Från sämst skolor till bra skolor – erfarenheter av skolutveckling i England Åsa Melander Skoldebattör med 11 års erfarenhet av skolutveckling i England
Skillnader mellan England och Sverige Samarbete – människor och skolor School Improvement Team: School Improvement Partners (SIP) och lärarkonsulter Vad gör en skolledare? Föräldrars rättigheter och insyn Disciplin Fokus på undervisning
Sverige Skoljuridik och myndighetsutövning Mål- och resultatstyrning Skolledarskap England Leading and Improving Teaching – effective teaching and the head’s role in leading and improving teaching Leading an effective school – teacher performance, pupil behaviour and financial management Succeeding in Headship - how successful heads operate in practice Skolledarutbildning
De viktigaste framgångsfaktorerna (1) Höga förväntningar Lärmiljö Inte en politiskt ledd organisation Stiftelsen arbetade enbart med utbildning Skolorna arbetade tillsammans
De viktigaste framgångsfaktorerna (2) Koordinerad antagning Nya skolor ett år i taget Stöd till lärare Användning av elevdata Att peka på framgångar
Åsa Melander Perspektiv på skoldebatt i England och Sverige Great expectations – Hackney och konsten att vända en skolkommun i kris (2015) expectations-hackney-och-konsten-att-vanda-en- skolkommun-i-kris
End