U TBILDNING I NYA L ADOK. 2 UTBILDNINGSPAKETET 3 UTBILDNINGSPAKETETS INNEHÅLL Utbildning för utbildare per leverans Övrig system- relaterad utbildning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
NUAK Förnyad förvaltning
Advertisements

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Införandestöd till Förnyad förvaltning
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Behöriga,
LPL-möte Umeå
Räddningstjänstens Lärlingsutbildning Räddningstjänsten Syd & Räddningstjänsten Landskrona Bengt Arne Larsson, Jonas Bengtsson & Martin Persson, 2012.
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Den nya förvaltningsorganisationen för Ladok
LPL möte Förnyad förvaltning
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Anteckningar från mötet på utbildningsdepartementet 28 oktober 2010.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Utbildning i nya Ladok , Nätverksträff, Högskolan i Borås
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
KALENTERI LUOKAN SEINÄLLE
Välkommen till visning av Cosmic R8.0
Aktuellt från förvaltningen
1 Årsredovisning i nya Ladok »Adobe Connect den 11 mars 2015.
Införa IT-stöd i verksamheten Anna Lena Westman. Status Införa IT-stöd i verksamheten 2 Upphandling av IT-stöd för planering och uppföljning genomförd.
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
Så har det gått för oss piloter Erfarenheter från produktionssättning av Ladok
Anders Arnebert Reservantagning i NyA NUAK 2015.
D EMO AV VERSION B Adobe Connect, den 16 februari 2016.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Produktionssättningsplaner »Detaljerade planer för Årsredovisning & Uppföljning samt Resultathantering beslutade - allas önskemål tillgodosedda »Under.
U TBILDNING U PPFÖLJNINGSLEVERANSEN 2 november 2015 Stockholm.
1 SUHF:s Avgiftsseminarium den 22 september 2011 Svenska institutet MariAnne Walz, Niklas Dahlberg.
A KTUELLT I NUVARANDE L ADOK OCH REGISTERVÅRD Hans Persson Ladokträff i Gävle – reviderad version.
Införande av nya lösningar Spyken – Områdesteam träff
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
L ADOK Gävle Ladok3-projektet Fas 1 3 Leveranser Resultathantering är överlämnad och den är produktionssatt. Version C är produktionssatt.
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Ö PPEN FRÅGESTUND Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
L AODOK 3 R ESULTATHANTERING – LEVERANS PÅ NUVARANDE L ADOK Gunnar Råhlén, Produktansvarig Resultat Ladok förvaltning NUAK, Uppsala
L ADOK 3- PROJEKTET Version SystemöversiktSystembeskrivning Ladok3-funktionalitet månader före ursprunglig plan. Syftar till tidig.
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
Landstingets resurscentrum Utbildning R8.1. Landstingets resurscentrum Budskap i korthet: Erik Sköldenberg R8.1 är RÄTT I linje med LULs strategiska mål.
Lärosätenas indirekta kostnader
Öppen frågestund Den 29 mars 2017.
Öppen frågestund 13 september 2017
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Öppen frågestund Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect.
Rapport om ALMA-projektet
MIT-miljön Ladok3 informationsdag Arlandia.
Adobe Connect, den 16 februari 2016
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Ladok3-projektet Status
Patientsäkerhetsronder 2017
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Mars 2017 Johanna Belzacq, Erik Wallenberg Studentavdelningen
Banarbets- processen.
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
Processen utgår ifrån förvaltningens vision internt och externt
Årshjul scoutkåren xxx
Patientsäkerhetsronder 2017
Presentation av antal spelande par år 2017
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
ORGANISATION & ARBETSSÄTT SÄSONGEN 2017/2018 HISINGEN HOCKEY
Presentationens avskrift:

U TBILDNING I NYA L ADOK

2 UTBILDNINGSPAKETET

3 UTBILDNINGSPAKETETS INNEHÅLL Utbildning för utbildare per leverans Övrig system- relaterad utbildning Utbildnings- material för lokal anpassning Instruktionsfilmer

Aktuell tidsplan

5 TIDSPLAN FÖR RESULTATLEVERANSEN VeckaLärosäteTillfälle 1: Lektion 1, fysisktTillfälle 1: Lektion2, ConnectTillfälle 2: Lektion 1 Fokus Q&A Utbildning för utbildare AUG augusti SEPT september9 september 38LNU KMH 39HV 40LIU OKT41Konstfack, UMU, LTU8 oktober oktober 44KAU, Chalmers 29 oktober NOV45KTH, MAH, HH Onsdag + torsdag 46LU, BTH, HB 47KI, ÖU, SLU 48HKR, GIH, HS DEC49SU, HIG, DU, HIJ3 december2 december 50MDH, SH 10 december 51MIUN 52 JAN januariOnsdag + torsdag 4 5FHS, RKH FEB6GU, SKH februari MARS10 Onsdag + torsdag

6 TIDSPLAN FÖR UTBILDNING AV UTBILDARE Resultat är klar Uppföljning kommer efter sommaren Följer samma upplägg som resultat Totalleveransen kommer senare RES och UPP måste utvärderas först Övrig utbildning för övriga målgrupper planeras nu

Utbildning för utbildare

8 MÅLGRUPPEN UTBILDARE Ansvarar för utbildning lokalt på lärosätet Har god kännedom om verksamhetsområdet i leveransen Har god kännedom om nya Ladok Genom MIT-miljön Genom dokumentation Genom deltagande i demonstrationer Genom övrigt tillgängligt material

9 FÖRSTA UTBILDNINGSTILLFÄLLET Målgrupp: utbildare Sker före produktionssättning Fysisk träff 1-2 personer per lärosäte Syfte: Skapa förutsättningar för deltagarna att vidareutbilda användare lokalt

10 ANDRA UTBILDNINGSTILLFÄLLET Målgrupp: Samma utbildare som tillfälle 1 Sker efter produktionssättning Sker via Adobe Connect Förutsättning att deltagaren använt leveransen Syfte: frågor och svar samt uppföljning av tillfälle 1

11 TREDJE UTBILDNINGSTILLFÄLLET Målgrupp: Utbildare – för de som inte fick plats vid Första utbildningstillfället Sker efter produktionssättning Fysisk träff X antal personer per lärosäte Syfte: Skapa förutsättning för deltagarna att vidareutbilda lokalt

Utbildningsmaterial

13 UTBILDNINGSMATERIAL PER LEVERANS PPT från lektionerna Kompletterande PPT för kontexten Vad är Ladok3-projektet? Vad är Ladok3? Manual att anpassa lokalt Filmer Så funkar gränssnittet? Utför enskilda operationer? Skapa användare?

14 TILLGÄNGLIGT MATERIAL Allt material är elektroniskt Användarmanual (texter på wikin) Utbildningsmaterial (PPT och inspelningar) Hjälptexter (länkas från gränssnittet) Allt material är generiskt Versionshanteras Lokal anpassning och utökning genomförs av lärosätena Helt nya förutsättningar med webbläsaren Intuitivt gränssnitt Följer etablerade standarder och riktlinjer Gränssnittet innehåller hjälptexter och annat stöd

Några ord från blivande utbildningsansvariga

16 PLANERING Utbildningsansvariga för Ladokförvaltningen Vilka är vi? Från 1 juli Med i utbildningsinsatsen under hösten Hösten utvärderas för resterande utbildning

17 ÖNSKEMÅL OCH FÖRVÄNTNINGAR Vi vill få er hjälp med önskemål och förväntningar Fråga kommer till LPL den 16 juni 1.Hur många personer hos er kommer att syssla med utbildning av era användare? 2.Vilka typer av utbildning förväntar ni er att Ladokförvaltningen ska tillhandahålla? 3.Vilken typ av utbildningsmaterial önskar ni att förvaltningen tar fram?

18 TANKAR KRING UTBILDNINGEN Tydlig målgrupp med rätt förkunskaper: Grundprincipen är att vi utbildar utbildare Hjälp för lärosätena att skicka rätt personer Syfte och mål med utbildning: Vad kommer man att lära sig? Tips och råd: T.ex. Vad har användarna mest problem att ta till sig och hur hjälper man dem att förstå

19 ÖVRIG UTBILDNING? Inför produktionssättning, engångstillfällen? Användare och behörigheter? Systemkonfiguration? Integrationer? Skapa lokala mallar? Ge önskemål via din lokala projektledare!