Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hem- och konsumentkunskap på grundsärskolan
Advertisements

HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Hem- och konsumentkunskap Vt 16 1.Kostproblematik. 2.Planering en tid framöver 3.Z:\allergibra mat klar.pptZ:\allergibra mat klar.ppt.
Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Betyg och bedömning IDH
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför?
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Etik- planering.
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
LPP – HLR HLR och säkerhet
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Skolwebb för vårdnadshavare
Aktivitetspyramiden:
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Lärares planeringsarbete!
Skolwebb för vårdnadshavare
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
till en träff med fokus på hur WELIB kan användas för
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gymnasiearbete 100 p.
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson

Pedagogisk planering, en översikt: Förankring i kursplanens syfte (långsiktiga mål) Konkretisering av kursplanens syfte och långsiktiga mål för eleven Undervisningens innehåll (kursplanens centrala innehåll) Undervisningens utformning och arbetsmetoder (läroplanens del 1 och del 2) Bedömning (kursplanens kunskapskrav samt läroplanens riktlinjer) Dokumentation

Exempel på en pedagogisk planering Hållbara mellanmål Utgångspunkter Undervisningen ska ta sin utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper samt i läroplanens övergripande mål och kursplanen i ämnet.

4 Kursplanens syfte planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang, hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.

Kursplanens syfte, till exempel: ”I en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kunnande som rör mat och måltider” ”Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser” ”Genom undervisning i ämnet hem- och konsumentkunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang”

Diskussion med elever för att ta reda på elevernas förkunskaper och vad de vill lära sig inom ramen för arbetsområdet Hur man lagar mellanmål om man ska träna Hur ofta man ska äta mellanmål Om det är nyttigt med t ex Risifrutti eller pirog till mellanmål Om det spelar någon roll om det är ekologiskt Blir det billigare att laga egna mellanmål än att köpa färdigt?

Centralt innehåll Mat, måltider och hälsa Konsumtion och ekonomi Miljö och livsstil HEM – hälsa, miljö, ekonomi 7

Kursplanens centrala innehåll, exempelvis: ”Bakning och matlagning och olika metoder för detta” ”Måltidens betydelse för gemenskap” ”Ungas ekonomi, sparande och konsumtion” ”Jämförelser av några vanliga varor, t ex utifrån jämförpris” ”Några olika miljömärkningar av produkter och deras betydelser” ”Val och användning av varor och tjänster som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa” ”Olika verktyg som stöd för planering av varierade och balanserade måltider samt hur måltider kan fördelas över en dag”

Konkretisering av målen i syftet. Vilka kunskaper och förmågor ska eleverna ges möjlighet att utveckla under arbetsområdet, till exempel: I arbetsområdet Hållbara mellanmål ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: - planera och laga mellanmål för olika situationer och sammanhang - värdera val och handlingar i hemmet och som konsument utifrån perspektivet hållbar utveckling och - kunna lösa praktiska situationer i samband med att göra hållbara mellanmål

Hur ska undervisningen genomföras? Med vilka arbetsformer? - Läroplanens andra del, 2.2 Kunskaper, till exempel: ”Läraren ska ta hänsyn till varje enskild individs behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande” ”Läraren ska ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel” ”Läraren ska stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan” SAMT med stöd från diskussionerna med eleverna i inledningsskedet. Till exempel: Planera och tillaga måltider, studiebesök, diskussions- och värderingsövningar med mera.

Bedömning utifrån läroplan och kursplanens kunskapskrav. Exempel från läroplanens första del, 2.7 Bedömning och betyg: ”Skolans mål är att varje elev utvecklar ett allt större ansvar för sina studier” Exempel från kursplanens kunskapskrav, betyget E i hem- och konsumentkunskap, år 6: ”Eleven kan tillaga enkla måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden”, ”Eleven kan föra enkla resonemang om varierade och balanserade måltider” och så vidare.

Dokumentation - Hur ska elevernas lärande och utveckling dokumenteras? → Del i underlag som ligger till grund för skriftliga omdömen.

Pedagogisk planering som del av helhet – IUP-processen Pedagogisk planering → Skriftliga omdömen (i varje ämne, elevers kunskaper i relation till nationella mål och pedagogisk planering) → Utvecklingssamtal (elev, vårdnadshavare och lärare i trepartssamtal om hur elevens utveckling förhåller sig till läroplanens och kursplanens mål) → Individuell utvecklingsplan (samlat dokument med alla skriftliga omdömen, en framåtsyftande planering och beskrivning av hur elevens fortsatta utveckling ska stimuleras och stödjas).