Ett integrerat lärande landskap Jonas Nordquist Medical Case Centre Karolinska Institutet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärandemodell för verksamhetsförlagd utbildning inom sjuksköterskeprogrammet BAKGRUND Hälso- och sjukvården i Stockholm läns landsting utgör en akademisk.
Advertisements

Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Sjukvårdens kostnader 2030
Policy för miljö och hållbar utveckling
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Mälardalens högskola Det här är.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
”att med eleven i centrum och läroplanen som ramverk, gemensamt verka för ökad måluppfyllelse.”
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Detta är God Vård.
Vägar till en jämlik hälsa
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Stålindustrin i Bergslagen Samarbetsformer och Partnerskap Gemensam syn.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
1 Vad innebär missbruksutredningen för Västra Götaland Sveriges Kommuner och Landsting
Profesjonsidentitet gjennom utdanning ocg forskning SSN september 2011, Holmenkollen, Oslo Annica Lagerin, District Nurse, MSc, PhD Student Centre.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
BFL Bedömning för lärande
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Sammanfattande redogörelse
HTA och ordnat införande av nya metoder i Hälso- och sjukvården
Kort presentation av vad vi gör
Wearable Computing Anders Oscarsen Patrik Bodelid En introduktion.
NEUroBlend Presentation, May 9, 2007 LEONARDO DA VINCI nEUroBlend Europeiskt kompetensbaserat material avsett för undervisning och livslångt lärande för.
Nya Karolinska Solna – framtidens universitetssjukhus
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Experimentell forskning samlas under ett tak
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
Rev Vässa dina möten – för Huddinge kommun© Vikraft & KomVäx Rev 1© Facilitatorhuset Pia Larsson Maria.
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Folkhögskolespåret 31 mars Dagordning 1.Folkhögskolespåret – bakgrund och nuläge 2.Folkhögskolor i Stockholms län 3.Gruppdiskussioner 4.Sammanfattning.
Presentation av Region Örebro län Stöd och behandling.
Utmaningar och möjligheter för framtidens sjukhus Marie Rodling Wahlström Augusti 2016.
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Fysioterapeuterna Västerbotten
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård ett av de nya nationella målen för folkhälsan
Göteborgs universitet Året 2016
Sociala medier & högskoleutbildning
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Drug Information Centre Turku University Hospital & University of Turku Risto Huupponen Oslo,
Preliminär Verksamhetsplan 2017
Nyheter och planerad aktiviteter Säkraplatser nätverk 10:e november, KTH, D2 Vi vill jobba med er i olika ARBETSGRUPPER inom situationsbaserad.
Utredning – behandling – uppföljning
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Utveckling av en pedagogisk profil för avancerad nivå Programnämnd 9, Karolinska Institutet Anna Carin Wahlberg, universitetslektor, programdirektor specialistsjuksköterskeprogrammen.
ATTENTION! Nelli Kalnak, leg logoped, PhD
Anläggningsbranschens kompetensdag
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Can video games treat psychiatric illness?
Källa: Tillämpad Näringslära, Stockholms läns landsting
Aktuellt kring regelverk - Nationell översyn av kvalitetsregister
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Grupp 3 ”Hur skräddarsyr vi forskningsstödet?”
Målbild framtidens hälso- och sjukvård
Mobilitet i universitetskluster
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Presentationens avskrift:

Ett integrerat lärande landskap Jonas Nordquist Medical Case Centre Karolinska Institutet

Framtidens lärandemiljö ▪ Varför? ▪ Vad? ▪ Hur? ▪ Vår syn på lärandemiljöer Medical Case Centre

Varför? Medical Case Centre

Utmaningar ▪ “Blended” ▪ “Flipped classroom” ▪ Aktivt och interaktivt lärande ▪ Lärandecentrerat ▪ “Peer-to-peer” ▪ Problemorienterat ▪ Ny teknologi Medical Case Centre

“Old ideas can sometimes use new buildings. New ideas must use old buildings.” 1961.

Medical Case Centre

Mjukvara Hårdvara Hälso- och sjukvårdens behov under 2000-talet Idéer om fysisk miljö från tidigt 1900-tal Läroplanens filosofi Fysisk lärandemiljö

Påverkansfaktorer ▪ Teknik ▪ Forskning om lärande ▪ Ökad intagning (fler studenter) ▪ Ökad konkurrens Medical Case Centre

Vad? Medical Case Centre

Karolinska Institutet / Stockholms läns landstings lärandemiljöprojekt ▪ lärosalar i Solna och Huddinge ▪ + 15 informella lärandemiljöer ▪ Nya Karolinska Universitetssjukhuset Solna (NKS) ▪ Biomedicum-laboratoriet plan 3 ▪ Neo-laboratoriet plan 5

▪ Dialog ▪ Synliggörande av tidigare kunskaper och erfarenheter ▪ Peer-to-peer learning

Vad är “det pedagogiska fundamentet”? ▪ Dialog ▪ Synliggörande av tidigare kunskaper och erfarenheter ▪ Peer-to-peer learning

Mentala modeller av lärande

Hur? Medical Case Centre

Dialog Medical Case Centre

Visualisering Medical Case Centre

Peer-to-Peer Medical Case Centre

Användarprogram ▪ Seminarieserie ▪ Kurser Medical Case Centre

Mjukvara Hårdvara Hälso- och sjukvårdens behov under 2000-talet Idéer om fysisk miljö från tidigt 1900-tal Läroplanens filosofi Fysisk lärandemiljö

Sammanfattning ▪ Varför? ▪ Vad? ▪ Hur? ▪ Hur vår syn förändrats? Medical Case Centre