Hantering av överklaganden i antagningsärenden Kajsa Beckman, Antagningsgruppen KTH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Nya miljöprövningsdelegationer
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Bättre fälla än fria? •Villkor kan vara objektiva (mätbara) eller subjektiva (förutsätta bedömning) •Kontrollanten väljer inte vad som ska kontrolleras,
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
Öppet hus Tillgodoräknande Studentcentrum.
Presentation för FOV-nätverket
FÖRARINFORMATION Södermanland-Västmanlands Bilsportförbund 1/21 VÄLKOMMEN !
Utredningen om rätt information i vård och omsorg Rätt information i vård och omsorg Patrik Sundström, huvudsekreterare.
Informationsöverföring mellan kommun och landsting - en tryggare väg för Linnea.
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
Högskoleverket arbetar för studenternas rättssäkerhet Kårdagen den 7 oktober 2010.
Tillgodoräknande Administration Studentcentrum Upplägg Hittills under 2014 Ärendegång Ansökan om tillgodoräknande Scenarier Övrig information Diskussion.
RÄTTSSÄKERHET JURIDISKT
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
NyA-webben MASTERHT15.
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET Stockholm, torsdag 24 januari 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
LAGSTIFTNINGS- PROCESSEN
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
VESSA VESSA Vårt Eget SystemStöd för Ansökningar Varför? Myndighetsbeslut (regleras i bl.a. HF & Myndighetsförordningen) HSV:s granskningar Statistik.
Riktlinjer för överflyttning av sociala ärenden mellan stadsdelarna
Synpunkter, klagomål och beröm
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM
Högskolans regler i praktiken – erfarenheter från tillsynsbesöken 1998–2012, rapport 2014:16 Caroline Cruz, projektledare.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Seminarium om tillgodoräknande
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
INFORMATIONSDAG R ESULTATLEVERANSEN Anette Eriksson och Gunnar Råhlén Karolinska Institutet 4 juni 2015.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 19 oktober 2016 Botkyrka Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
Workshop 2: Skapa egna e-tjänster och skicka ärenden till era patienter.
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Föräldraenkät 2017 Förskola
Region Skåne Förvaltningsgrupp för Digital Diktering
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Oredlighet i forskning; Reflektioner från KI Ett medicinskt universitet Karin Dahlman-Wright Arbetsgivardagen 6 December,
JO-kritik oktober 2015 Avsåg högskolans handläggning år 2013
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Internationell skola Ansökan om fristående skolor
Dataskyddsförordningen
Anmälan VFF:s disciplingrupp.
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Kontaktcenter Stockholm Brukarundersökning 2009
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Caroline Cruz, projektledare
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Nyheter & Förbättringar LIS2011
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Validering av grundläggande behörighet, grundnivå
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Aktuella beslut från Överklagandenämnden för högskolan
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Hämtning av rapportresultat och exporter vid time-out
Presentationens avskrift:

Hantering av överklaganden i antagningsärenden Kajsa Beckman, Antagningsgruppen KTH

Bakgrund Kritik från UKÄ 2013 o Bl.a. handläggningstid i studentärenden Behov av att ändra processen Rutin om överklagande beredd av Juridiska avdelningen och beslutad av Rektor

Ny rutin Överklaganden fångas upp i SQL-fråga Bedömning om antagningsbeslutet är uppenbart oriktig Omprövning av beslut om lätt och snabbt kan konstatera att beslutet är oriktigt Vid omprövning skickas inget till ÖnH Prövning om överklagandet kommit in i rätt tid Inkommit inom tre veckor från den dag sökande fick del av beslutet Om detta ej kan fastställas – utgår från att det inkommit i tid

Överklagandet överlämnas till ÖnH tillsammans med de handlingar de efterfrågar o Skickas inom en vecka o Även beslut som bedöms vara icke-överklagningsbara lämnas över o Missnöjesyttringar över antagningsbeslut ska ofta hanteras på samma sätt

Överlämnande av handlingar till ÖnH Överlämning sker digitalt direkt från diariet (W3D3) Om KTH har något att tillföra meddelas att vi kommer yttra oss innan ett visst datum Annars överlämnas handlingar utan yttrande

Hantering av överklaganden i antagningsärenden Exemplet SLU Fredrik Pettersson

Kort bakgrund Den gamla rutinen var krånglig, tidskrävande och gjorde oss som litet lärosäte sårbara om den/de som kunde rutinen hade semester eller borta av annat skäl. Den gamla rutinen saknade också delar som vi upplevde som nödvändiga, t ex om beslut om obehörighet fattats efter att vi villkorat. Trots problemen, och även om vi visste att vi på sikt kunde spara tid, så fanns aldrig tiden att förändra. Att kopiera någon annans redan utförda arbete och göra lokala anpassningar sparade oss mycket tid, framför allt att allt bakomliggande arbete och kontroll kring de juridiska frågorna

Rutin vid inkommen överklagan Vi följer i princip KTH’s rutin, förutom att vi inte har ett helt elektroniskt ärendehanteringssystem. –Även om vi inte har ett elektroniskt ärendehanteringssystem så har vi i samarbete med registrator utarbetat en rutin som innebär att endast det färdiga ärendet behöver skickas fysiskt, resten av kommunikationen sker via e-post.

Resultat Vi har en effektivare hantering Vi har en mindre sårbar hantering Vi har ett klarare och tydligare regelverk att hålla oss till som fungerar i alla situationer

Frågor? Kontakt Kajsa Beckman, Fredrik Pettersson,