Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Om flerspråkiga elevers lärande och andraspråksutveckling
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Centrala innehåll och kunskapskrav
Undersökningsmetodik och statistisk dataanalys, grundnivå, 15 p VT 2008.
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
How to learn a Second Language?
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Exempel på effekter; Våld i TV – forskningsprojekt, teorier och aktioner.
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Välkomna till kursen Grupprocesser och interpersonell dynamik, 7,5 hpoäng Delkurs 1 inom magisterprogrammet Medical Management/ Ledarskap och Organisationsutveckling.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Forum för genusvetenskap
Säkerhet och Samhälle Rosersberg Säkerhet och samhälle: Målsättning Rosersberg Vt 2007 Föreläsning Leif Svanström.
Motivation is the direction and intensity of effort
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Krav på vetenskaplig tolkning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Cristian Abrahamsson. Lärares berättelser om engagerande NO-undervisning En Delphistudie om lärares syn på faktorer som skapar engagemang i klassrummet.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Omvårdnadsvetenskaplig forskning och forskningsprocessen LOUISE OLSSON & ANN-SOFIE ERIKSSON.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
”Danish emergency nurses’ attitudes towards self-harm – a cross-sectional study”
Examensarbete 2017.
Något att tänka på när man söker pengar
Fördjupning och examination av VFU
Svenska som andraspråk 3
Kvalitetskriterier och forskningsetik
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Språkinlärning, HT2017 Lärare: Lotta Plejert
Sociologi Introduktion.
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
En kort introduktion Göran Brante
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Funktionshinder och rehabilitering
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Geografi / samhällskunskap
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:

Kursen handlar om Teorier och modeller för andraspråksutveckling Psykologiska, sociala och kulturella faktorer av betydelse för andraspråksutveckling Tidigare och aktuell forskning inom området

Översikt 1.Introduktion (23/8) 2.Språk (30/8) 3.Modeller för språkinlärning (6/9) 4.Grupparbetstillfälle (13/9) 5.Redovisningstillfälle (20/9) 6.Samtal och språkinlärning 1 (27/9) 7.Samtal och språkinlärning 2 (4/10) 8.Kunskapsuppsummering (11/10) + utdelning av hemtentamen 9.Inlämning av hemtentamen (deadline 31/10 kl.24.00)

Kurslitteratur Abrahamsson, N. (2009) Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur Firth, A. & Wagner, J. (1997, 2007). On discourse, communication and (some) fundamental concepts in SLA research. The Modern Language Journal, 81: Hyltenstam, K & Lindberg, I. (2013) Svenska som andraspråk; I forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur Kasper, G. (1997). ”A” stands for acquisition: A response to Firth and Wagner. The Modern Language Journal, 81: Vetenskapsrådet 2012 Rapport 5:2012. Flerspråkighet – En forskningsöversikt. r2012/flersprakighetenforskningsoversikt.5. Ytterligare referenslitteratur (ej obligatorisk) tillkommer under kursens gång utifrån gruppens intressen och behov.

Hemtentamen Kursen exemineras genom en hemtentamen som delas ut vid sista undervisningstillfället 11/10. Deadline för inlämning är 31/10. Mer information om tentans upplägg och omfattning ges senare under kursen.

Olika typer av språkinlärning (Viberg 1987) svenska som första språk (+ ytterligare ett språk) svenska som andra språk svenska som främmande språk RESULTAT:

Begrepp L1 (First language – förstaspråk, infött språk) L2 (Second language – andraspråk, icke-infött språk) FL (Foreign language – främmandespråk, icke-infött språk) L3 (Third language – tredjespråk):”ett icke-infött språk som lärs eller används i en situation där personen redan har kunskaper i ett eller flera L2 vid sidan av ett eller flera L1” (Hammarberg, 2010)

Några mål med forskning kring andraspråksinlärning Beskriva inlärningsprocesser Förklara inlärningsprocesser Utveckla metoder för undervisning

Exempel på forskningsfrågor Hur lika är inlärningsprocesserna för L1 och L2? Hur är L1- och L2-inlärning likt inlärning av andra komplexa förmågor? Vilken roll spelar L1 för inlärningen av L2? Hur påverkar individuella skillnader hos inlärarna språkinlärningen? Vilken roll spelar sociala och kulturella faktorer för språkinlärningen? Vilken roll spelar grammatiska regler för språkinlärning? Hur lär man sig genom att kommunicera på andraspråket? Vilken betydelse har inlärningsstrategier? Är medveten inlärning bättre än omedveten?

Villkor för andraspråksinlärning Social kontext Ålder Attityder (av olika slag) Motivation Inlärningsmöjligheter (formell/informell) Det språkliga och icke-språkliga resultatet hos inläraren FörmågaPersonlighetFörkunskaper leder till visas i form av ansluter till andra individuella drag som tillhandahåller vilka förklarar inlärarens nyttjandegrad av samspelet mellan inläraren och situationen avgör Spolsky (1989: 28)