Kulturpolitik ”Offentliga åtgärder inriktade på att påverka olika delar av den andliga odlingen i riket.”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Advertisements

Kultur - ett ansvar för alla?
Kultur för alla – gäller det mig
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL KULTURUTREDNINGEN SOU 2009:16 ”För att vitalisera kulturpolitiken … behöver samspelet mellan,
Kulturstrategi Konstområdesdialog: Scenkonst… på institution! På tio minuter! Malmö, 2 sep 2013.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Öppet Hus Regionförbundet södra Småland 27 januari 2011 Ny samverkansmodell för kulturpolitiken Följ och delta i arbetet på
Folkbibliotek som kulturhus
Nyheter i kulturpolitiken efter beslut om kulturpropositionen ”Tid för Kultur” 2009/10:3  Nya nationella kulturpolitiska mål  Ny analysmyndighet.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Janlert U. Folkhälsovetenskapligt lexikon
Vad innebär ett barnperspektiv
Kulturella och kreativa näringar i Halland - nuläge och framtid
Region Värmland.
Kultursamverkan i Jämtlands län Statens mål - syftet med stöd till kulturen Kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten.
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
Kulturpolitik Västra Götaland
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
DIVISION Kultur och utbildning FRAMTIDSKONFERENS Norrbottens Musik- och Kulturskolor SKL
Kultursamverkan i Skåne
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
Välfärd och Ideologier
Regionalt utvecklingsprogram
En ny modell för samverkan mellan stat, region och kommuner.
Bevara, använda och utveckla Mats Riddersporre
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Välkommen till temagrupp Skapa och utveckla kulturella mötesplatser! Det här vill vi utveckla tillsammans! 2 maj 2012 Första året.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Att svara på remiss - en kort lathund
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Konstens Open Space 17 februari 2011 Ett strategiskt samtal om konstområdet i Kronobergs län En del av arbetet med Kulturplan Kronoberg
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Kulturens Open Space – Vilken position ska kulturen ha i länet om tre år? Hur når vi dit genom samverkan? 19 maj 2011, Tylösandsveckan.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Den nationella kulturpolitiken - samspel mellan stat, regioner och kommuner Calle Nathanson.
Globalisering.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Vidgat deltagande Varför vidga deltagandet? En förändrad värld Legitimitet Finansiering.
Politisk Geografi.
KOMMITTÉN Eva Swartz Grimaldi, ordförande vd, Natur och Kultur Jonas Anderson, ledamot vd, Stiftelsen framtidens kultur Birgitta Englin, ledamot vd,
Kulturpolitiskt förändringsarbete i 1990-talets Göteborg: Erfarenheter från ett avhandlingsprojekt Jenny Johannisson, Fil.dr Centrum för kulturpolitisk.
Massmedia.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Hur skapas och mäts kvalitet i folkbildningen? Cecilia Bjursell, föreståndare, Encell, Högskolan i Jönköping Lena Lindgren, docent, Förvaltningshögskolan,
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
. Presentation vid medlemsmöte februari IKS styrelse Birgitta Sundberger Ordförande Isa Österberg Kassör Thomas Ahlin Sekreterare Agne.
Konstnärsnämnden Skövde 8 mars och Göteborg 9 mars 2016.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Föreställningar/konserter 684 st ca publik Utbud utanför Östersund 61% (Mål >50%) Utbud barn och unga 65% (Mål >50%) Programaktiviteter* st.
Anders Frenander  Professor i Biblioteks- och informationsvetenskap  Centrum för Kulturpolitisk Forskning  Högskolan i Borås.
Vad gör Kulturrådet inom läsfrämjande och vad har det här med biblioteken att göra?
Regional kulturpolitik nu och i framtiden
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Risk- och sårbarhetsanalyser
Miljömålen består av tre slags mål
Kultursamverkansmodellen Skåne
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
Miljömålen består av tre slags mål
KPR
Presentationens avskrift:

Kulturpolitik ”Offentliga åtgärder inriktade på att påverka olika delar av den andliga odlingen i riket.”

Kulturpolitik Statlig kulturpolitik: den politik som kulturministern, eller Kulturdepartementet ansvarar för. Områden som diskuteras i riksdagens kulturutskott eller de som ingår i statsbudgetens utgiftsområde ”kultur, [medier, fritid och trossamfund]”

Kulturpolitik (gränsfall) Idrottsfrågor (under Kulturdepartementet f o m 2007); en integrerad del av kulturpolitiken? TV/radio: beröringspunkter med kulturen; kulturyttring? Folkbildningen? (sorterar under Utbildningsdepartementet men i statsbudgeten räknas till kulturområdet)

Kulturpolitik: centrum och periferi

Historisk bakgrund “Förhistorien” (-1945) “En spirande debatt” (1945–1958) ”Diskursens höjdpunkt” (1959–1974) “Sviktande intresse” (1975–1996)

Modeller Underlättarmodellen (the Facilitator, ex USA) Mecenatmodellen (the Patron, ex UK, Arts Council, [”armlängds avstånd”], Sverige) Arkitektmodellen (the Architect, ex Fr, direkt stöd) Ingenjörsmodellen (the Engineer, ex tidigare kommuniststaterna i Östeuropa, Nazi Tyskland)

Armlängdsmodellen Kulturpolitiken: ett politikområde som i stort sett aldrig behandlar kulturformernas innehåll. Frågorna delegeras till fältet.

Kulturpolitik: en del av välfärdspolitiken (1970t) ”Kulturpolitiken (…) får ses som ett av flera instrument för att skapa ett samhälle som präglas av jämlikhet och som ger människor möjligheter till ett rikare liv” (prop. 1974:28, s. 293).

1974 definition Kulturpolitik avser ”åtgärder inom ordets, scenens, bildens och tonens områden samt i fråga om medier för kommunikation såsom radio och television.” Därutöver nämns insatser för folkbildning och organisationsliv samt kulturarv (prop. 1974:28, s. 287).

Instrument eller autonom sfär? Den antropologiska och estetiska definitionen Under och 1980-talen: ytterligare två aspekter: Det sociologiska synsättet har frihet som mål. Det instrumentella, eller marknadsorienterade synsättet (Johanisson) ser kulturen som ett medel för att uppnå ekonomisk tillväxt Men se Bourdieus beskrivning av konstens fält som en autonom sfär i samhället vars autonomi innebär egna normer för att definiera delaktighet och intern status

Aktörer Statens kulturråd: sammanhållande statlig myndighet med ansvar för hela kulturfältet utom arkiv, kulturminnesvård och film (1970t-) Regionen Länsstyrelserna Flera av målen förutsätter ett engagemang från folkrörelsernas sida: ”samhället har ingen anledning att driva en verksamhet som lika bra eller bättre sköts av en idéburen rörelse” (prop. 1974:28, s. 299).

Praktisk kulturpolitik Tre element: mål anvisning av resurser och andra medel för att uppnå målen uppföljning och utvärdering av måluppfyllelsen och av effekterna av gjorda insatser. De mål som formulerades i 1974 års kulturpolitik var i hög grad ideologiska, med tydlig fördelningspolitisk inriktning Producenterna kom att bestämma innehållet i kulturverksamheten.

Mål (forts.) Yttrandefrihet: kulturpolitiken bör främja en vidgad yttrandefrihet En fråga om konstnärlig autonomi?

Mål (1990t) I de nationella kulturpolitiska mål, som riksdagen antog 1996: ”alla” ska få ”möjlighet till delaktighet i kulturlivet och till kulturupplevelser samt till eget skapande” (Rskr. 1996/97:129).

Internationella kopplingar Utvecklingen inom EU – ”regionernas Europa”: staten på regional nivå, dvs. länsstyrelsen, i princip enbart har en kontrollerande och granskande funktion; Det regionala självstyret tar ansvar för planering och utveckling. (Sverige och EU)

Kulturpolitik: nya aktörer (2000t-) Det civila samhället Näringslivet Partnerskap med kommunen

Kulturpolitik (1995-) - konstpolitik (teater och cirkus, dans, musik och fonogram, film och video, bild och form, litteratur och tidskrifter, folkbibliotek) - mediepolitik (press, radio, television, nya elektroniska medier) - kulturarvspolitik (arkiv, museer och utställningar, kulturmiljövård) - folkbildningspolitik (studieförbund, folkhögskolor, kulturellt föreningsväsende). Därutöver räknas högre utbildningar på kulturområdet och konstnärspolitik (konstnärsstöd, konstnärlig utbildning, arbetsmarknadsinsatser ) (Trossamfund och Svenska kyrkan, idrottspolitiska frågor, kulturarv)

Upplevelseindustri Enligt Stiftelsen för kunskap och kompetens (KK-stiftelsen), som lanserat begreppet, är upplevelseindustri en verksamhet som ”omfattar människor och företag med ett kreativt förhållningssätt som har till huvuduppgift att skapa och/eller leverera upplevelser i någon form”

Cultural Planning - kartläggning av kulturella resurser i bred bemärkelse där såväl kvalitativa som kvantitativa metoder används. - sökandet efter att finna det unika som sedan kan utvecklas och ge ökad dynamik.

Utveckling (?) hur förhåller sig konsten som fri och obunden samhällsprocess till de mer målinriktade ekonomiska aktiviteter som ryms i begreppen creative and cultural industries? Autonomi eller instrument

Kulturpolitik och demokrati Armlängdsprincipen igen Kulturpolitiken okontroversiell i demokratier? Konsensus om samhällets kulturella grundvärden