14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
- att överföra budskap, påverka, mm
Advertisements

marknadsförarens verktygslåda
Kap 9: Kommunikationskanaler
Marknadskommunikation och mediaval
Konsten att lyssna, förstå, tala och engagera
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Definition av analysverktyg Fundamental analys: Baseras på ekonomisk statistik och ekonomiska fakta. Grunden för konjunkturbedömning och företagsvärdering.
Hjärnan. Vill skapa mening – rätt reaktion Reflexer Söker efter samband Tolkar och fyller i När du ser en människa komma springande tolkar hjärnan det.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback.
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:1 Olika metoder för kundundersökningar Skrivbordsundersökning: använder.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Kommunikation.
Definition av analysverktyg
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Hållbar utveckling är ett begrepp som man ofta stöter på i media.
Musikvideon.
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
XX kommun Kommunikationsplan.
Definition av analysverktyg
Inför Åre Sustainability Summit
Produkt, pris, plats och påverkan
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Brainstormingaktivitet
Stadsledningskontoret Brukarundersökning 2010 Vård och omsorgsboende Östermalms stadsdel Dianagårdens Vård och omsorgsboende.
Gymnasiearbete 100 p.
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Soloföretagare 4 december 2015.
Affärskunskap.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Frågor Följande frågor är en sammanfattning av det som samlats in via e-post, seminarier och möten. Vissa frågor är på detaljnivå andra av mer strukturell.
Handel med andra Övningsföretag
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
1 Åtta goda skäl till att ställa ut på en mässa
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd.
Rulla ut toolkit 2017.
Rulla ut toolkit 2018.
Kommunikation för er ToD-miljö Hur du skapar: intresse, kontakt och affärer för din T&D 1.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Smartare möten – effektivare uppföljning
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
Gymnasiearbete 100 p.
Upplägg av avdelningens kommunikationsplan
Friskis&Svettis Friskis&Svettis är dess människor.
[Projektnamn] Utvärdering
Presentationens avskrift:

14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi nå dem? (tidsmässig avgränsning) Var kan/vill vi nå dem? (geografisk avgränsning) Hur ofta vill vi nå dem? (frekvens) På vilket sätt vill vi nå dem? (impact)

14:2 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Hur värderar man olika medier? Räckvidd – om man vill nå många Frekvens – om man vill nöta in budskapet Impact – om man vill ha stor slagkraft

14:3 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Exempel på reklammedier Dagspress Populärpress Fackpress Gratistidningar Utomhusreklam TV-reklam Infomercials m m Radio Informationskiosker Onlinemedier Mässor Direktreklam

14:4 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Jämförelse mellan olika reklammedier

14:5 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Jämförelse mellan olika reklammedier, forts.

14:6 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Tidsmässig spridning av mediepengarna Kontinuerlig satsning Pulserande reklam Koncentrerad satsning Dominans

14:7 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 14 Företag som arbetar med relationsmarknadsföring använder massmedier som komplement till sina interaktiva kanaler. Företag som ägnar sig åt massmarknadsföring använder sig av massmedier som huvudsaklig metod för sin kommunikation med kunderna. De väljer mellan följande medier för sin mediemix: reklam, direktmarknadsföring, sales promotion, sponsring, information och PR samt onlinemedier. Vid lansering av en ny produkt är räckvidden en viktig faktor vid medievalet. Räckvidd är ett mått på hur många man når via ett visst medium. Vanligtvis mäter man antalet läsare.

14:8 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 14, forts. För produkter med låg märkeslojalitet är frekvensen viktig. Det handlar om att en medlem i målgruppen måste exponeras för budskapet ett visst antal gånger innan reklamen kan påverka köpet. Impact handlar om mediets förmåga att engagera. Det är dels mediets karaktär, dels de tekniska egenskaperna som avgör detta. När ett företag ska satsa på reklam finns ett stort antal medier att välja mellan: dagspress, populärpress, fackpress, gratistidningar, utomhusreklam, bioreklam, TV- reklam, infomercials, radio, informationskiosker, onlinemedier och direktreklam.