Kvalitativa metoder Annika Brorsson med dr Eva Lena Strandberg med dr.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
KANDIDATUPPSATS.
Seminarieuppgift i Teknik i Intensivvård och Kirurgi-kursen
Kvalitativ forskningsintervju
Kvalitativ analys - Analysprocess
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den vetenskapliga artikeln
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Teoretisk referensram
Huvudämnesstudier KME
Intervju som metod Dalen
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm Examensarbete, v 05
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Hermeneutik Hermeneutik – kommer från grekiskan och betyder ”utläggningskonst” eller ”förklarningskonst”
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Parents’ experience of living with and caring for an adult son or daughter with schizophrenia at home in Ireland: a qualitative study Tema 1 Särskilja.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Kvalitativa metoder Annika Brorsson, allmänläkare och med dr Eva Lena Strandberg, socionom och med dr.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kvalitetskriterier och forskningsetik
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Att skriva projektplan
Kvalitetskriterier och forskningsetik
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Forskningsprocessen idealt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Granskning av studie Annelie och Sofie.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Kvalitativa metoder Annika Brorsson med dr Eva Lena Strandberg med dr

Kvalitativa och kvantitativa metoder Frågeställningen avgör metodval Metoderna är komplementära –kan kombineras Kvalitativa studier besvarar frågor som ”vad” eller ”hur”, snarare än ”hur mycket” eller ”hur stor andel”

Kvalitativa metoder Olika traditioner från olika discipliner. Från mycket strukturerade till nära det konstnärliga. Begrepps- och termmässig mångfald. Många gemensamma drag Viktigare att beskriva så att läsaren kan följa processen än att använda en ”etikett”

Kvalitativa metoder Referenslitteratur för den intresserade: Crabtree B, Miller WL. Doing Qualitative Research, Sage 1999 Kvale S. Den kvalitativa forskningsintervjun, Studentlitteratur 2009 Malterud K. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning, Studentlitteratur 2009 Kreuger RA. Focus Groups. A Practical Guide for Applied Research, Sage 1994

Varför kvalitativ metod? Syftet att beskriva och förstå fenomen och deras samband Syfte inte att kvantifiera Handlar om erfarenheter, upplevelser och uppfattningar

Varför kvalitativ metod? Kunskaper genereras som är viktiga för att omsätta biomedicin i mötet med patienter Vad upplever och tänker vårdgivare och patienter?

Kvalitativ metod Tillämpningsområden Upplevelser, erfarenheter Nya, outforskade områden Hypotesgenererande eller fördjupande

Förförståelse Forskarens tidigare föreställningar och erfarenheter av det fenomen som skall studeras Kan inte bortses ifrån - måste redovisas

Teoretisk referensram De ”glasögon” vi har på oss när vi tolkar ett empiriskt material Måste liksom förförståelsen redovisas Samma data kan tolkas gentemot flera teoretiska referensramar Läsaren skall kunna följa och göra om processen

Olika steg i forskningsprocessen Idé Litteraturstudier Problemformulering Val av metod – Datainsamling Dataanalys Resultatredovisning I kvalitativa studier är dessa steg integrerade, simultana, ofta rör sig forskaren fram och tillbaka

Urval och överförbarhet Kvalitativ Strategiskt, teoretiskt Överförbarhet/ /tillämpbarhet Alternativa tolkningsmöjligheter Kvantitativ Slumpmässigt, representativt Generalisering till ursprungspopulationen

Kvalitativa metoder: N=? Antal inte bestämt i förväg Beror på frågeställning Strategiskt urval medger lägre (?) antal, kan i princip vara 1. Antal avser inte alltid individer

Metoder för datainsamling Kvalitativ Observation (+/- deltagande) Intervju, fokusgrupp Enkät med fritextsvar Dagbok, andra texter Kvantitativ Experiment Register Enkät

Individuell intervju Inledning Introduktion och uppföljning. Informerat samtycke Intervjuguide som inte behöver följas kronologiskt (checklista) Uppmuntra berättelser om konkreta händelser Tystnad ger utrymme för reflexion

Olika slags intervjufrågor Intervjufrågor inte samma som forskningsfrågor Öppna frågor inledningsvis Därefter ibland preciserande, fördjupande strukturerande eller tolkande frågor Uppmuntrande kommentarer eller icke- verbala budskap

Klinikern som intervjuare - likheter och skillnader Kunskap i samtalsmetodik en tillgång Många gemensamma drag mellan kliniskt samtal och forskningsintervju Fältkunskap viktig tillgång Olika syften: kunskap vs problemlösning Intervju mindre styrd än kliniskt samtal Ideal med korta frågor och långa, spontant formulerade svar

Fokusgrupp Tillämpningsområde Vinner terräng inom medicinsk forskning Annan bakgrund Snabb tillgång till stor informationsvolym Gruppdynamik kan ge uppslag och associationer Gruppen skapar tillsammans (ny), gemensam kunskap

Fokusgrupp Urval Strategiskt urval Gruppstorlek Homogenitet Antal grupper

Praktiska spörsmål Ostörd miljö Ev. neutral plats Välfungerande inspelningsanordning Möblering av rummet Hemma hos intervjupersonen?

Skriva ut inspelningen själv? Fördelar : Intervjun återupplevs - analysen påbörjas Paraverbala fenomen tas tillvara Nackdelar : Tids- och resurskrävande Kompromisser finns (t.ex. läsa utskrift och lyssna samtidigt)

Dataanalys I Börjar under datainsamlingen Stor datavolym – 1000-sidorsfrågan Bli bekant – läsa för helheten Plocka bort irrelevant material Plocka isär – meningsbärande enheter Benämningar – koder Sätta ihop till ny helhet - sammanhang

Dataanalys II Beskrivning – berättelse (alltid) Begreppsbildning (ofta) Teoribildning (ibland)

Redovisning - Presentation Vetenskaplig artikel, muntlig presentation, poster, annan skriftlig rapport Redogöra för alla steg i processen Består i hög grad av text Användning av citat – illustration Tabell – visa översikt, flöden Figur – illustrera sammanhang, teori

Etiska spörsmål Finns på alla stadier i studien Undersökningens syfte Planering - informerat samtycke Intervjun - krav på konfidentialitet, risk för oro och stress Analysen - har intervjupersonen inflytande (member check)

Etiska spörsmål forts. Rapportering - konfidentialitet, finns konflikt mellan konfidentialitet och reproducerbarhet Öppna frågor och förtrolighet kan göra att intervjupersonen öppnar sig för mycket och sedan ångrar sig Beroendeförhållande = etisk konflikt om forskare också är behandlande läkare

Kvalitetskriterier för kvalitativ forskning Pålitlighet Trovärdighet Överförbarhet