Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Advertisements

Mount Everest 8 850m 2003.
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
 Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) gör det möjligt för alla att utvecklas och lyckas. På sin nivå, utifrån sina förutsättningar.  För att nå.
 MålvakterBackarForward  JohannaLozzanMatilda O Kapten  EllinorOliviaFanny B  ElinMiaJulia  Elin LAnnaEmma  ArvenHanna  MarieElin  Ebba TJozzan.
Flickor F98 Lindås Waves och Pixbo IBK –
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn och ungdomars utveckling
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Svenska som andraspråk 1
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Påverkansanalys Påverkansanalys – instruktion och mall, Qulturum
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Leda och utveckla en förening
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
ANALYS av målvakter För att bli en framgångsrik målvakt/målvaktstränare måste man vara bra på att identifiera de problem som målvakten har. Det mest intressanta.
Att bemöta och bli bemött
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Steg för livet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Diabetesskola - med fokus på fysisk aktivitet
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ett fel på kvinnor.
Träff 5 Välkomna!.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
-från tanke till handling
Enkät i gymnasieskolan
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Hållbar utveckling måste vara
Målformulering att sätta upp mål
Målsättning och handlingsplanering för framgång
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Ta hand om dig själv.
Tips för det praktiska ledarskapet
Tipspromenad.
Enkät i gymnasieskolan
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät

Mental träning Vad har jag för mål med mina studier? Hur ska jag göra för att nå dessa mål?

Vad är mental träning? Människans inre Huvudet Sinnet Träna tanken  specifikt resultat. Skoltiden? Eget ansvar Egna beslut

Strävan efter.. Utveckling Förändring Förbättring Tvärvetenskapligt ämne Psykologi Fysiologi Filosofi Pedagogik

Fundera över.. 1. Hur ska man klara av sina studier utan att tröttna? 2. Hur kan man klara sitt jobb utan att slita ut kroppen? 3. Hur kan man hantera stress? 4. Hur ska man hantera motgångar?

En grundmodell för mental träning Kartlägga nuläget 1.Förarbete (Fakta) 2.Nulägesanalys 3.Önskeläget (Mål) 4.Planeringsarbete (Tid) 5.Genomförande (Utveckla) 6.Utvärdering 7.Nytt nuläge (Vidare)

KASAM – Känsla av sammanhang

Fixerat och rörligt tankesätt 1. Ett fixerat tankesätt Fast eller fixerad. Medfödd och kan inte ändras 2. Ett rörligt tankesätt Rörlig och växer om jag lär mig och anstränger mig.

PlaneringPlanering 1. Vad vill jag uppnå? Matteläxor 2. När ska jag göra det? Varje tisdagskväll kl Hur ska jag göra det? Hur kan jag ta kontroll över denna situation? Vad behöver jag göra för att få mer kontroll?

MisslyckandeMisslyckande Fixerat tankesätt - allvarligt, skam, dölja det. Rörligt tankesätt - jobbigt, hanterar det. Varför misslyckades jag? Vad är det som gick fel? Ett tillfälle att lära sig.

SlutsatserSlutsatser 1. Om man inte får reda på vad som gick fel, hur ska man då kunna bli bättre? 2. Livet innehåller både misslyckanden och framgångar. 3. Sättet man bemöter dem på är viktigare än att undvika dem.

AcceptansAcceptans NULÄGET, inte kul Världen Inte tycka om det! Lidande och orättvisa Erkänn att de finns där De måste hanteras Ge aldrig upp Skapa en förändring

Självkänsla och självförtroende Fundera över.. 1. Självkänsla? 2. Självförtroende? Jag kan verkligen det här! Hålla isär dem!

Vägar till en bra självkänsla 1.Fysisk träning 2.Realistisk självuppfattning (Matematik) 3.Acceptera sina framgångar 4.Gör andras uppskattning till egna åsikter 5.Utveckla förmågan 6.Reflektera över framgångar och misslyckande (inre förtjänster/andras fel) 7. Göra något meningsfullt för andra.

Affirmationer – Bekräftelse Jag känner mig trygg idag. Jag har den kunskap som krävs. Jag kommer att lyckas. Jag är älskvärd. Jag kan, jag vill, jag ska!

VisualiseringVisualisering Vad är det? Tänka i bilder Mental föreställning Syftet: 1. Hantera stress 2. Utveckla självförtroende 3. Medveten Sinnen: 1. Syn 2. Hörsel 3. Doft 4. Smak 5. Känsel

MålbilderMålbilder Inre bild som man själv skapar Och man ser sig själv när målet är nått Övning? Enkät