Trafikens betydelse för att nå miljömålen Fredrik Holm RUS/Länsstyrelsen i Värmland.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1.Begränsad klimatpåverkan – MYCKET SVÅRT ATT NÅ •De globala utsläppen av växthusgaser måste minska med 50–70 -procent till år 2050 jämfört med 1990, och.
Advertisements

Teckenförklaring JA: Miljökvalitetsmålet nås med i dag beslutade styrmedel och med åtgärder genomförda före NÄRA: Miljökvalitetsmålet är nära att.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Effektiv och flexibel uppvärmning som tar tillvara energiflöden som annars skulle gå förlorade.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Kort om miljön och vår konsumtion
Byggnadsnämndens beslut ( ) • ”att ge Stadsbyggnadskontoret i uppdrag att genom detaljplan pröva lämpligheten av att möjliggöra bostäder inom.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Når vi miljökvalitetsmålen till 2020*?
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Teckenförklaring JA: Miljökvalitetsmålet nås med i dag beslutade styrmedel och med åtgärder genomförda före NÄRA: Miljökvalitetsmålet är nära att.
Informationscentrum för Ekologiska Produkter
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Varuinformationsblad
Biologisk mångfald.
Miljömål och klimatstrategi
Fossilfri Kollektivtrafik 2025 Miljömålsmiljonen, Länsstyrelsen
Människan eller naturen i centrum?.  Syftet med rapporten är att klargöra avsikten med de nationella miljökvalitetsmålen och belysa möjligheterna och.
Miljö och. Scientific America, 1899 Bild från Naturvårdsverket.
1. Begränsad klimatpåverkan
Naturmiljön och miljömålen Lotta Andersson. Kontaktade myndigheter/organisationer.
”Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade.
Hur miljöanpassar man kostråden?
Shahad Majeed & Jorceline Ebwa
Hållbar Utveckling Vad är det?.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Sigtunastiftelsen 17 maj 2006
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
1. Begränsad klimatpåverkan
1. Begränsad klimatpåverkan
Höstträff 2014 Christoffer Johansson, Bygg- och miljönämnden Assar Johansson – han som gör det! Martin Storm, Torsås kommun Medlemsföreningarna om vass-slåtter.
Vem ansvarar för miljön?
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Nationell utvärdering 2015 Tre fokusområden av stor vikt näringslivets miljöarbete hållbar konsumtion hållbara städer.
Miljömålen och förorenade områden
Miljöarbete i Västerbottens läns landsting
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Miljömålen – regional dialog Amanda Palmstierna miljömålsamordnare.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Miljömålen Vems mål? Vems ansvar?
Nyttan med den svenska livsmedelsprodutionen
MILJÖKVALITETSMÅL OCH PRECISERINGAR De sexton miljökvalitetsmålen och det miljötillstånd som ska nås förtydligas genom ett antal preciseringar.
Näringslivet och miljömålen Richard Almgren Green Business AB
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Parallellt seminarium Ett rikt växt- och djurliv – introduktion  Vad har hänt hittills & vad händer härnäst?  Vad är miljömålet Ett rikt.
Miljömålen Linda Tollemark
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
Sveriges miljökvalitetsmål
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten Företagsträffar hösten 2011.
God bebyggd miljö. Övergripande vision Gäller alla kommuner Glömmer inte landsbygd Nu miljömål På sikt total hållbarhet Ta sats för snabb ökning Ett län.
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Hälsa i Miljömålen? Hälsofrågor, en självklar del av miljöarbetet? Området hälsa i den fördjupade utvärderingen av de svenska miljömålen 2007.
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Kvävestrategi Bildspel Uppdaterat Kväveflödet i marken NO 3 - NH 4 + N 2, N 2 O NH 3 Organiskt N NH 4 + Utlakning Nitrifikation Immobilisering Mineralisering.
bostäder36203 elproduktion333 service36137 industri fjärrvärme transporter97 95 Andel fossilt av tillförd.
Ekonomistyrning i staten Gästföreläsning vid Uppsala universitet den 3 mars 2010 Ingvar Mattson.
Avloppshantering i Stockholms län – ett vägval i strategin för Ingen övergödning Vas-rådet den 13 februari 2014.
Miljömål och klimatstrategi
Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!
Miljö Ekonomiska Sociala
Minska utsläppen av växthusgaser
Miljömålen består av tre slags mål
Energiförsörjningen och miljön
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Miljömålen består av tre slags mål
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Miljömålen nu och framåt!
Aktuellt från miljömåls-uppföljningen
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Presentationens avskrift:

Trafikens betydelse för att nå miljömålen Fredrik Holm RUS/Länsstyrelsen i Värmland

Hänsynsmålet: ”Transportsystemets utformning, funktion och användning ska anpassas till att ingen ska dödas eller skadas allvarligt. Det ska också bidra till att miljökvalitetsmålen uppnås och att ökad hälsa uppnås”

Begränsad klimatpåverkan Frisk luft Bara naturlig försurning Giftfri miljö Skyddande ozonskikt Säker strålmiljö Ingen övergödning Levande sjöar och vattendrag Grundvatten av god kvalitet Hav i balans samt levande kust och skärgård Myllrande våtmarker Levande skogar Ett rikt odlingslandskap Storslagen fjällmiljö God bebyggd miljö Ett rikt växt- och djurliv ILLUSTRATIONER: TOBIAS FLYGAR Miljömålen grunden för regeringens miljöpolitik

Begränsad klimatpåverkan Halten av växthusgaser i atmosfären ska stabiliseras på en nivå som innebär att människans påverkan på klimatsystemet inte blir farlig ska utsläppen vara 25 % lägre jämfört med en fordonsflotta oberoende av fossil energi 2050 nettoutsläpp av växthusgaser ska vara noll

Koldioxidutsläpp från transporterna i Sverige (miljoner ton) Källa Trafikanalys

Personbilar dominerar, tunga fordon står för ökningen (i miljoner ton) Källa: Nationella utsläppsdatabasenNationella utsläppsdatabasen

Frisk luft Luften ska vara så ren att människors hälsa samt djur, växter och kulturvärden inte skadas. Partiklar, PM 10 och PM 2,5 års- och dygnsvärden Kvävedioxid, års- och timvärden Marknära ozon, människor och grödor, tim- och säsongsvärden

Långtidsexponering ökar både sjuklighet och död på lång siktLångtidsexponering ökar både sjuklighet och död på lång sikt Dödlighet och sjuklighet ökar dagar med höga nivåerDödlighet och sjuklighet ökar dagar med höga nivåer Lungsjukdomar och hjärt-kärlsjukdomarLungsjukdomar och hjärt-kärlsjukdomar Årligen miljontals dödsfall globalt, uppskattningsvis cirka 5000 i Sverige, 900 i Västra GötalandÅrligen miljontals dödsfall globalt, uppskattningsvis cirka 5000 i Sverige, 900 i Västra Götaland Luftföroreningar och hälsa

Marknära ozon och grödor Källa: Ozon pollution: A hidden threat to food security Report prepared by the ICP Vegetation, September, 2011 Gina Mills and Harry Harmens (Editors)

God bebyggd miljö Städer, tätorter och annan bebyggd miljö ska utgöra en god och hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö. Natur- och kulturvärden ska tas till vara och utvecklas… Hållbar samhällsplanering God vardagsmiljö Natur- och grönområden Miljöanpassade transporter Hälsa och säkerhet

Ett rikt växt- och djurliv Den biologiska mångfalden ska bevaras och nyttjas på ett hållbart sätt, för nuvarande och framtida generationer… Arternas livsmiljöer och ekosystemen ska värnas. Arter ska kunna fortleva i långsiktigt livskraftiga bestånd Människor ska ha tillgång till en god natur- och kulturmiljö med rik biologisk mångfald

Citat från Miljökonsekvensbeskrivning för Nationell transportplan 2010–2021 ”Transportsystemets relativa påverkan på biologisk mångfald tilltar stadigt, om än i små steg, men genom mängden små steg över lång tid blir den i regionalt och nationellt perspektiv mycket stor”. … ”Det är fortfarande mycket vanligare att alternativ som påtagligt skadar kulturmiljövärdena väljs vid nyinvesteringar framför alternativ som sparar eller vidareutvecklar kulturmiljöns värden” ”De kumulativa effekterna av planen blir på landskapsnivå betydande i form av fragmentering”.

Att bidra till att nå miljömålen Bidrar planen/projektet till att det är enklare att nå målen 2020 Jämför planens/projektets påverkan med avståndet till målet T.ex. behovet av årlig minskning av utsläppen av växthusgaser Hur stort är bidraget / påverkan

MKB: er och miljömålen Hur är det idag: -Miljömålen och påverkan beskrivs men -analys saknas ofta och -påverkan underskattas vanligtvis

Hur måluppfyllelsen ofta presenteras i planer Visar inte om utsläppen minskar till 2020 jmf med idag

Tre transportpolitiska stötestenar… Vetenskapen är komplex och blottlägger ofta stora intressekonflikter Politiken må vara ambitiös, men är valhänt i att omsätta sina intentioner till praktiskt genomförande Förvaltningen har svårt att utveckla och tillämpa de regelverk som finns.

Långt kvar …..till de mål där transporterna påverkar mest