Stockholms stad Serviceförvaltningen PROCESS- OCH GRÄNSSNITTSBESKRIVNING KC Förskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till en kort presentation av MPS, en ORR®-produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel för administrationen.
Advertisements

Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Detta är ett automatiskt lönesamtal
Chef kultur- och ungdomsenheten
Skicka Svefaktura till Stockholms stad
UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN TILLHANDAHÅLLARAVDELNINGEN Beslut i kommunfullmäktige 8/ Gemensam ingång för ansökan om förskoleplats Fördelning av 30 timmar.
Välkommen! Effektiv och professionell telefoni med Vision 80/20 CC Michell Grip
KIA - Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen har registeransvar
Sjuk- och friskanmälan
Hur registrera t.ex älgobs och avskjutning i Viltdata?
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Johan Söderqvist MÖTESHANTERING IIPAXDAGEN 2013.
Tillfälliga serveringstillstånd till allmänheten
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
personalhandläggare, rekryterare, chefer, fackliga m fl.
Information till IT-designs programstudenter
e-tjänst barnomsorg vinter/våren kommuner Processkarta
Claes Johannesson och Charlotte Dingertz Utbildningsförvaltningen
Utbildning för fullmäktige
Sjuk- och friskanmälan Anmälan vård av sjukt barn
Ny kravrutin Skövde kommun
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
Affärssystemet SystemQ
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4 Bered, fatta och effektuera ärendebeslut 11/ Jana Wahlberg Nyps utbildning- Företagsstöd.
Öka servicen genom att använda fler kanaler så som e-tjänster, webb, telefon, e-post, sociala medier och personliga besök. Hålla webben mer uppdaterad.
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
VESSA VESSA Vårt Eget SystemStöd för Ansökningar Varför? Myndighetsbeslut (regleras i bl.a. HF & Myndighetsförordningen) HSV:s granskningar Statistik.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Konst- och kulturutbildningar
Riktlinjer för överflyttning av sociala ärenden mellan stadsdelarna
Synpunkter, klagomål och beröm
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
Norrtälje Kommun - På väg. Fakta Norrtälje Kommun ca invånare ca invånare Sveriges största skärgårdskommun 1/3 av Stockholms län till ytan.
Förslag till gränssnitt Hyresadministrationen för andrahandsuthyrning till brukare i Stockholm stad version SERVICEFÖRVALTNINGEN SIDAN 1.
Förvaltningen informerar. Plattform Stöd och behandling Plattform Designverktyg Tjänsten Stöd och behandling.
W ORKSHOP MED MIV 27 OKT 2015 Lisa Eliasson Kompetensutvecklingsdagar Konstfack
S TUDENTGRÄNSSNITT OCH - TJÄNSTER Adobe Connect,
BILDSVEP MINA ÄRENDEN BÖRJAR STRAX. Förtydligande Bildspelet visar arbetsgång när du vill se status i ditt ärende. Vad som skett sedan du skickade in.
Workshop 2: Skapa egna e-tjänster och skicka ärenden till era patienter.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2017
Process hyresavtal Reviderad AN.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2016
Möte fristående förskolor
Avvikelsehantering Vad blir nytt i MedControl?
Söka skola 2017 Bättre processbeskrivning kommer om någon vecka att publiceras på webben.
Gemensam information i Ladok och NyA
Information till Webb och Multimediaprogramstudenter
Ärendestöd i nya Ladok NUAK den 20 september 2016
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Internationell skola Ansökan om fristående skolor
Mail med länk.
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Malmö.
Praktikplatsen.se Demo - Företag • • SKAPAD AV
Söka skola 2018 – Stockholm Underlag till informationsträffar med mera för fristående skolor som medverkar i det gemensamma ansöknings- och antagningssystemet.
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Söka skola 2019 – Stockholm Underlag till informationsträffar mm för fristående skolor som medverkar i det gemensamma ansöknings- och antagningssystemet.
Nyheter & Förbättringar LIS2011
Referensgrupp
Nyheter & Förbättringar LIS2011
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Personalwebben.
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Stockholms stad Serviceförvaltningen PROCESS- OCH GRÄNSSNITTSBESKRIVNING KC Förskola

2 Processdokumentation Serviceförvaltningen 1 – Administration av e-tjänsten och handläggning av förskolefrågor 1.1 Ansökan om förskoleplats 1.2Ändring av kö alternativ, rangordning eller tid då plats önskas 1.3Ändring kontaktuppgifter 1.4Skicka platserbjudande 1.5Ja- och nej tack till erbjudande om förskoleplats 1.6Registrera och uppdatera avgiftsgrundande inkomst 1.7Avsluta 5-åringar inför höstintagning 1.8Uppsägning av förskoleplats 2 – Information och rådgivning 2.1Allmänna förskolefrågor 2.2 Personlig information, ex. kö, placering 3 – Handläggning av fakturafrågor inom förskolan 3.1 Ge besked om OCR nummer samt kontrollera om fakturan är betald 3.3 Felaktig faktura

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 3 Processdokumentation Serviceförvaltningen/Kontaktcenter 1.1 Ansökan Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev BoskoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning Ansökan Information synlig i e-tjänsten Registrerar ansökan Ansökan Kontrollerar och godkänner ansökan Ansökan ska om möjligt ske i den inloggade tjänsten. I undantagsfall kan ansökan göras på pappersansökan, via e-post, över telefon. Barn med tillfälliga personnummer måste skicka in pappersansökan. Pappersansökningar som inkommer till kontaktcenter skickas efter registrering till stadsdelsförvaltningen. Aktiviteter i den inloggade tjänsten syns inte förrän behörig handläggare i kontaktcenter kontrollerat och godkänt ändringen.

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 4 Processdokumentation Serviceförvaltningen/Kontaktcenter 1.2 Ändring av kö alternativ, rangordning eller tid då plats önskas (plö datum) Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev BoskoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning Ändrar kö alternativ, rangordning eller PLÖ datum Information synlig i e-tjänsten Registrerar ändring Ändringar ska om möjligt ske i den inloggade tjänsten. Aktiviteter i den inloggade tjänsten syns inte förrän behörig handläggare i kontaktcenter kontrollerat och godkänt ändringen. Kontrollerar och godkänner ändringen Ändrar kö alternativ, rangordning eller PLÖ datum

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 5 Processdokumentation Serviceförvaltningen/Kontaktcenter 1.3 Ändring av kontaktuppgifter Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev BoskoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning Ändrar och kompletterar kontaktuppgifter Information synlig i e-tjänsten Kontrollerar och godkänner Ändring/kompletteringen Ändringar och komplettering av kontaktuppgifter ska om möjligt ske i den inloggade tjänsten. Aktiviteter i den inloggade tjänsten syns inte förrän behörig handläggare i kontaktcenter kontrollerat och godkänt ändringen. Registrerar eller kompletterar ändring av kontaktuppgifter Ändrar och kompletterar kontaktuppgifter

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 6 Processdokumentation Serviceförvaltningen/Kontaktcenter 1.4 Skicka platserbjudande Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev BoskoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning Platserbjudande erhålls per brev Information synlig i e-tjänsten och kan besvaras Skickar ut platserbjudande Ansökan ska om möjligt ske i den inloggade tjänsten. I undantagsfall kan ansökan göras på pappersansökan, via e-post, över telefon. Barn med tillfälliga personnummer måste skicka in pappersansökan. Pappersansökningar som inkommer till kontaktcenter skickas efter registrering till stadsdelsförvaltningen.

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 7 Processdokumentation Serviceförvaltningen /Kontaktcenter 1.5 Ja- och nej tack till placeringserbjudanden. Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev BoskoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning Tackar ja eller nej till erbjuden plats Information synlig i e-tjänsten Registrerar ja eller nej tack Tackar ja eller nej till erbjuden plats Kontrollerar och godkänner ja eller nej tack Rutiner för att meddela Ja/Nej tack till respektive förskola åligger stadsdelsförvaltningen. Aktiviteter i den inloggade tjänsten syns inte förrän behörig handläggare på stadsdelsförvaltningen kontrollerat och godkänt ändringen.

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 8 Processdokumentation Serviceförvaltningen/Kontaktcenter 1.6 Registrera/uppdatera avgiftsgrundande inkomst Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev BoskoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning Skickar in nya eller uppdaterade inkomstuppgifter Information synlig i e-tjänsten Registrerar ny eller uppdaterad inkomst Registrerar ny eller uppdaterar avgiftsgrundande inkomst Kontrollerar och Godkänner Ny eller uppdaterad inkomst Tillsammans med platserbjudande skickas en inkomstblankett ut ifrån stadsdelsförvaltningen. När blanketten i samband med ja tack inkommer till stadsdelsförvaltningen registreras och arkiveras den på stadsdelsförvaltningen. Aktiviteter i den inloggade tjänsten syns inte förrän behörig handläggare på kontaktcenter kontrollerat och godkänt ändringen.

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 9 Processdokumentation Serviceförvaltningen/Kontaktcenter 1.7 Avsluta 5-åringar i februari för att frigöra platser inför höstintagning Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev BoskoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning Datum då barnets avslutats visas på fakturan Information synlig i e-tjänsten Registrerar nytt slutdatum Ändringar ska om möjligt ske i den inloggade tjänsten. Uppsägningstiden är en månad. Aktiviteter i den inloggade tjänsten syns inte förrän behörig handläggare på stadsdelsförvaltningen kontrollerat och godkänt ändringen. Avslutar barn enligt datum som bestämts centralt Ändrar slutdatum Meddelar annat slutdatum om det avviker från det centrala Kontrollerar och godkänner nytt slutdatum

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 10 Processdokumentation Serviceförvaltningen/Kontaktcenter 1.8 Uppsägning av förskoleplats Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev BoskoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning Uppsägning av förskoleplats Information synlig i e-tjänsten Registrerar uppsägning Uppsägning av förskoleplats Kontrollerar och godkänner Uppsägningen Uppsägning ska om möjligt ske i den inloggade tjänsten. Uppsägning kan inte göras muntligt utan måste ske skriftligt. Uppsägningen registreras och arkiveras på stadsdelen. Aktiviteter i den inloggade tjänsten syns inte förrän behörig handläggare kontrollerat och godkänt ändringen.

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 11 Processdokumentation Serviceförvaltningen/Kontaktcenter 2.1 Information och rådgivning, allmänna frågor Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev BoskoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning En medborgare kan förvänta sig svar eller återkoppling i sitt ärende senast vardagen efter att frågan ställts Ställer allmän fråga Ger svar Kan KC ej besvara frågan görs ett ärende som skickas till stadsdelsförvaltningen Stadsdelsförvaltningen besvarar frågan och återkopplar till frågeställaren Får svar på sin fråga

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 12 Processdokumentation Serviceförvaltningen/Kontaktcenter 2.2 Personlig information exempelvis ang. kö och placering Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev BoskoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning Får svar på sin fråga Information synlig i e-tjänsten En medborgare kan förvänta sig svar eller återkoppling i sitt ärende senast vardagen efter att frågan ställts Kontrollerar i Bosko och besvarar frågan. Informerar om information på inloggade e-tjänsten Fråga om personlig information. Ex kö, placering Kan KC ej besvara frågan görs ett ärende som skickas till stadsdelsförvaltningen Stadsdelsförvaltningen besvarar frågan och återkopplar till frågeställaren

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 13 Processdokumentation Serviceförvaltningen/Kontaktcenter 3.1 Faktura fråga – OCR nr eller är fakturan betald Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev AgressoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning Ger besked om OCR nr och om fakturan är betald eller ej Är fakturan betald? OCR nr?

Processer som ligger utanför Serviceförvaltningen ska ses som förslag och kan skilja mellan olika förvaltningar 14 Processdokumentation Serviceförvaltningen/Kontaktcenter 3.2 Fakturafråga – felaktig faktura Ej inloggad ingång Telefoni Personligt möte E-post, blankett, brev BoskoInloggad e-tjänst Medborgare KC Stadsdels- förvaltning Frågar om fakturans innehåll/belopp Information synlig i e-tjänsten Beslut om ändring av faktura samt underlag (reversal) skrivs till ekonomiavdelning När en faktura bestrids eller konstateras felaktig beskriver KC ärendet för stadsdelsförvaltningen och ger förslag till lösning. KC bistår även med information och ev. blanketter för komplettering och ändringar. Reversal och beslut om ändring görs av stadsdelsförvaltningen. Aktiviteter i den inloggade tjänsten syns inte förrän behörig handläggare på kontaktcenter eller på stadsdelsförvaltningen kontrollerat och godkänt ändringen. Förklarar fakturan Kompletterar med ny information, ex. schema, avgiftsgrundande inkomst Bedöms fakturan vara felaktig görs ett ärende där felet förklaras Kompletterar med ny information. Ex. avgiftsgrundande inkomst Kontrollerar och godkänner Ändring/komplettering