14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi nå dem? (tidsmässig avgränsning) Var kan/vill vi nå dem? (geografisk avgränsning) Hur ofta vill vi nå dem? (frekvens) På vilket sätt vill vi nå dem? (impact)
14:2 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Hur värderar man olika medier? Räckvidd – om man vill nå många Frekvens – om man vill nöta in budskapet Impact – om man vill ha stor slagkraft
14:3 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Exempel på reklammedier Dagspress Populärpress Fackpress Gratistidningar Utomhusreklam TV-reklam Infomercials m m Radio Informationskiosker Onlinemedier Mässor Direktreklam
14:4 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Jämförelse mellan olika reklammedier
14:5 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Jämförelse mellan olika reklammedier, forts.
14:6 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Tidsmässig spridning av mediepengarna Kontinuerlig satsning Pulserande reklam Koncentrerad satsning Dominans
14:7 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 14 Företag som arbetar med relationsmarknadsföring använder massmedier som komplement till sina interaktiva kanaler. Företag som ägnar sig åt massmarknadsföring använder sig av massmedier som huvudsaklig metod för sin kommunikation med kunderna. De väljer mellan följande medier för sin mediemix: reklam, direktmarknadsföring, sales promotion, sponsring, information och PR samt onlinemedier. Vid lansering av en ny produkt är räckvidden en viktig faktor vid medievalet. Räckvidd är ett mått på hur många man når via ett visst medium. Vanligtvis mäter man antalet läsare.
14:8 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 14, forts. För produkter med låg märkeslojalitet är frekvensen viktig. Det handlar om att en medlem i målgruppen måste exponeras för budskapet ett visst antal gånger innan reklamen kan påverka köpet. Impact handlar om mediets förmåga att engagera. Det är dels mediets karaktär, dels de tekniska egenskaperna som avgör detta. När ett företag ska satsa på reklam finns ett stort antal medier att välja mellan: dagspress, populärpress, fackpress, gratistidningar, utomhusreklam, bioreklam, TV- reklam, infomercials, radio, informationskiosker, onlinemedier och direktreklam.