Turistgeografi  Var i världen olika platser ligger  Hur man kan resa mellan olika orter  Sevärdheter på kända turistmål  Speciella förhållanden på.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Reseproduktion och försäljning
Resmål och resvägar Önskan och behov.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Konferens och evenemang
Reseproduktion och försäljning
Geografisk information
Nationell besökshantering
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Informationshantering
Turismen växer fram kapitel 2
Världens största näring
Det fortsatta arbetet Projekttiden för Scandinavian Islands är 1 juli juni 2012 Huvudområden för projektet blir: • Kompetensutveckling • Produktutveckling.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Resmål och resvägar Val av transport.
Intentia Std ver 1.0 May Intentia Support
Resor Möten utan att resa Flygbranschens utveckling Resebyråns roll Betalkort.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Turismens historia kapitel 2.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Enkel turismkunskap.
För dig som ska resa En resa är ofta en härlig upplevelse men ibland händer det att den av något skäl måste ställas in eller avbrytas.
Förslag till planering kapitel 12
Ekoturism i Thailand Nawarat Wichien. Thailand Att besöka Thailand är mycket mer än sol, bad och shopping Har mycket varierad miljö. Eko-aktiviteter omfattar.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Reseproduktion och försäljning
Ostindiefararen – Vänern Tour 2015
Rese- och besöksnäringen
Resor och reseförmedlare
Val av transport till resmålet.
Där hittar man all info som man behöver till resan.
FRANKRIKE! Frankrike ligger i västra Europa och är (544000) kvadratkilometer stort och Frankrikes huvudstad heter Paris och är väldigt känd över Eiffeltornet!!!
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
TURIST De har rest hemifrån
Kap 10 Marknad för turism •
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Turismforskningsinstitutet Ett EU projekt på åtta år Start 1997 Institut för turismforskning inom Mitthögskolan Skapare - Mitthögskolan,
Turistbyråservice Sverige som resmål.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Sveriges exportstrategi
Norra Europa.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
DANMARK. LEGO ● UPFANNS AV EN SNICKARE I BYN BILLUND ● NU FINNS LEGOFABRIKER OVER HELA VÄRLDEN. ● OCH NÄSTAN VARJE ÅR KOMMER NÄSTAN EN MILJON TILL.
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
Globaliseringen Hur märks globaliseringen i vår vardag? Varor: teknik kläder skor hemelektronik, bilar, bensin, etanol filmer, möblernas träslag. Lyxprodukter.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Landsbygdskommittén.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
FORTSATT POSITIV UTVECKLING!
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Vision Svenskt Monteringsforum vidareutvecklar Sveriges konkurrenskraft med hjälp av: industriella nätverk forsknings och utvecklingsinsatser samverkan.
Geografi / samhällskunskap
HANDEL I VÄRLDEN.
Produktion, handel och transport
Mediaplan 2018 Gör ditt jobb till din dröm
Export och import.
Presentationens avskrift:

Turistgeografi  Var i världen olika platser ligger  Hur man kan resa mellan olika orter  Sevärdheter på kända turistmål  Speciella förhållanden på stora resmål, till exempel klimat

3. Rese- och besöksnäringen. E: maila dina kunskaper ( sid67)  Syftet med detta kapitel är att du ska känna till:  olika typer av företag inom rese- och besöksnäringen  på vilka sätt olika turistföretag kan påverka turismens utveckling på en ort eller i en region  turistorganisationer på internationell, nationell, regional och lokal nivå.  Inlämningsuppgift för att nå E

företag inom resenäringen sid 69  Distributionsföretag (sälja)  Resebyråer (sid 70-73)  Researrangörer (sid 73-74)  Växlingskontor och Turistbyråer (sid 73-74)  Transportföretag (resa) sid 76-81)  Tåg: järnvägsföretag, stationer  Bil: biluthyrare, taxi, servicestationer  Buss: bussföretag, bussterminaler  Färja: färjerederier, färjeterminaler  Flyg: flygbolag, flygplatser, serviceföretag

Exempel på tjänster som förmedlas av en resebyrå. Sid 71  Vad förmedlas på en resebyrå?  Vad behöver man känna till?  Vad tjänar dom pengar på?  Känner du till någon resebyrå?  Vad är en paket resa?  Nämn några charterresearrangörer?

Transportföretag Resa sid 76  V ilka är trenderna för:  Bil  Buss  Färjerederier  Flyg

Företag inom besöksnäringen. Bo Äta Göra sid  Logiföretag sid. 82  Hotell sid 83  Vandrarhem sid 87  Camping sid 88  Stugor sid 88  Restaurangföretag sid. 90  Aktivitetsföretag sid. 90

Temaparker 3 RESE- OCH BESÖKSNÄRINGEN 97 De största temaparkerna i Europa  1. Disneyland Park, Paris, France 12,7 miljoner  2. Europa Park, Rust, Germany 4,3  3. De Efteling, Kaatsheuvel, Netherlands 4  4. Tivoli Gardens, Copenhagen, Denmark 3,9  5. Liseberg, Gothenburg, Sweden 3,2  6. Port Aventura, Salou, Spain 3  7. Gardaland, Castelnuovo del Garda, Italy 2,9  8. Walt Disney Studios Park, Disneyland,  15. Legoland Billund, Billund, Denmark 1,7

De största temaparkerna i världen  1. Magic Kingdom, Orlando, Florida 17,2 miljoner  2. Disneyland Anaheim, California 15,9  3. Tokyo Disneyland, Japan 13,6  4. Disneyland Park, Paris, Frankrike 12,7  5. Tokyo Disney Sea, Japan 12  6. EPCOT, Orlando, Florida 11  7. Disney Hollywood Studios Orlando, Florida 9,7  8. Disney’s Animal Kingdom, Orlando, Florida 9,6  9. Universal Studios, Osaka, Japan 8  10. Everland, South Korea 6,2  11. Disney’s California Adventure, Anaheim, CA 6,1  12. Seaworld Florida, Orlando, Florida 5,8

Årligen återkommande turistmässor i Sverige  TUR Mässan, en allmän turism- och resemässa, anordnas i mars varje år  på Svenska Mässan i Göteborg.  Caravan & Camping – en mässa kring husvagnar och husbilar med tillbehör,  camping och fritid, anordnas på Kistamässan  Allt för sjön i mars på Stockholmsmässan  Svenska Internationella Båtmässan anordnas i februari varje år på  Svenska Mässan, Göteborg  Scandinavian Caravan Show anordnas i september på Elmia, Jönköping

Exempel på stora årliga idrotts- och motionsevenemang  Tjejmilen i Stockholm  Göteborgsvarvet  Lidingöloppet  Vätternrundan på cykel  Stockholm Maraton  Vasaloppet  Vasaloppet öppet spår

Instuderingsfrågor:  1. Inom resenäringen finns distributionsföretag, som säljer resor och turisttjänster, och transportföretag.  a Ge exempel på företag på din hemort eller i din hemregion som säljer resor och andra turisttjänster.  b Ge exempel på transportföretag som har etablerat sig i din hemregion.  2. Vilka arbetsuppgifter har de anställda på en resebyrå?  3. En resebyrå och en researrangör uppfattas ibland som samma typ av företag. Detta stämmer inte helt. Vilka skillnader respektive likheter finns mellan en resebyrå och en researrangör?

 4. Besöksnäringen omfattar turistföretag inom verksamhetsområdena Bo, Äta och Göra. a Vilka typer av företag förekommer inom respektive verksamhetsområde? b Ge exempel på företag inom respektive verksamhetsområde i din hemregion.  5. I Sverige har antalet pubar och pizzerior ökat under senare år. Vilka kan orsakerna vara till denna ökning? Ge förslag.

Fördjupning:  Ta egna initiativ och genomför studiebesök och lös arbetsuppgifter i mindre grupper. Redovisning kan ske antingen skriftligt eller muntligt, beroende på om informationen är intressant även för övriga grupper i klassen.  Diskutera gärna med eleverna vilka företag de känner på sin hemort som arbetar med turism.

Organisationer på olika nivåer sid 100  1 Internationella turistorganisationer  – samverkan mellan flera länder  2 Nationella turistorganisationer  – samverkan inom landet  3 Regionala turistorganisationer  – arbetar för regionens turistnäring  4 Lokala turistorganisationer  – arbetar för den lokala turistnäringen

Internationella turistorganisationer sid 102  UN WTO World Tourism Organization  OECD Organization for Economic  Cooperation and Development  PATA Pacific Asia Travel Association  etc. European Travel Commission  IATA International Air Transport  Association

Nationella turistorganisationer sid 108 Näringsdepartementet Tillväxtverket Visit Sweden RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige

Frågor till sid  6. Turistorganisationer finns internationellt, nationellt, regionalt och lokalt i samhället. Vilka funktioner har dessa organisationer på respektive nivå?  7. Den mest kända internationella turistorganisationen startades av FN. Vilken är denna organisation och vilka uppgifter har den?  8. Den svenska turistsatsningen leds av en statlig turistorganisation. a Vad heter denna organisation? b Vilket departement ansvarar för turistpolitiska frågor i Sverige?

 9. Exempel på turistorganisationer som vi privatresenärer har stor nytta av i olika situationer är SLAO och STF. a Vilka är dessa organisationers fullständiga namn? b Ge exempel på uppgifter som dessa organisationer arbetar med.  10. Johanna Svensson kommer in på resebyrån där du arbetar som resebyråtjänsteman. Den information du får av Johanna är att hon är ensam och vill resa till Grekland under två veckor i juni och att resan får kosta max kr. Vilka frågor bör du ställa till Johanna för att kunna sälja en lämplig paketresa till henne?  11. Mellan Stockholm och Helsingfors kan man antingen resa med flyg eller båt. Ge exempel på argument som talar för respektive mot val av flyg som transportmedel.  12. Av Sveriges cirka hotell är endast ett fåtal helt fristående. De allra fl Av Sveriges cirka hotell är endast ett fåtal helt fristående. De allra flesta ingår i någon form av frivillig kedja eller är ägda av någon koncern. Ge Exempel på fördelar och nackdelar med att ingå i en frivillig fackkedja, till exempel Countryside Hotels eller Best Western Hotels.

 13. För att aktivera turister har ett antal aktivitetsföretag etablerats runt om i Sverige. a Ge exempel på olika typer av aktivitetsföretag. b Ge exempel på olika aktivitetsföretag i din hemort. c Vilka typer av aktiviteter erbjuder dessa företag sina gäster i din hemort?  14. En internationell turistorganisation som har varit mycket framgångsrik är PATA. a Vilket är organisationens fullständiga namn? b Varför tror du att denna organisation har kunnat bli så framgångsrik?

 15. RTS är en svensk samarbetsorganisation inom turistnäringen med åtta branschorganisationer som medlemmar. a Vad står förkortningen RTS för? b Vilket är syftet med denna organisation?  16. Friluftsfrämjandet är en över hundra år gammal organisation. Vilken viktig funktion fyller denna organisation i dagens samhälle?  17. I nästan varje kommun finns en turistbyrå. Denna turistbyrå kan också bli en så kallad auktoriserad i-byrå med grön eller blå/gul skylt. a Ge exempel på krav som ställs för att få använda grön eller blå/gul skylt. b Hos vilken institution ansöker man om auktorisation? c Vilket syfte har denna auktorisation?