1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hugo Pettersson & Sara Bodin
Advertisements

© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Om studentwebben Mitt Lnu – Bakgrund
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Att söka och förvalta kunskap
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Ett arbete med att etablera
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Systemkarta.
Centrala innehåll och kunskapskrav
ISO/IEC kvalitetssäkrad IT-leverans
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Processorienterat förbättringsarbete
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
EN KOMPLETT INDUSTRIPARTNER ! ALLMÄNT OM MELSEC STYRSYSTEM.
Att få rätt saker att hända
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
1:a Möte Offert process Avsluts process
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
VIS breddinförande 1 feb-1 aug 2014
Modell för Utveckling av ledningssystem
VIS Verksamhetens InformationsSystem. Vad är VIS?
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Delaktighet.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Välkommen till fördjupning IT
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Elev loggbok.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Kostnadshantering Ansvarar för att de IT-tjänster som levereras har kostnadstäckning och att pris är i relation med kvalitén. Det finns indirekta och direkta.
Generell titel Gemensam IT samordningsfunktion 49 kommuner i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen Resultat enkätundersökning - Användbarhet i KLARA.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Introduktion till The Rational IT Model
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Vilka är dina förväntningar?
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
Omställningen av hälso- och sjukvården
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management

2 © copyright Aim 4 knowledge AB Bakgrund Svårt att få till ITIL ® i praktiken Införande av processer, inte Service Management Organisationer anpassar ITIL lika till 80% Målet med TRIM: En helhet som sitter ihop Kopplat till en ”vanlig” organisation Färdiga dokument att utgå från Fortfarande ITIL ® ITIL® is a registered trade mark of the AXELOS Limited

3 © copyright Aim 4 knowledge AB Utmaningen med Service Management Få din organisation att fungera som ett lag

4 © copyright Aim 4 knowledge AB TRIM - modellen En styrmodell för IT-tjänsteleveransen En tjänstestruktur som knyter ihop verksamheten och tekniken 7st Funktioner 16st Processer 18st Roller Skalbart efter storlek på IT-organisation All dokumentation finns Metod för införande

5 © copyright Aim 4 knowledge AB Modellens byggstenar Styrning TjänsterProcesser Organisation Styrmodell Nyckeltal Struktur Ansvar Dokumentation Operativt Mätning Förbättringar

6 © copyright Aim 4 knowledge AB Styrning

7 © copyright Aim 4 knowledge AB Styrning

8 © copyright Aim 4 knowledge AB Styrning

9 © copyright Aim 4 knowledge AB TJÄNSTER

10 © copyright Aim 4 knowledge AB Tjänstestruktur Tjänste- portfölj Tjänste- struktur IT-tjänst Stödjande tjänst A Stödjande tjänst B Stödjande tjänst C Produkt 2 Produkt 2 Produkt 3 Produkt 3 Produkt 1 Produkt 1 Produkt 4 Produkt 4 IT-tjänst

11 © copyright Aim 4 knowledge AB Tjänstestruktur

12 © copyright Aim 4 knowledge AB PROCESSER

13 © copyright Aim 4 knowledge AB Ärendehantering Incident management Change management Kontinuerlig förbättring Problem management Kända fel Request fulfilment Fel Beställningar Frågor Förbättringsförslag Fel Förbättrings- förslag Incident Förbättring

14 © copyright Aim 4 knowledge AB Koordinering

15 © copyright Aim 4 knowledge AB Kontinuerlig förbättring Alla funktioner ansvarar för CSI Alla delar av tjänsteleveransen har en utpekad ansvarig vilket innebär att alla förbättringsinitiativ har en ägare

16 © copyright Aim 4 knowledge AB TRIM Community Kontinuerlig utveckling genom medlemmarnas gemensamma erfarenheter

17 © copyright Aim 4 knowledge AB Att använda TRIM som referensmodell Starta där du är Iterationer Enkelhet Modellen utgår från den befintliga organisationen Ett steg i taget istället för hela vägen direkt Gör det inte mer komplicerat än vad som behövs

18 © copyright Aim 4 knowledge AB Community portal Den dokumentation ni behöver Dashboard för att följa framskridandet Information om alla delar av modellen Uppladdat material från andra medlemmar Mer tid till den organisatoriska förändringen

19 © copyright Aim 4 knowledge AB Community - stöd Boken ”Att leverera IT-tjänster” TRIM workshops Varje modul har en tillhörande utbildning och workshop TRIM utbildning På plats hos er E-learning Öppna kurser hos Dataföreningen Kompetens Konsulter Köp hjälp av konsultföretag som är medlemmar i TRIM Verktyg Många verktygsleverantörer är medlemmar i TRIM och stöder modellen i verktyget

20 © copyright Aim 4 knowledge AB Tack för er tid !