Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Ht 2011 Kursansvar: Cecilia Jakobsson Bergstad Anneli Goulding.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Advertisements

Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Välkomna till Företagets Logistik
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering  Kursens hemsida  Studentportalen.
Mål och betygskriterier
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Viktorija Kalonaityte
Campus Växjö Viktorija Kalonaityte
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Intervju- och Samtalsmetodik (ISAM)
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Coach.
Undersökningsmetodik och statistisk dataanalys, grundnivå, 15 p VT 2008.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Praktisk information om kurser och tenter Studiebyrån.
Huvudområde offentlig förvaltning
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Välkomna till Pedagogen!
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Intervju- och Samtalsmetodik (ISAM)
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
1 Kursintroduktion Numeriska Metoder för ET & TF mfl Lärare på kursen : Gunilla Wikström (6307) Stefan Johansson (5634)
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
ISAM-kursen Ht 2010 Kursledare: Jakob Åsberg,
IDROTT OCH HÄLSA 1 ROS15 HT16 Mia Jönsson. UPPFÖLJNING ÅK 1 Halva kursen har ni redan gjort Betyget baseras på allt ni har gjort i åk 1 och åk 2. Hårt.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkommen till svenska 1
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Arbetsmiljö, PV1226 ht 16 Kursansvarig:
New Student Information
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Vt 2012
Information till Webb och Multimediaprogramstudenter
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Föreläsning Svenska II
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Årskursinformation åk 4-5
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Ekonomisk styrning (722A14) 2019 Kursansvarig Henrik Nehler
Utbildningsplan Lärandemål
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Ht 2011 Kursansvar: Cecilia Jakobsson Bergstad Anneli Goulding

Kursplanens lärandemål (förväntade studieresultat) Efter avslutad kurs skall studenten kunna: Kunskap och förståelse förklara centrala personlighetsteorier beskriva hälsa och ohälsa samt olika behandlingsmodeller beskriva och jämföra olika typer av studier inom psykologisk forskning Färdighet och förmåga relatera olika personlighetsteorier till varandra tillämpa personlighetsteorier för att beskriva samband mellan personlighet, hälsa och ohälsa presentera deskriptiv statistik i text och figur tillämpa grundläggande statistisk analys Värderingsförmåga och förhållningssätt muntligt och skriftligt redogöra för information, och problematisera kring fenomen, inom området personlighet och hälsa

Litteratur Borg, Elisabeth, & Westerlund, Joakim. (2007). Statistik för beteendevetare. (2:a uppl) Malmö: Liber. Hallerstedt, Gunilla (red). (2006). Diagnosens makt: Om kunskap, pengar och lidande. Göteborg: Daidalos. Larsen, Randy & Buss, David (2010). Personality psychology: Domains of knowledge about human nature (4 th ed.). Boston, A: McGraw ‐ Hill. Morrison, Val & Bennett, Paul (2009). An introduction to health psychology (2nd ed.). Harlow: Pearson Education. Kurskompendium (20 kr, säljs i Informationen, entréplan). Vetenskapliga artiklar finns via länkar i dokument på GUL (Göteborgs Universtitets Lärandeplattform, nås via Psykologens hemsida)

Allmän information Ni kommer att behöva tillgång till dator (studentportalen och GUL) och lånekort (GU), mer info finns på Jag (Cecilia) kommunicerar helst via sk. pim i GUL (svarar inom 48 timmar, med undantag för helger), men det gäller inte alla lärare!! Powerpoint-presentationer kommer vanligtvis att läggas på GUL före undervisningstillfället. Observera att dessa då saknar bilder som kan vara upphovsrättsskyddade.

Föreläsningar 1.Trait perspektivet 2.Psykodynamiska perspektivet 3.Humanistiska perspektivet 4.Socialkognitiva perspektivet. 5.Forskningsmetodik och statistik är integrerat i kursens första del. Hälsa/ohälsa är integrerat i alla perspektiven. Men när vi talar om hälsa/ohälsa gör vi inte nödvändigtvis det utifrån ”vårt” perspektiv. Föreläsningarna är inte obligatoriska dock är innehållet i dessa liksom allt material som ingår i kursen examinationsgrundande. Observera att alla kurstillfällen; föreläsningar, gruppövningar, laboration, seminarium och tentamen är tänkta som inlärningstillfällen.

Laboration (1 hp) En del av metodmomentet (totalt 3 hp, resten kommer på tenta 1b) och examineras med en övning plus inlämningsuppgift. Betyg G el. U OBS! Ni är indelade i två grupper Grupp A (PC1205) den 13 sept., Grupp B (PC1245) den 15 sept. Vid osäkerhet om vilken grupp du tillhör eller byte av grupp kontakta Cecilia. Meddela också om du inte kommer på övningen i god tid. Grupperna slås ihop till en (med övning den 15 sept), om de blir för små (<10/grupp).

Gruppövningar och seminarium (2 hp) Efter varje föreläsningsblock ligger en obligatorisk gruppövning i form av en gruppdiskussion. Målsättningen med gruppdiskussionerna är att ni ska ges möjlighet att reflektera över och diskutera föreläsningarnas och litteraturens innehåll med hjälp av ett ”fall”. Ni skall föra minnesanteckningar från varje gruppdiskussion. Dessa minnesanteckningar har ni sedan som stöd så att ni vid examinationsseminariet den 6/12 kan redovisa hur er grupp diskuterade. Betyg G el. U

Gruppövning forts. Du kommer att bli tilldelad en grupp inför övningstillfället. Vilken grupp du ingår i och i vilket grupprum ni ska vara kommer att anslås på GUL senast några dagar före det första tillfället. Gå direkt till ditt grupprum - skriftliga anvisningar kommer att finnas på plats. Läraren går sedan runt till alla grupper i tur och ordning.

Uppsats (4 hp) Under kursens senare del kommer ni att skriva en kort uppsats om ett ämne inom Lärandemålet: ” beskriva hälsa och ohälsa samt olika behandlingsmodeller”. (introduktion den 8 dec) Uppsatsen presenteras sedan i kvarts- eller halvklass på ett obligatoriskt seminarium den 12/1, Betyg G el. U

Skriftlig tentamen (3 hp + 2 hp + 3 hp) Skriftlig tentamen 1a,b & 2 betygen U, G, och VG ges. OBS! För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget VG på minst 2 av salstentorna.  Examination I a och b, 20/10, salstenta: Traitperspektiv, 1a: Psykodynamiskt perspektiv och hälsa/ohälsa (3 hp), 1b: Forskningsmetod och statistik (2 hp).  Examination II, 29/11 salstenta: Socialkognitivt perspektiv, Humanistiskt perspektiv och hälsa/ohälsa (3 hp). Skrivsalar ligger på Viktoriagatan 30 och på Vasagatan 3 (se schema och info i samband anmälan) VIKTIGT! Anmälan till skriftlig tentamen sker på Studentportalen/Ladok senast 6 arbetsdagar innan tentamensdatum. Hittas via

Allmänt om examination Allmänna föreskrifter och information om examination finns på Där finns även sk. Övningstentor dvs. alla tidigare terminers tentor.

Kursvärdering föregående termin Bra upplägg Uppskattade övningar och seminarier Arbetsinsats: majoriteten lägger tim/v (OBS helfart) Ojämn kravnivå – åtgärdad Hälsopsykologiboken ngt kritiserad – under utredning Kom ihåg att fylla i och lämna kursvärdering vid kursens slut i januari! Tack

Övrigt På GUL ska man regelbundet gå in och titta på informationen om denna kursen. Vi kommer att skriva in information om ändringar gällande sal, sjuk lärare, tentaresultat osv. framförallt på den sk. ”Anslagstavlan”. Ert ansvar att gå in och titta!

Med förhoppningar om gott samarbete! För att kursen ska fungera så behöver alla som ingår i den vara aktiva. Det krävs tex. att man läser litteraturen enligt ev. läsanvisningarna. Frågor ställs till kursansvarig: Cecilia Jakobsson Bergstad,