produkter. Jag anser dessutom att detta är ett bra exempel på autencitet, då företaget månar om att sälja bra produkter utan hälsofarligt innehåll. Videokälla: Youtube, Apoteket AB. (2015)Youtube
Dialog Konversationer inträffar med eller utan dig. Att föra en dialog med sina kunder är inte bara ett tecken på god service utan är också nödvändigt för att skapa goda kundrelationer och inge förtroende för varumärket. Att ta reda på vilka sina kunder är, var det träffas och delar information är det bästa sättet att träffa dessa människor. Det handlar om att prata med istället för om människor, och diskussioner inom sociala medier kommer bara eskalera utan inblandning från personer bakom varumärket (Solis 2011, s.5-6). Genom att möta människor där de är kan man hjälpa dem med eventuella problem, men man får också möjligheten att bemöta och besvara eventuell kritik som kan finnas. Här är ett exempel på dialog, som även visar hur viktigt det är för företag att synas på platser där människor möts. En av de viktigaste platserna att synas på idag är tveklöst facebook. Här har mobiljätten Tele2 lyckats bra med att nå ut till människor, både befintliga kunder men även tänkbara kunder. Att synas på det här sättet är många gånger mycket positivt för att stärka varumärket och snabbt kunna ge support. Att sitta i långa telefonköer är det ingen som vill göra idag. Bildkälla: Skärmdump från Facebook, Tele2 Sverige (2016)Facebook
Referenser Apoteket AB. (2015) Apoteket rensar hyllorna från cykliska silikoner. (Hämtad ) Brent, W., Shandwick, W., Cramer, A. och O’Rourke, D. (2013) Honest, open, company transparency. (Hämtad ) Frankzen, S. A. (2011) Transparens – trend ur ett företagsperspektiv. (Hämtad ). Howe, Jeff. (2008) Crowdsourcing. (Hämtad ) Mapillary (2016). Street level photos. (Hämtad ) Solis, Brian. (2011) Engage! The complete guide for brands and businesses to build, cultivate and measure success in the new web. Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons inc. Tele2 Sverige (2016) Företagssida på facebook. (Hämtad ) Tre (2016). Hur blev vi tre?. (Hämtad )