Marknadsföring och spel. Mål och syfte Målet är att ni skall få en övergripande bild av vad man kan åstadkomma med spel och spelande i marknadsförande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Advertisements

Vs..
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Principiell uppläggning av kampanjen, distribution av spelet •Grundversionen av spelet distribueras fysiskt i form av en DVD. Anledningen till att välja.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Intervju inför ViV-projektet.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Alla erbjuds en likvärdig service genom att dela policy och regelverk
Affärsidé - företagets vägvisare
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Varför reklam? Öka försäljningen
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Marknadskommunikation och mediaval
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring av Projekt X
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
System arbetssystem informationssystem
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Öppenhet – från vision till verklighet. E-tjänst barnomsorg Bakgrund Ett av Sambruks första projekt Volym E-tjänst Rätt i tiden Stark inlåsning Oligopolmarknad.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
De 5 buden i Ankaret -Hur vill vi kommunicera? Agera som ett lag, i alla lägen Beträd/gå av banan i trupp Avlösning mellan serier under match Blanda folk.
1 Speltrender Staffan Björk Karl-Petter Åkesson. Vår lekfulla natur.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Vision: Halmstad City ska vara en självklar destination för shopping, upplevelser & mänskliga möten
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
För mer information, kontakta:
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Reklam.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Marknad, målgrupp och mål
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Action Learning.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Seminarium Affärsidé & Budget
Reklam eller redaktionellt budskap?
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Min vardag som handläggare
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Kampanjkarta aktiviteter 13 – 19 år
Presentationens avskrift:

Marknadsföring och spel

Mål och syfte

Målet är att ni skall få en övergripande bild av vad man kan åstadkomma med spel och spelande i marknadsförande syfte. Syftet är att ni efteråt skall kunna skapa spel med marknadsförande syfte.

Vad är ett marknadsförande spel?

Kärt barn har många namn… Advergames Viral Games Promogames Tävling Alternative Reality Games Teambuildingaktivieter Workshops?

Vilka sorters spel kan det röra sig om?

Vilka spel kan inte användas i marknadsförande syfte?

Syftet styr formen Flashspel Directorspel Tävlingar Alternative Reality Games Konsollspel Brädspel Kortspel

Vem gör dom?

Datorspelsbranschen? (DICE, Avalanche, Massive) Reklambyråer? Nischade spelföretag? En handfull företag står bakom de reklamspel som görs i sverige. –Muskedunder –Raketspel Vem gör dom?

Vad finns för förväntningar?

Reklambyrå –Oftast en vag bild av vad som går att göra… –Hoppas på många klick, många deltagare etc Uppdragsgivare, kund –Oftast en vag bild av vad som går att göra –Hoppas oftast på ökad försäljning Slutanvändare –Oftast låga förväntningar på produkten (eftersom den är gratis) –Hoppas på ett kul spel

Vad finns det för belägg att det fungerar?

The advergame industry is expected to generate $312.2 million by 2009, up from $83.6 million in 2004, according to Boston research firm Yankee Group. 50% of recipients play the advergame, for an average of 25 minutes 90% of players who receive a challenge from a friend play the game and respond back with their score or statistics According to the Entertainment Software Assn., 42% of gamers say they play online games one or more hours per week Men detta innebär inte nödvändigtvis ökad försäljning

För vem?

För vem? – B2C En vanlig bild är att ungdomar är de som spelar spel. Det är fel. De flesta av oss spelar spel på något sätt. Målgruppen kan därför vara bred – eller bredare. ATL – above the line, använder massmedia för att nå masskulturen –CandystandCandystand BTL – below the line, använder ett personligt tilltal och ställer inte produkten i första rummet. –Americas ArmyAmericas Army TTL – through the line – använder metoder både ovanför och under linjen. –Energys Radiotävlingar –Flash Mobs –Lost experienceLost experience

För vem? – B2B Mycket mer sällsynt men kommer allt mer Bygger på föreställningen om att vuxna människor inte vill spel eller får spela på arbetstid Exempel –IT chefs quiz

I vilket syfte?

Öka köpmognad –I slutänden är det önskvärt att kunden köper varan/tjänsten Öka metavärde –iPod vs ZEN Nano Bygga relationer –Mellan kunder –Mellan kund och leverantör Skapa en lojal kundkrets –Lojala kunder har en tendens att rekomendera varan Bygga communities –En grogrund för kommunikation mellan kunder är att ge dem möjlighet att diskutera Avläsa data –Analys av spelandets aktivitet PR –Gör något som drar till sig andra mediers uppmärksamhet.

I vilka medier?

Web –Flash –Director –Html Event Tryckta tidningar TV Blandade medier (TTL) –Alternate reality games Fantasin och kreativieten sätter gränserna. Kanske anslagstavlan på ICA är ett lämpigt medium för ditt spel.

Hur gör man ur spelrelaterad marknadsföring?

1.Vad vill du kommunicera – formulera ditt budskap 2.Till vem vill du kommunicera det? 3.Bestäm vad du vill att målgruppen skall göra. Spel handlar om görande!

Hur gör man ur spelrelaterad marknadsföring? Go Viral! Uppmuntra målgruppen att sprida det vidare genom att: –Utmana varandra –Ge en omedelbar belöning –Inkludera humor och originalitet (tematisk först och främst) –Lojalitet till ett: lag, land eller en sport –Erbjuda applikationer eller någon form av hjälp Skapa virtuella priser –Belöningar inom ramverket Se till att priserna/belöningarna leder till någon form av aktivitet. –Banor som öppnas bara för spelare som köpt något från webbshoppen. Skapa rum för samtal –Communities Fun first message second Spelet är oftast bara en del av en större kampanj – det ersätter ingenting, det kompletterar.

Hur gör man marknadsförande spel?

Varumärkets relation till spelet Så här ser det ut idag. kultur Aktivitet System Varumärke

Varumärkets relation till spelet Såhär behöver det se ut kultur Aktivitet System Varumärke

Syftet är att marknadsföra en pistol Desert Eagle

Promogame Köp en Desert Eagle och få ett Bocciaspel på köpet

Mycket svag relation Företagets logga längst upp till höger. Spelet handlar inte ett dugg om varumärket.

Svag associationsrelation Temat är på plats. Det handlar om vapen men vi ser fortfarande inte varumärket. Vi förstår kanske att det är där men det skulle lika gärna kunna vara en annan pistol.

Svag aktivitetsrelation Nu ser man varumärket och hur det används.

Aktivetsrelation VÄLJER DU: DESERT EAGLE SMÖRKNIV GUMMISNODD Nu är det inkluderat i systemet. Spelet avkräver dig ett meningsfullt val där varumärket ingår.

Stark aktivetsrelation SKRIV IN I RUTAN VILKET VAPEN DU VÄLJER: Genom att tvinga användaren att skriva in valet istället för att passivt välja det från en lista skapar du en tydligare aktivitetsrelation.

Mycket stark aktivetsrelation Genom att hålla i en attrapp skapas en ännu starkar relation till varumärket.

Starkast aktivitetsrelation Starkast relation är naturligtvis lekar och spel som involverar produkten.

Hur gör man marknadsförande spel? Börja med aktiviteten och låt den styra designprocessen Använd ett starkt tema –Tema säljer, de flesta icke gamers går först på tema sekundärt på själva spelet. –Använd humor Integrera produkten/tjänsten i spelet i så nära anslutning till systemet som möjligt Se till att spelet skapar berättelser. Spelaren skall kunna berätta om sin upplevelse efteråt. Detta handlar om: –Prestation – score, övervunna utmaningar –Berättelse – du anar inte vad som hände mig! Se till att spelet registrerar så mycket av spelarens handlingar som möjligt. Data är en handelsvara.

Framtiden, spel och marknadsföring

Det kommer att fortsätta att bli svårare att få deltagarnas uppmärksamhet Spel kommer att fortsätta vara en viktig del av vår kultur Spel kommer att fortsätta vara en viktig aktivitetsskapare Vi har inte sett det bästa ännu! Det mesta som görs håller sig inom ramarna för det förutsägbara