Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte. Läs texten ”Kemiska reaktioner s ” som finns kopierad. Läs själv under tystnad. Markera och stryk under begrepp/nyckelord. Spara ditt papper! Hämta tillhörande begreppslista och använd begreppskort grön ”gissa ordet/begreppet – gå igenom tillsammans med din/dina samarbetskompisar. Övning 1 och 2 som finns kopierade. Skriv och dokumentera i ditt orange labhäfte.
Se filmen ”Kemi nästa – fyrverkerier”Kemi nästa – fyrverkerier Gör de övningar som tillhör filmen – de hittar du på bänken i klassrummet. Skriv och dokumentera i ditt orange labhäfte. Läs artikeln ”Nioåring skadad i fyrverkeriolycka”. Vilka regler gäller för att köpa och hantera fyrverkerier?Nioåring skadad i fyrverkeriolycka Experiment : Följ beskrivningen som heter ”Vulkan”. Labba tillsammans med din/dina samarbetskompisar. Laben tar ca 20 minuter att genomföra. Se till att du hinner innan lektionen är slut. Dokumentera enligt mallen för experiment/laboration i ditt orange labhäfte.
Du har sett filmen ”Växternas livscykel – Fotosyntesen – Växternas nytta” som läxa. Läs texten om fotosyntesen en gång till, s. 97. Övning 3 – du ritar och beskriver i ditt orange labhäfte.
Hur kan vi se sambandet mellan vår kretsloppsburk och fotosyntesen? Diskutera och reflektera med din/dina kompisar. Skriv i ditt orange labhäfte. Vilka nya begrepp har du lärt dig när du jobbat med burken?
Se filmen ” Vad är en atom ” från Studi – det räcker att du ser en och en halv minut.Vad är en atom Läs texten ”Nya ämnen bildas s. 98” – spara ditt papper!!! Övning som också heter ”Nya ämnen bildas” – dokumentera i ditt labhäfte. Experiment : ”Vad händer i påsen”. Hämta det material som ni behöver i ateljen. Genomför och dokumentera enligt mallen.
Läs sidorna Hämta övningen ”Cykelväskan” och läs instruktionerna i den. Placera den upptäckt er grupp fått på den kemiska tidslinjen.
Varför kallas vår ålder ibland för plaståldern? Ta en begreppsordlista och jobba med det röda kortet. Spara i din plastficka, dokumentera i din lab bok. Beskriv vad som händer i en kompost. Hämta en stödstruktur i klassrummet. Hur tror du att vi kan skapa en hållbar framtid???