Vad innehåller förvaltningsklagan? Studiedag inom barnskyddsfrågor 8.3.2016 Jurist Tove Lindell 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Offentlighetslagen Sekreterarträff i Kaustby regeringssekreterare Katri Valjakka jord- och skogsbruksministeriet.
Stat – Huvudman - Profession
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Wilma-anvisningar för lärarna
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Universitetsbaserade uppfinningar
LSS 1§ Omfattar personer med
FÖRENingsstämma Högsta beslutande organ
Handläggning enligt SoL
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Socialtjänstlagen, SoL
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
UPPSALA.
RÄTTSSÄKERHET JURIDISKT
Skyddsombudets roll.
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
HANDLÄGGARDAG EKONOMISKT BISTÅND
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET Stockholm, torsdag 24 januari 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID Östersund, tisdag 24 september 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
HANDLÄGGNING AV EKONOMISKT BISTÅND
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (SFS 1990:52) Beredande av vård (fel hos omgivningen) 2 § Vård skall beslutas om det på grund av misshandel,
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Servitut och Gemensamhetsanläggning - samverkan mellan grannar
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Överförmyndarnämnden Årsredovisning – utbildning
Anders Gunnarsson Frida Nowotny. Godmanskap Förvaltarskap Vem kan bli god man? Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Juridik. Jurist inom LiV Handlägger juridiska frågor inom alla områden som förekommer inom landstinget. dokumentation, ansvar, delegering, psykiatrisk.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Rehabiliteringskedjan. Ohälsotalet i februari ,4 32,1 41,2.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 19 oktober 2016 Botkyrka Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
Frågor om bedömning av ålder – ensamkommande barn
Bidrag för bostadsanpassning - För ett självständigt liv i eget boende
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Kvalitetsarbete.
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
HUR SKA KLIENTEN BEMÖTAS ANSVARSFÖRDELNING
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
GRUNDLÄGGANDE SKADESTÅNDSRÄTT
JO-kritik oktober 2015 Avsåg högskolans handläggning år 2013
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
INFORMATION OM LEX SARAH 2016
Socialvårdslagenrevideras Den nya socialvårdslagen (1301/2014) och övriga lagstiftningsreformer i samband med den
Postrutiner Vaktmästare tar emot post
Längre eller upprepad frånvaro
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Aktuella beslut från Överklagandenämnden för högskolan
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet
Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet
Presentationens avskrift:

Vad innehåller förvaltningsklagan? Studiedag inom barnskyddsfrågor Jurist Tove Lindell 1

Innehåll  Anförande av förvaltningsklagan  Behandling av förvaltningsklagan  Administrativ styrning  Förvaltningsklagan inom barnskydd  Förvaltningsklagan överförs till anmärkning  Statistik POL Jurist Tove Lindell2

Anförande av förvaltningsklagan  Enligt L om klientens ställning och rättigheter 23 a § tillämpas förvaltningslagens 8 a kapitel om förvaltningsklagan ( )  Medel för laglighetskontroll; lagenligheten hos myndigheterna prövas  Vem som helst  Hos den myndighet som övervakar verksamheten  Skriftligt (i undantagsfall muntligt) –Blankett och fullmakt POL Jurist Tove Lindell

Anförande av förvaltningsklagan  Över myndighet, anställd eller någon annan som sköter offentlig förvaltningsuppgift  Uppge hur förfarandet varit felaktigt och tidpunkten för förfarandet eller försummelsen  Lagstridigt förfarande – vid tolkning –lag, bestämmelser och föreskrifter som utfärdats med stöd av lag –god förvaltning, fel i förfarandet, missbruk av prövningsrätt, osakligt uppförande, myndighets passivitet eller försummelse av tjänsteuppgifter POL Jurist Tove Lindell

Anförande av förvaltningsklagan  Inte avsett för att behandla ändamålsenlighetsfrågor  Kompletteringar vid behov  Preskriptionstid 2 år, om ej finns särskilda skäl -> Preliminär rättslig bedömning: RFV vidtar de åtgärder som anses vara befogfade POL Jurist Tove Lindell5 KlaganUtredning/ AvvisningBeslut

Behandling av förvaltningsklagan  Inga åtgärder – den som anfört klagan skall meddelas utan dröjsmål –Ej behörig myndighet –Tidigare undersökts, inget nytt framkommit –Anhängig hos annan behörig myndighet, t.ex. JO, FD –Sökande av ändring –Berör allmänt organisationens verksamhet -> social- och hälsovårdsenheten som övervakningsärende POL Jurist Tove Lindell

Behandling av förvaltningsklagan –Har ej tillställt nödvändig utredning/komplettering –Finns ej orsak att misstänka lagstridigt förfarande eller försummande av skyldighet –Inte inkommit med fullmakt –Behandlats som en anmärkning  Motiverat svar åt den som anfört klagomålet  Kan ej sökas ändring POL Jurist Tove Lindell7

Behandling av förvaltningsklagan  Utreds  Begäran om utredning och klienjournalsanteckningar –Ledande tjänsteinnehavare inom socialvården  Inhämtar utredningar av de som är föremål för klagan –Hur besvara?  Klart, tydligt, konsekvent och sanningsenligt  Hade man kunnat förfara på annat sätt? Förbättring?  Bedöm eget och andras förfarande  Läs noggrannt igenom begäran om utredning och besvara frågorna POL Jurist Tove Lindell8

Behandling av förvaltningsklagan –Ledande tjänsteinnehavaren ger övergripande svar på basen av utredningarna  Motiverat och ställningstagande  Bifoga nödvändiga dokument  Tidsfrist  Kompletteringar, eventuellt svar av klaganden  RFV fattar beslut på basen av inkomna utredningar POL Jurist Tove Lindell KlaganUtredning/ AvvisningBeslut

Administrativ styrning  Om lagstridigt förfarande eller skydligheter försummats, kan –ge myndigheten en anmärkning för lagstridigt förfarande eller försummelse av skyldigheter, –fästa myndighetens uppmärksamhet vid kraven på god förvaltning, eller –meddela myndigheten uppfattningen om rätt förfaringssätt och uppmana myndigheten att åtgärda bristerna.  Ingen sanktion! POL Jurist Tove Lindell10

Administrativ styrning  Helhetsbedömning –Hur klandervärt? Hurudant ärende? Rum för tolkning? Orsaker?  Syfte: vägleda att i framtiden beakta kraven på god förvaltning och att handla i enlighet med lagen och att felaktigheterna inte upprepas  Beslutet kan inte överklagas POL Jurist Tove Lindell11

RFV kan inte…  upphäva eller ändra beslut som en myndighet har fattat,  ålägga någon att betala skadestånd eller ersättning för kostnader för att anföra klagomålet,  ålägga att bevilja en viss förmån eller att utföra en viss åtgärd som avser en viss person  utfärda sanktioner för en tjänsteinnehavare POL Jurist Tove Lindell12

Förvaltningsklagan och barnskydd  Begränsningar –Rättvisa –Beslut  Socialarbete –Bemötande –Erhållen service –Föräldrar: hörs ej, uppgifter förvägras  Anteckningar i klienthandlingar –Noggranna anteckningar, påläsning POL Jurist Tove Lindell13

Överförs till anmärkning  Anmärkningsförfarande ( >) –Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 23 a § 2 mom.  Om anmärkning inte har framställts i ett ärende, och tillsynsmyndigheten bedömer att det är lämpligast att behandla ett klagomål som en anmärkning, får myndigheten överföra ärendet till den verksamhetsenhet som klagomålet gäller eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Överföringen ska göras omedelbart efter bedömningen. Den som anfört klagomålet ska underrättas om överföringen. Verksamhetsenheten ska underrätta den överförande tillsynsmyndigheten om svaret på det överförda ärendet POL Jurist Tove Lindell14

Överförs till anmärkning  Överförs att behandlas som anmärkning om det bedöms lämpligast. –Erhållen service och bemötande  Verksamhetsenhet eller ledande tjänsteinnehavare  Utreds och inhämtar utredningar  Svar inom skälig tid (1 mån), omfattande 1-2 mån.  Svar till klienten och RFV  Begränsar ej rätten att anföra klagomål POL Jurist Tove Lindell15

Statistik POL Jurist Tove Lindell SocialvårdHälsovård Anhängiga Beslut Anmärkning7 % Fäst uppmärksamhet13 %Tot. 25 % Anmärkningsförfarande17 %30 %

Handläggare  Överinspektör Lea Liukku –Åldringsvård, barnskydd  Överinspektör Juha Mieskolainen –Utkomststöd, handikappservice, service för utvecklingsstörda, missbrukarvård  Svenska: Jurist Tove Lindell POL Jurist Tove Lindell17

TACK! POL Jurist Tove Lindell18