Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Väljarnas syn på välfärden Utmaningar, möjligheter, konfliktområden
Advertisements

Demokrati & diktatur.
Äldre i välfärden.
Samhällsekonomi 2.
KOM-KL Ett omställningsavtal för anställda i kommuner, landsting och Pactaföretag som träder i kraft 1 januari 2012.
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Från teori till praktik
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: •Att alla som kan och.
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
Demokrati och hur Sverige styrs
V AD ÄR DET FÖR SAKER SOM VÅRA POLITIKER BEHÖVER BRY SIG OM …
Samhällsekonomi Del 1.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Kommundirektörsföreningen
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
ESO seminarium Per Borgs presentation.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Demokrati och diktatur
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
När min dotter Christina föddes år 1971 fanns det 24 personer i yrkesverksam ålder per 80-åring och äldre. 1.
LIKABEHANDLING 2015 Vänsterpartiet föreslår. Nuläget Många grupper kommer på undantag i ett samhälle där individen hela tiden får det den kan betala för.
Blått Rött. Med stöd av övriga högerpakten vill de: Pressa ned lönerna genom att sänka ersättningen till arbetslösa till under 65 procent efter 300 dagar.
Ökade arbetsmarknadspolitiska satsningar
Samordna rehabiliteringen – Brukarcoach/IPS Bakgrund SoL, HSL Överenskommelser/avtal Riktlinjer Förordningar Samordna rehabiliteringen 2011 Supported employment.
Ett säkrare liv hela livet – även i utsatta lägen.
Vad skiljer partierna åt?
KONJUNKTURINSTITUTET
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Ekonomirapporten. April 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. April Real procentuell förändring av skatteunderlaget per invånare och år Procent.
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
Utanförskap! 1. Hur ska det gå för Christina? 2 Åldersstruktur – 18 år 65 + år.
Demokratins dilemma 1. 2 Hur ska det gå för Christina? 3.
Hur ska det gå för Christina? 1. Nyckelaspekter 1.Ålderstruktur 2.Välfärdens finansiering 3.Balansen mellan privat och offentligt anställda 4.Välfärdens.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Jag summerar 1. Hur ska det gå för Christina? 2 Åldersstruktur – 18 år 65 + år.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Välfärdens människosyn 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Del 1. Exempel på svar på frågor Del 2. De samhällsekonomiska målen (politisk ekonomi)
Behövs tillväxt? 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Demokratins dilemma 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Utanförskap! 1. Hur ska det gå för Christina? 2 Åldersstruktur – 18 år 65 + år.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Välfärdens långsiktiga finansiering Annika Wallenskog – SKL.
Seniorer är en tillgång för kommunerna – även ekonomiskt Konferens om äldreomsorgen Tomelilla den 23 november Björn Sundström
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
EKONOMI. Hur påverkar din familj samhällets ekonomi? Hur påverkar samhällets ekonomi din familj?
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Välfärdens människosyn 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Behövs tillväxt? 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Vår kontraproduktiva välfärd
Vår kontraproduktiva välfärd
Vår kontraproduktiva välfärd
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Välfärdens finansiering
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Direktiv till Budget
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Arbetslöshet och utanförskap
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Demokratien Demokratien har nyligen blivit ett eget självständigt land, ni bor i landet och ska nu besluta vilka lagar som gäller i landet. Demokratiens.
Ekonomirapporten, december 2018 Alla diagram
Stat , Landsting och Kommun
Presentationens avskrift:

Välfärdens finansiering 1

Hur ska det gå för Christina? 2

Åldersstruktur – 18 år 65 + år

Folkvandring! 4

Välstånd och välfärd bara ”finns”! Demokrati och välfärd är inte något som vi äger - de måste återskapas och försvaras, dag för dag. Om vi tar dem för givet förlorar vi dem. 5

Vill du påverka? Frågan är inte om ändringar kommer utan om du vill påverka vilka de blir och hur de genomförs! 6

Välfärdens finansiering 1.Åldersstrukturen 2.Folkvandringen 3.Kostnadsutvecklingen 4.Tänkbara åtgärder 5.Välfärd 2.0 7

Åldersstrukturen 8

Ålderstrukturen antal tillkommande 80-åringar (netto)

Åldersstrukturen Sverige Livslängd Befolkn. 5,6 6,1 7,0 8,2 8,9 9,9 10,3 12,2 13,1 miljoner

Åldersstrukturen invandrade familjer om året under 20 år skulle låta oss behålla åldersstrukturen enligt SKL. 11

Folkvandringen 12

Folkvandringen 13

Kostnadsutvecklingen 14

Kostnad olika åldrar kostnad per individ 2012 (kommunsektorn) 15

Kostnad olika åldrar kostnad per individ 2012 (totalt) 16

Åldersstrukturen Välfärd 1.0 kommer, allt annat lika, att bli 200 miljarder dyrare fram till 2035, dels därför att vi gamla är så dyra i drift och blir allt fler, dels därför att Välfärd 1.0 bygger på en falsk människosyn. 17

Folkvandringen Välfärd 1.0 kommer, allt annat lika, att bli 200 miljarder dyrare fram till 2035, dels därför att vi gamla är så dyra i drift och blir allt fler, dels därför att Välfärd 1.0 bygger på en falsk människosyn. Statens direkta kostnader för invandringen väntas ligga på ca 60 miljarder under Året efter räknar man med 70 miljarder. Till detta kommer kostnaderna i kommun/ landsting för bland annat skola, vård och omsorg. 18

Varifrån startar vi? 19

Offentliga utgifter 2014! 20

Välfärd 1.0 välfärdskostnader i % av BNP 21

Välfärd 1.0 skattetryck 22

Välfärd 1.0 svenskarnas ekonomiska stötskydd Svenskarnas tillgång på ”egna pengar” (fattigaste tiondelen till vänster, rikaste till höger) 23 Den fattigaste tiondelen Den rikaste tiondelen

Tänkbara åtgärder 24

Vad kan vi göra? Vi kan: bli effektivare minska utbudet av välfärdstjänster förebygga vårdbehov höja skatten öppna för fler skattebetalare ifrågasätta människosynen bakom Välfärd

Bli effektivare 26

Minska utbudet Särskilt boende/hemtjänst 27

Förebygga vårdbehov Efterfrågan på välfärdstjänster skulle kunna minskas genom: förebyggande arbete ”belöningar” för låg efterfrågan på välfärdstjänster eller höjda avgifter/minskade ersättningar 28

Höja skatter? Skatteintäkter

Höja skatten ”Nödvändig” kommunalskattehöjning ca 44 % kommunal skatt 32 %

Höja skatten Dessutom högre statlig skatt ca 47 % + statlig ca 44 % kommunal skatt 32 %

Öppna för fler skattebetalare! Hur många? 200 miljarder kronor till i skatteintäkter år 2035 skulle kräva runt nya jobb 32

Var kan nya skattebetalare hämtas? 33 Hela bef. 10,0

Var kan nya skattebetalare hämtas? 34 Hela bef. 10, , , ,9

Var kan nya skattebetalare hämtas? 35 Hela bef. 10, , , , ,2 I arb- kraf- ten 5,0 1, ,9 0,2

Var kan nya skattebetalare hämtas? 36 Hela bef. 10, , , , ,2 I arb- kraf- ten 5, ,2 Syssel- satta 4, ,7 1, ,9 1,1 0,3 0,2

Var kan nya skattebetalare hämtas? 37 Hela bef. 10, , , , ,2 I arb- kraf- ten 5, ,2 Syssel- satta 4, ,7 1, ,9 1,1 0, ,2 På jobbet 4,1 0,2 1,1 0, ,7 0,2 0,5

Var kan nya skattebetalare hämtas? 38 Hela bef. 10, , , , ,2 I arb- kraf- ten 5, ,2 Syssel- satta 4, ,7 1, ,9 1,1 0, ,2 På jobbet 4,1 0,2 1,1 0, ,7 0,2 0,5 0, ,2 Priv 3,0 0,5 1,1 Off 1, ,7

Höja pensionsåldern 39 Hela bef. 10, , , ,9

Höja pensionsåldern 40 Hela bef. 10, , , ,9 1,1

Fler invandrare invandrade familjer om året under 20 år skulle låta oss behålla åldersstrukturen enligt SKL. Hur många skulle hitta ett jobb med nuvarande murar kring arbets- och bostadsmarknaden? Hur många av dem som redan har kommit har hittat ett jobb? 41

Välfärd

Välfärd 2.0 Välfärd 2.0 behöver bygga på människors behov av att uppleva att livet är begripligt, hanterligt och meningsfullt. 43

Välfärd 2.0 Välfärd 2.0 behöver bygga på människors behov av att uppleva att livet är begripligt, hanterligt och meningsfullt. Människor behöver uppleva att de har kvar befälet i sina egna liv, att de inte är offer. 44

Välfärd 2.0 Välfärd 2.0 behöver bygga på människors behov av att uppleva att livet är begripligt, hanterligt och meningsfullt. Människor behöver uppleva att de har kvar befälet i sina egna liv, att de inte är offer. Vi behöver tänka ”egna beslut och eget ansvar” – snarare än mer ingenjörskonst. 45

Vill du påverka? Frågan är inte om ändringar kommer utan om du vill påverka vilka de blir och hur de genomförs! 46

Vad får jag för att jag lever i en demokrati? 47

Vad krävs för att jag ska kunna leva i en demokrati? 48

Vad krävs av mig för att jag ska kunna leva i en demokrati? 49

Antal medlemmar i politiska partier 50

Dags att summera! Akuta påfrestningar: Vi blir för få som är i ”arbetsför ålder” och klarar därför inte att finansiera Välfärd 1.0; Välfärd 1.0 bygger på en falsk människobild; Vi har byggt murar kring arbets- och bostadsmarknaderna, vilket bidrar till att ställa hundratusentals människor utanför. 51

Dags att summera! Akuta påfrestningar: Vi blir för få som är i ”arbetsför ålder” och klarar därför inte att finansiera Välfärd 1.0; Välfärd 1.0 bygger på en falsk människobild; Vi har byggt murar kring arbets- och bostadsmarknaderna, vilket bidrar till att ställa hundratusentals människor utanför. Påfrestningarna förvärras av: Politiker som är rädda om sina egna jobb; 52

Dags att summera! Akuta påfrestningar: Vi blir för få som är i ”arbetsför ålder” och klarar därför inte att finansiera Välfärd 1.0; Välfärd 1.0 bygger på en falsk människobild; Vi har byggt murar kring arbets- och bostadsmarknaderna, vilket bidrar till att ställa hundratusentals människor utanför. Påfrestningarna förvärras av: Politiker som är rädda om sina egna jobb; Väljare som vill ha kvar sina ”bekväma” bidrag; 53

Dags att summera! Akuta påfrestningar: Vi blir för få som är i ”arbetsför ålder” och klarar därför inte att finansiera Välfärd 1.0; Välfärd 1.0 bygger på en falsk människobild; Vi har byggt murar kring arbets- och bostadsmarknaderna, vilket bidrar till att ställa hundratusentals människor utanför. Påfrestningarna förvärras av: Politiker som är rädda om sina egna jobb; Väljare som vill ha kvar sina ”bekväma” bidrag; Särintressen som sätter sina medlemmars nytta före landets. 54

Läs mer på: 55

Läs mer på: 56

Folkvandringen 57

Folkvandringen 58

Folkvandringen Hur ska man räkna? Kostnader finns hos: Miljarder Migrationsverket + 31 sedan höstbudgeten Arbetsförmedlingen + ? Barnomsorg/skola + 15 – 25 ( ) Sjuk-/tandvård + ? Med mera

Minska utbudet Platser i servicehus - planer år

Minska utbudet utfall år Mer än 30 procent av alla platser har lagts ned! Boendeformer för äldre ”före långvården” har praktiskt taget försvunnit! Det som finns är ett begränsat antal trygghets- och seniorboenden. De allra flesta gamla bor kvar ensamma i sina hem.