Ett integrerat lärande landskap Jonas Nordquist Medical Case Centre Karolinska Institutet
Framtidens lärandemiljö ▪ Varför? ▪ Vad? ▪ Hur? ▪ Vår syn på lärandemiljöer Medical Case Centre
Varför? Medical Case Centre
Utmaningar ▪ “Blended” ▪ “Flipped classroom” ▪ Aktivt och interaktivt lärande ▪ Lärandecentrerat ▪ “Peer-to-peer” ▪ Problemorienterat ▪ Ny teknologi Medical Case Centre
“Old ideas can sometimes use new buildings. New ideas must use old buildings.” 1961.
Medical Case Centre
Mjukvara Hårdvara Hälso- och sjukvårdens behov under 2000-talet Idéer om fysisk miljö från tidigt 1900-tal Läroplanens filosofi Fysisk lärandemiljö
Påverkansfaktorer ▪ Teknik ▪ Forskning om lärande ▪ Ökad intagning (fler studenter) ▪ Ökad konkurrens Medical Case Centre
Vad? Medical Case Centre
Karolinska Institutet / Stockholms läns landstings lärandemiljöprojekt ▪ lärosalar i Solna och Huddinge ▪ + 15 informella lärandemiljöer ▪ Nya Karolinska Universitetssjukhuset Solna (NKS) ▪ Biomedicum-laboratoriet plan 3 ▪ Neo-laboratoriet plan 5
▪ Dialog ▪ Synliggörande av tidigare kunskaper och erfarenheter ▪ Peer-to-peer learning
Vad är “det pedagogiska fundamentet”? ▪ Dialog ▪ Synliggörande av tidigare kunskaper och erfarenheter ▪ Peer-to-peer learning
Mentala modeller av lärande
Hur? Medical Case Centre
Dialog Medical Case Centre
Visualisering Medical Case Centre
Peer-to-Peer Medical Case Centre
Användarprogram ▪ Seminarieserie ▪ Kurser Medical Case Centre
Mjukvara Hårdvara Hälso- och sjukvårdens behov under 2000-talet Idéer om fysisk miljö från tidigt 1900-tal Läroplanens filosofi Fysisk lärandemiljö
Sammanfattning ▪ Varför? ▪ Vad? ▪ Hur? ▪ Hur vår syn förändrats? Medical Case Centre